Спътник на НАСА ще търси живот на Европа

Космическият апарат ще бъде снабден с 9 прибора
27 май 2015 13:54, Елка Василева
Спътник на НАСА ще търси живот на Европа
Снимка: архив, Reuters

Има ли живот на Европа - един от четирите най-големи спътника на планетата-гигант Юпитер, открита от Галилео Галилей през 1610 година? Отговор на този въпрос може да даде изстрелването на орбиталната космическа обсерватория на НАСА "Клипър", предвидено за 2020 година, съобщиха Асошиейтед прес и ТАСС.

На пресконференция във Вашингтон научният ръководител на проекта Курт Нибур е разказал, че космическият апарат ще бъде снабден едновременно с 9 прибора, подбрани след изучаването на 33 предложения. През следващите години със създаването им ще се заемат сътрудници на лаборатории на НАСА и учени от американски университети. Общата стойност на проекта, като не са включени разходите за изстрелване с ракети-носители, се оценява на около 2 млрд. долара.

"Европа ни омагьосва с ледената си покривка и признаците за наличие на огромен океан" - заяви заместник-директорът на НАСА по научните въпроси Джон Грансфелд. По думите му сондата "Галилео", която застана първа на орбитата на Юпитер преди повече от 10 години, и прочутият орбитален телескоп "Хъбъл" са открили, че на Европа могат да съществуват условия, достатъчни за зараждането на живот: вода, наличие на определени химични елементи и източник на енергия.

"По всяка вероятност Европа е покрита с леден щит, под който има солен океан с дълбочина до 100 км" - разказва директорът на отдела за планетарни изследвания на НАСА Джим Грийн. Учените смятат, че водата, пробивайки дълбокия лед, периодично излиза на повърхността, образувайки фонтани и оставяйки микроскопични капки влага в крайно разредената атмосфера. Такива изводи са били направени с помощта на "Хъбъл" през 2012 г. в района на южния полюс на Юпитер.

Сред уредите, с които ще бъде снабден космическият апарат "Клипър", влизат магнитометър, радар, който може да надзърне в океана под дълбоката ледена покривка, инфрачервен и ултравиолетов спектрометър, а също две фотокамери с висока разделителна способност, които трябва да заснемат 90 процента от повърхността на небесното тяло.

"Ние се надяваме, че тези прибори ще дадат възможност да се разкрият тайните на Европа и ще ни помогнат в търсенето на живот отвъд пределите на Земята" - казва Грансфелд.

Сътрудници на НАСА съобщават, че космическият апарат, снабден със слънчеви батерии, ще кръжи по елиптична орбита около Юпитер и не по-малко от 45 пъти ще премине на разстояние от 25 до 2,7 хиляди километра от спътника на планетата. Предвидено е мисията на "Клипър" по изучаване на Европа да продължи три години.

До Анонимен* не вода а живот пардон

Нали щяха да прелитат през гейзерите и да събират ледени частици. С изборените апарати не знам как точно ще търсят вода.

Поздравления преди 8 години
Поздравления за НАСА. Леко завиждам на хората които работят там. Вярвам, че е много вълнуващо и интересно.

nein преди 8 години
Не знам защо но за всички статии в този сайт има няколко човека, които се опитват да коментират като остроумничат политически, но всъщност се излагат като кифладжии. Просто разгледах няколко статии и във всичките има няколко коментатори, на които миризмата се надушва от разстояние. Говоря за зелените коментари в тази статия... Смешни са и същевременно са жалки.

Защо си губят времето да търсят там живот.

алхимика преди 8 години
До Анонимен 5Снимки на Плутон не може да има, камо ли с висока резолюция! По много простата причина, че Плутон е онова място, което слънцето не огрява. Тоест няма достатъчно светлина.

До Анонимен Няма живот в България . Американците го съсипаха с демокрацията си .

слагайте плюсове! преди 8 години
Нищо няма да открие тоя сателит! Американската техника е ***!!!

Няма живот в Европа. Руснаците го съсипаха.