Първа снимка от робота "Филе" на кометата

Още не се знае дали ще успее да вземе проба под повърхността
13 ное 2014 15:37,
Първа снимка от робота "Филе" на кометата
Снимката на кометата, направена от робота "Филе". Снимка: БТА

Европейската космическа агенция /ЕКА/ публикува в четвъртък първата снимка, направена от повърхността на кометата Чурюмов-Герасименко, на която кацна роботът "Филе", съобщиха Асошиейтед прес и Франс прес.

Апаратът е в "стабилно" състояние, въпреки че не успя да се фиксира здраво върху скалистия терен, защото харпуните му не можаха да се разтворят. Снимките, изпратени на Земята, показваха на специалистите скалист терен, като в кадър попадна и един от трите "крака" на спускаемия апарат.

Учените още анализират какъв ефект са имали двата "подскока" на "Филе" и се готвят да съобщят повече детайли по време на пресконференция, предвидена за 15 часа българско време. Те смятат, че все още е възможно да бъдат задействани харпуните, но това ще бъде направено само ако командата няма да застраши целостта на апарата.

Най-важният въпрос сега е дали "Филе" ще може да вземе проби под повърхността на кометата, без да се оттласне отново в космоса. Гравитацията на Чурюмов-Герасименко е една стохилядна от тази на Земята. Това означава, че роботът с размерите на пералня, тежи върху небесното тяло едва 1 грам.

Агенция Франс прес изтъква от своя страна, че "Филе" по всяка вероятност е кацнал върху силно наклонен терен.

Феликс преди 9 години
Мда, кометите от далече са по естетични.

Да са махате с тез фотошопове,кацнал на Байконур,че и в кадър един от трите му крака ,хахах ей лапета

хехе преди 9 години
До До Discovery от 8абе то и колата като я опнеш на баира и удариш ръчната ще се задържи заради триенето , но това не означава, че трябва да пренебрегваме наклона!?!този 1грам вероятно оказва някакво влияние при маневрирането на такъв апарат и заложените алгоритми...

много замислен преди 9 години
може би са имали предвид кацнал испирингеч, що не, думата трудно се превежда

До Discovery от 8 преди 9 години
Сещам се, ща'знайш, имам малко дипломи по физика.Аре сега да те попитам нещо. След като е наклонен и не е паднал още, каква е причината?Жокер - така наречената гравитация на кометата е пренебрежима сравнена с триенето.

:) преди 9 години
До Наклонен пичслед като кометата има гравитация и съответно роботът има тежест , значи има значение и релефа и наклона...макар и тежестта да е само 1 грам, все пак има някаква притегателна гравитационна сила, която оказва въздейстие върху робота и го тегли по наклона;)

Следващата и последна снимка ще е зелено човече с гаечен ключ в ръка :))

Наклонен пич преди 9 години
"...кацнал върху силно наклонен терен..."Наклонен спрямо какво? Екватора на кометата може би?Или оная работа на малоумния журналист написал това?

Радио Скопие преди 9 години
Ясно се вижда, че скалата оформя силуета на Александър Макдеонски. За всички вече трябва да е станало ясно - това е безспорна земя македонска!

Бах маа му!