Бъдеще без смог: С електромобил в града

Проект на Техническия университет предлага алтернативата
28 юли 2015 16:00,
15
Бъдеще без смог: С електромобил в града
Снимка: Reuters, архив

Трудно може да си представим мегаполисите и големите градове без синкавия смог над централните булеварди, като дори у нас задръстванията станаха ежедневие, а транспортът се превърна в основен проблем.

Според инж. Колю Орешков от Центъра за енергийни решения, e назрял моментът част от транспорта в столицата ни да мигрира към електромобили и да промени урбанистичните реалности.

Експертът посочва, че градският пробег, приет средно от 50-60 км. дневно, е по силите на капацитета на акумулатора на електромобила и може да осигури автономност на превозното средство.

Европейският стандарт за мощност е до 5 киловата и скорост от 50 км. в час. Това е достатъчна мощност, с която да се върши същата градска работа, която се изпълнява и с бензинов автомобил, но на далеч по-приемлива цена. Друг момент са тесните улици и презастрояването, което поставя изискване към транспортни средства, те да бъдат малки и маневрени, настоява той.

В случая - предлагат се моторизирани коли на три или четири колела, които в повечето случаи и сега се използват предимно като туристическа атракция в някои държави, защото са икономични и практични. От друга страна урбанизацията в своето многообразие изисква решения, независимо от вида транспорт. Орешков отново дава пример с историята - рикшите-триколки на французина Гюстав Труве, който още през 1881 година предлага те да бъдат задвижвани с електродвигател. В САЩ производители вече виждат потенциал за техния триколен вариант, известен под името eTuk.

Инженерът разказва за проекта на асоциацията, който се реализира съвместно със Софийския технически университет и представлява двуместна четириколка със зацепен към диференциала електродвигател. Вместо скоростна кутия - на новия автомобил е инсталиран инвертор, който честотно регулира движението на колата.

Проектът, който разработват с ТУ, е двуместен електроавтомобил, нещо като пазарската чанта на съпругата, който обезпечава воденето на децата до градината или училището, после пазаруването и обратно.

"За съжаление, нашият пазар е с малък размер и динамика. Който и какъвто да е проектът, той трябва да бъде кооперация между държави и производители, другият вариант е държавата да отдели ресурс и средства, а продуктът да се изнася", смята Орешков.

"Необходима е смелост и помощ от държавата, която да наложи гъвкаво мислене и нови концепции за градската мобилност", коментира инженер Орешков. Той предлага интегрирането на новия парк да започне с оборудването на патрулите на общинска полиция. Сега полицията патрулира в рамките на лимит за гориво, без да й е необходим бърз транспорт.

Чрез електроколите, местната власт ще демонстрира неограничено присъствие, без да бъде лимитирано притеснена за движението си. Визията за бъдещото използване на електроавтомобилите разширява възможното поле на действие с ползването на е-колите и от общинските социални служби и контролни органи, в посока към потребностите на социалните патронажи или примерно при водене на възрастните хора до личния лекар.

Орешков посочва, че до края на този програмен период на ЕС, трябва да имаме изградени 7000 зарядни точки за цялата държава, което разхвърляно по области излиза средно по 350 точки. Няма статистически данни, как се развива този процес и задължение. В Белгия до момента са реализирани двадесет хиляди точки за зареждане на електроавтомобили.

"Идеята за електрическия автомобил трябва да излезе от коловоза на емоцията и да се превърне в практичен избор", смята инж. Орешков и припомня, че в самото начало на автомобилостроенето още през 1898 г., е създаден и първият електромобил.

"Необходима е воля, за да стартира идеята за производството на наш електрически автомобил и трябва да положим усилие да не изоставаме от тенденциите в Европа. Имаме готовност и за наша разработка", категоричен бе той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


15
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
1
 
0
 
! Отговори
Сп???нс преди 8 години
живея в едно градче около 10 000 д. и полицията имат две електо-скутерчета и патрулират с тях - цената им нямам представа , но като знам че един велосипед с батерия струва 1000Е не ми се мисли .
10
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До АнонименАвтомобилните компании не искат да произвеждат електромобили и затова все правят подобни изгъзици да замзват очите на публиката. Хем излиза че са много екологични, хем никой няма наистина да иска да си купи такова нещо. Дори и в редките случаи с нормални ел. коли като VW E-Up! цената е двойно по-висока или повече.
9
1
 
6
 
! Отговори
414 преди 8 години
А бъдеще без ГМО може ли? Знам, не може, нали си приемат търговското споразумение със САЩ, и ще ни натресат и ГМО, и шистов газ, и кво ли не още....
8
1
 
4
 
! Отговори
Румбо преди 8 години
Гледайте филма "Кой уби електрическата кола" и ще намерите отговора!
7
6
 
3
 
! Отговори
ми преди 8 години
Електроавтомобилите отдавна са ежедневие в развитите държави. Шевролет, БМВ, Тойота, Тесла, Хонда и т.н. от три години произвеждат и продават хиляди електрички. Страхотни и на съвсем приемливи цени. Ама друго си е да е българска теслА, а? А шмульото инж. изибретател явно все още се къпе със студена вода. Ако го прави избщо де.
6
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
С времето ако са рентабилни ще се наложт. Да не пребързваме, не сме от най-богатите страни за да ги купуваме тези чудории скъпо. Като влезнат в по-масово производство ще им са по-ниски цените, батериите вероятно ще издържат повече и слънцето ще грее по силно ;)до тогава съм против държавата да купува подобни глупости. Защото не ни бива в обществените поръчки и комисионните.Инъче е готино, за малък град можеш да си пъркаш цял ден за никакви пари.
5
2
 
11
 
! Отговори
Koko преди 8 години
До 4ТУ не са направили още нищо. Това което четеш са брътвежите на някой си инж дето сега открива топлата вода ама за да я докара до нашата баня му трябва помощ от държавата. Сега за сега човека е монтирал електромотор на стол с колелца и му трябват пари да си купи акумулатор. Толкова от ТУ
4
3
 
5
 
! Отговори
До 1 преди 8 години
Това на снимката няма нищо общо с това, което от ТУ са направили. То е Toyota I-Road и е направен да комбинира кола и мотоциклет в едно, така че хем да избягваш задръствания с тези габарити, хем да си си в купенце така да се каже. Това е много удобно за азиатските натоварени градове, но и тука с кеф бих го ползвал, като знам каква агония е с търсенето на паркомясто.
3
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"Нормалният" автомобил е ***!!!!! Той ни трови всекидневно, убива хора по улиците всеки ден, пречи на движението като паркира къде му е удобно (тротоари, зелени площи, детски площадки). Запушва улиците в движение и спрял. Води до затлъстяване и мързел у шофьорите, а оттам до инфаркти и всякакви болести. Колкото по рано изчезне този ***, толккова по добре. Разбира се автомобилните компании хич и не мислят така и правят всичко възможно да продават още и още, поддържайки робите си в делириум.
2
1
 
6
 
! Отговори
Bit преди 8 години
Това на снимката е Тойота!
1
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Добре де толкова ли не могат да го направят да прилича на нормален красив автомобил.Винаги е някакъв ***.Примерно нещо като ситроен с1,шевролет спарк с ел мотор..