Откриха как планетоидите са се сдобили с пръстени

Близка среща с газов гигант може да доведе до формирането им
20 сеп 2016 13:37,
Откриха как планетоидите са се сдобили с пръстени
Снимка: NASA

Учени установиха произхода на пръстените, които обграждат два планетоида, орбитиращи между Юпитер и Нептун, съобщиха ЮПИ и БТА.

Въпросните планетоиди са известни като кентаври и са два от 44 000 подобни обекта. Кентаврите са с диаметър най-малко 1 километър и кръжат по нестабилни орбити, които пресичат или са пресекли тези на газови гиганти.

През 2014 г. астрономи откриха пръстени около два кентавъра - Харикло и Хирон. Дотогава учените смятаха, че четирите газови гиганта - Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун, са единствените тела с пръстени в Слънчевата система.

В рамките на новото изследване японски учени създали модел на грозящия кентаври риск от сблъсък с газов гигант. Анализът показал, че вероятността кентаври да имат близка среща с един от четирите газови гиганта е едва 10-процентна. Моделът освен това разкрил, че близка среща с газов гигант може да доведе до формиране на поредица пръстени.

При близка среща ледената мантия на минаващ обект е откъсната от приливните сили на планетата и отломките са разпределени в границата на Рош на най-голямото останало след откъсването тяло, поясниха учените.

Казано с други думи, отломките от частично деформирания вследствие на близката среща кентавър могат да се подредят под формата на пръстен около онова, което е останало от него.

Получените резултати навеждат на мисълта, че формирането на пръстени е естествено следствие от подобни близки срещи и че кентаври могат да имат пръстени, защото пресичат орбитите на газови гиганти, отбелязаха авторите на изследването.

Резултатите от него са публикувани в Astrophysical Journal Letter.

поне не са ги тафили от някои бижутерен магазин, като нашите римлянки на пазаро