Откриха скалиста мегапланета, 17 пъти по тежка от Земята

Учените са я кръстили на краля на чудовищата Годзила
3 юни 2014 11:58,
Откриха скалиста мегапланета, 17 пъти по тежка от Земята
Снимка: Архив Reuters

Астрономи откриха скалиста мегапланета, 17 пъти по-тежка от Земята, която беше кръстена на името на краля на чудовищата Годзила и която би могла да промени представите ни за произхода на Вселената, съобщиха световните агенции.

Новооткритото небесно тяло от космическия телескоп "Кеплер" се намира на 560 светлинни години от Земята. Официалното название на планетата е Кеплер-10с, като нейният диаметър е 29 хиляди километра, или 2,3 по-голям от този на Земята.

"Бяхме напълно изненадани от нашето откритие", призна астрономът Ксавие Дюмюск от Центъра по астрофизика "Харвард-Смитсониън".

Досега учените не знаеха за съществуването на подобни "скалисти чудовища". Колкото една планета е по-голяма, толкова повече нейното гравитационно привличане я кара да концентрира не само твърди материали, но и големи количества водород, като я превръща в газов гигант от рода на Юпитер.

"Това е Годзилата на планетите от рода на Земята", възкликна ученият с български произход Димитър Съселов, директор на проекта за произхода на живота към Харвардския университет. Но за разлика от чудовището от филма, "Кеплер 10-c" има благоприятно въздействие върху живота!"

Мисията "Кеплер" на НАСА може да открива планети, но не е в състояние да определи дали те са газови, или скалисти. Внушителните размери на "Годзила" говореха по-скоро за "мини-Нептун" - по голям от Земята и с плътна обвивка от водород и хелий.

Но телескоп, разположен на Канарските острови, успя да установи, че тази мегапланета с маса 17 пъти по-голяма от тази на Земята е нещо, надминаващо всички очаквания.

"Кеплер-10с" e успял да запази своята атмосфера по време на съществуването си, тъй като планетата е достатъчно масивна, за да може да я съхрани", коментира Ксавие Дюмюск.

Мегапланетата кръжи около звезда, подобна на Слънцето, като осъществява една пълна обиколка за 45 дни. Но тя е прекалено гореща, за да може на нея да съществува живот. При все това "Годзила" доказва, че Вселената е била в състояние да сътвори огромни скалисти планети във време, когато тежките елементи от рода на силиция и желязото са били рядкост.

Според учените ранната Вселена е била богата предимно на водород и хелий. Новооткритата мегапланета е на възраст 11 милиарда години, което означава, че тя се е образувала само 3 милиарда години след Големия взрив.

"Откриването на "Кеплер 10c" доказва, че планети от земен тип са се сформирали твърде рано в историята на Вселената. Обикновено скалистите планини дават възможност за появата на живот", коментира проф. Съселов.

Кеплер пасти да яде преди 9 години
Нагорен ти си голям наивник, моето момче!Наличието на скали е само една от предпоставките това е вярно,но чети внимателно запазила е атмосферата си и основно от водород и хелий.Едва ли тази атмосфера има нещо общо със ситуацията на Марс или Венера... а няккави си 560 години са по-малко от миг в Галактиката,така че едва ли се е променила много,освен ако някаква цивилизация не я е променила насила,но шансът за това клони към 0!

До НагоренПопокатепетълAz bih kazal, che gledame snimka na zemiata ot archiva na dnes.bg i reuters :).

Marto преди 9 години
Да се чете, открили са Фидосова, 17 пъти по-тежка.

НагоренПопокатепетъл преди 9 години
Тази планета е доказателство, че е възможно наличието на живот извън земята, но не и че самата планета става за живеене. Скалистият й произход не я прави по-добра от скалистите Марс и Венера, където животът е задушен изначално. Освен това е много близко до звездата си и температурата е убийствена. Вижте разстоянието. Това са 560 св. години. За не разбралите - в момента гледаме снимки на планетата от 1454 г. Как изглежда в момента - правнуците ни ще разберат през 2574 г.

maika ti lelq ti преди 9 години
До Българинза такива като тебе няма спасение :D :D :D

да да преди 9 години
абе нова планета глупоости, македонците живеят там от векове !

Българин преди 9 години
Няма ЖИВОТ НА ДРУГИ ПЛАНЕТИ НЕ ХВЪРЛЯЙТЕ МИЛИАРДИ ЗА ТОВА, ЖИВОТА НЕ Е ПЛОД НА ЕВОЛЮЦИЯТА ЗАТОВА НИКЪДЕ ДРУГАДЕ ТОЙ НЕ СЪЩЕСТВУВА ОСВЕН НА МЯСТОТО КЪДЕТО БОГ ГО Е СЪЗДАЛ И ТОВА Е ЗЕМЯТА.

Абе то планетата добре ама тук става дума май за скок във времето.Става въпрос за сина на Сергей Дмитриевич Станишев. кръстен на дядо си.Пораснал и се изучил и се е върнал във времето като ученият с български произход Димитър Съселов, директор на проекта за произхода на живота към Харвардския университет.Открил своевременно машината на времето някъде след 50 - 60 години

Ако на тази планета има и 17 пъти повече нефт, от колкото на Земята, скоро там американците ще експортират демокрацията.

брей преди 9 години
Странно, на мен не ми плащат за писането, но също първата ми мисъл беше да пратим *** натам.

Потресен съм като чета коментарите на промитите мозъци...

шибаняци преди 9 години
Я ме светнете,къде са обявите за платени драскачи,че да се пусна и аз? Виждам,че се развиват под всяка статия,независимо дали е за нова планета или за *** ядящо баничка. Дайте поне и аз да намажа

до Гневен Българин преди 9 години
Колега аз ти предлагам да ги пратиме в Сирия те как ни пращат сирийци да ги храниме и тях щото малко са ни наще ***!!!!

мутра преди 9 години
Ехааа,горещо било!Че дигнем сега едно комплексче и по цел ден,че дъним чалга,че пуснем карачки и че зимам по 20 евра на шезлонг!