Кълбовиден звезден куп е като фосилизирана останка от ранния Млечен път

Съставът на Терзан 5 напомня този на диска на Млечния път
10 сеп 2016 12:10, Елка Василева
Кълбовиден звезден куп е като фосилизирана останка от ранния Млечен път
Снимка: архив, Reuters

Астрономи са на мнение, че уникален звезден куп, известен като Терзан 5, е застинала във времето "тухличка", която е послужила за формирането на Млечния път, съобщи ЮПИ. Тази фосилизирана реликва дава възможност на учените да хвърлят поглед върху ранното формиране на нашата галактика.

Астрономите от известно време знаят за съществуването на Терзан 5, но едва наскоро си създадоха по-цялостна представа за него. Нови наблюдения представиха с най-големи подробности въпросния звезден куп, който се намира на разстояние 19 000 светлинни години в съзвездието Стрелец.

Данните, събрани с помощта на телескопа VLT (Very Large Telescope) на Европейската южна обсерватория, разкриват, че Терзан 5 включва две групи звезди, всяка от които е на различна възраст и с различен химичен състав. Това навежда на мисълта, че в кълбовидния звезден куп е имало два периода на звездна активност, като вторият период е настъпил около 7 милиарда години след първия.

Усъвършенствани модели на формиране на галактики показват, че Млечният път е образуван вследствие на бавно сливане на малки струпвания на звезди и газ. По-древните звезди се концентрирали в централната изпъкналост на Млечния път, а по-младите - извън нея.

Съставът на Терзан 5 напомня този на диска на Млечния път. Следователно този звезден куп може да е сред най-ранните "тухлички", послужили за формирането на нашата галактика, но не се е слял със свои побратими и се е превърнал във фосил. "Въз основа на подобни галактични фосили астрономите могат да направят възстановка на важна част от историята на Млечния път", заяви ръководителят на изследването Франческо Фераро от университета в Болоня.

Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal.