Астрономи откриха далечна клатушкаща се планета

Забелязана е от космическия телескоп "Кеплер" и е кръстена Кеплер-413b
5 фев 2014 12:26, Елка Василева
Астрономи откриха далечна клатушкаща се планета
Снимка: архив, Reuters

Космически телескоп откри планета, която се клатушка, докато се завърта около оста си, оповестиха учени от НАСА, цитирани от ЮПИ. Това води до бързи промени в сезоните й.

Планетата е забелязана от космическия телескоп "Кеплер" и е кръстена Кеплер-413b. Тя се върти около оста си като детски пумпал, поясниха учени от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Пасадена.

Наклонът на оста й на завъртане може да се промени с 30 градуса за 11 години. За сравнение оста на завъртане на Земята варира с 23,5 градуса за 26 000 години.

"Тази далечна планета е доста необичайна, отбелязаха учените. Особено е също, че орбитира около две звезди – оранжево и червено джудже."

Телескопът "Кеплер" открил планетата, като регистрирал затъмняване на светлината от двете звезди, когато тя минава пред тях. "Обикновено минаването на планета пред своята звезда е като по часовник, но клатушкащото се движение на Кеплер-413b променя орбитата й до такава степен, че понякога тя не минава пред двете звезди, що се отнася до наблюденията от Земята", поясниха учените.

Изследвайки данни на "Кеплер" за движението й за 1500 дни, установихме три минавания през първите 180 дни, а след това имаше 800 дни без нито едно минаване. Следващото й минаване, което може да се наблюдава от Земята, не се очаква преди 2020 г., казаха учените.

Макар и с бързо сменящи се сезони, Кеплер-413b е твърде гореща, за да е обитаема. Това е така, защото орбитира твърде близо до двете звезди. Температурите на планетата са много високи, за да може там да съществува вода в течно състояние.

Снимали са ме когато съм излизал от банята

ДДДД преди 10 години
Космическият телескоп "Кеплер", който ще търси извънземен живот, бе изведен в орбита от ракетата-носител "Делта-2", изстреляна от Кейп Канавелар, Флорида, предаде АФП.С помощта на телескопа НАСА ще търси обитаеми планети в нашата галактика Млечния път, в която се намира и Слънчевата система. За трите и половина години срок на експлоатация на "Кеплер" американските учени разчитат да получат възможно най-конкретна информация колко са звездите в галактиката, на чиито планети е възможно да има жи

решавам! преди 10 години
Измама е прав. Цъкам му плюсове,а Хахото и башкирчо драскат глупости и им давам минус. Да четат повече вместо да се изказват неподготвени и се излагат само.

izmama преди 10 години
До ХахотоВлез и провери въпросният телескоп Кеплер на каква орбита се намира и тогава ми казвай, че говоря глупости.

izmama преди 10 години
До трольегеренИзвинявай, но ти май си този, който е тотално заблуден. Няма такива апарати, за които говориш. GPS технологиите са на съвсем друг принцип, но на балъците им пробутват това със сателитите. 1000 пъти по-лесно е да ти определят координатите използвайки мрежата на GSM операторите и техните антени, отколкото от някакви сателити на хиляди километри и движещи се с астрономическа скорост.

bashkircho преди 10 години
До ХахотоMislia che prekaleno bukvalno priemash neshtata :) edva li koito e kazal "risunka" e imal v predvit risuavno s boichki nali :)

Хахото преди 10 години
До bashkirchoЗащо ми го обясняваш на мен това? Пределно ми е ясно как се засичат планети извън Слънчевата система - астрономията ми е хоби! Идеята ми беше, че това не е РИСУНКА (с боички, моливчета, пастелчета), а е МОНТАЖ (направено с компютърна програма). Стига бе, хора, наистина ли толкова не можете да вденете какво ви се говори?

bashkircho преди 10 години
До ХахотоNiama snimki na planeti izvyn slynchevata sistema poneje e nevyzmojno da bydat zasneti ili videni ot teleskop. Nachina po koito se otkrivat i se znae che sa tam e izmervane na svetlinata ot zvezdata koiato obikaliat oshte izvestno kato Doplerov efekt

Хахото преди 10 години
Като има толкова неразбиращи хора, нека обясня защо мисля, че izmama пише щуротии. Това, което той/тя го е написал/а за телескопите е глупост. Ако телескопите имат височина 150млн. км., то това означава, че ще са в орбита около Слънцето - 150млн.км. е известно като Астрономическа единица, което е разстоянието между Земята и Слънцето! И ВТОРО: ако беше казал/а, че снимката на статията е МОНТАЖ (направен с Photoshop или друг подобен софтуер- щях да се съглася! Рисунка, обаче, съм убеден, че не е!

bashkircho преди 10 години
До izmamaChovek po-golemi gluposti ne biah chel dnes... mersi che me razsmia s prostotiata si

трольегерен преди 10 години
До izmama, браво разконспираторе! :D Естествено, че това не е снимка, а илюстрация. Да не мислиш, че някой е ходил до въпросната звездна система с фотоапарат? Имаш ли и бегла представа въобще как функционират съвременните телескопи? Между другото, предполагам си наясно, че и в момента в орбита има стотици апарати, създадени от човека и издържащи на "невъзможните" температури и слънчева радиация. Ако не си сигурен, пробвай да звъннеш от джиесема си или да си пуснеш телевизора. Бачка, нали?

До ХахотоЕстествено, че не е истинска приложената снимка. Да не би да очакваш, че "Кеплер" сваля данни като фотоапарат - ТОЙ не е фотоапарат, че да снима две слънца едновременно, а пък и планетата със сянката й - ама хич. Що се отнася до клатенето - и на коча му се клатят м*дурите, ама не падат. Споко :)))

До izmama Абе ти нормален ли си? Къде видя височина на орбита на въпросния телескоп 150 млн. км. Това е разстоянието до слънцето... къде ги четеш или си ги измисляш. И друго, телескопа Хъбъл къде е?

Хахото преди 10 години
Щом е "рисунка", я кажи - с темперни бои ли е нарисувана или с водни? А може би с моливи? Претендираш, че много знаеш, а говориш врели-некипели. Рисунка било...

izmama преди 10 години
Първо, тази 'снимка' е рисунка, и второ, нищо подобно не съществува, тъй като няма подобен телескоп в космоса и няма и да има, защото е невъзможно. Как си представяте телескоп да бъде изведен в орбита и да оцелее повече от ден изложен на убийствената слънчева радиация и високите температури, когато е осветен от слънцето. Въпросният телеском има височина на орбитата около 150 млн км. Пълни фантастики. Да не говорим, че е некоректно рисунки да се представят като снимки, но това е патент на НАСА.

Коректор преди 10 години
Не зная дали грешката е в изходната информация или авторката не е разбрала, но оста на въртене на Земята променя наклона си от 22,5 до 24 градуса, а не със 23,5 градуса за цитирания период от 26 000 години. Промяната е в рамките на градус и половина. В момента наистина наклонът е 23,5 градуса.

sawall преди 10 години
Поздравления за ***, това е втората поредна статия на астрономическа тематика, която е добре и разбрано написана! Такива има съвсем малко в България!

gorkata sigurno e pila vodka.