Откриха фосил на 5 см-ова мравка от еоцена

Тя е обитавала Северна Америка
4 май 2011 23:12,
Откриха фосил на 5 см-ова мравка от еоцена
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Фосил на праисторическа мравка, която по размери прилича на колибри и също има крила, беше открита и изследвана от учени от САЩ и Канада. Дължината на насекомото е надхвърляла малко над 5 см. То е обитавало Северна Америка през еоцена, преди около 50 млн. години, съобщи Би Би Си.

Мравката е била наречена Titanomyrma lubei. Любопитно е, че находката е направена в Денвърския природонаучен музей. Там експонатът е попаднал от разкопки в Уайоминг, но на находката не са обърнали нужното внимание.

T. lubei е една от най-големите мравки, откривани някога на планетата. Биолозите са определили, че тя е била царица. От съвременните мравки подобни на нея са само цариците мравки на някои видове, които живеят в тропическа Африка. Новият вид е подобен на фосилите на сходни животни от еоцена, открити в Германия и на остров Уайт в Южна Англия.

Германският екземпляр освен това е с подобни размери като северноамериканския. Според учените мравката Titanomyrma lubei е обитавала древните гори, където сега се намира Уайоминг, през еоцена. Климатът в региона тогава е бил също толкова горещ, какъвто е сега в тропиците. При същите климатични условия са живели и мравките в Европа през еоцена.

Палеонтолозите припомнят, че и сега всички големи мравки се срещат единствено в тропици. При това приликите между T. lubei и древните мравки в Европа показват, че в миналото мравките гиганти са мигрирали между континентите Европа и Северна Америка по суша през Арктика.

В древността обаче климатът там е бил доста студен за животните - умерен, а не тропически. Учените предполагат, че тайната се крие в кратките, но интензивни периоди на глобално затопляне, които са превръщали Арктика в много по-горещо място от обичайното.

Високите температури биха позволили на топлолюбивите видове да преминат през сухопътния мост. Статията за Titanomyrma lubei излиза днес в сп. Proceedings of the Royal Society.

Още по темата: мравкафосилеоцен

Палеонтолог преди 12 години
Това е Мравкозавър рекс, но японците твърдят, че било Мравкодзила.

Мангал преди 12 години