"Чандра" засне рентгенови емисии, ненаблюдавани досега

Източниците се намират в две елиптични галактики
21 окт 2016 14:37, Елка Василева
"Чандра" засне рентгенови емисии, ненаблюдавани досега
Снимка: архив, Reuters

Космическата обсерватория "Чандра" откри местонахождението на два източника на загадъчна рентгенова радиация, каквато досега не е била наблюдавана, съобщи ЮПИ. Те се намират в две елиптични галактики.

По време на рентгеновите пулсации блещукането увеличава яркостта си за около минута. Когато то достигне своя пик, излъчваните рентгенови лъчи са хиляди пъти повече в сравнение с тези от бинарна система. Затова двата обекта са окачествени като свръхярки източници на рентгеново лъчение.

"Тези блещукания са невероятни - заяви изследователят Питър Максим от центъра по астрофизика Харвард-Смитсониън. - За кратък период един от обектите се превръща в най-яркия подобен източник на рентгенови лъчи, наблюдаван някога в елиптична галактика."

Единият от източниците, забелязан на направена от "Чандра" снимка, се намира в галактиката NGC 5128, известна също като Кентавър А. Тя се намира на разстояние 12 милиона светлинни години от нашата планета. Другият източник е в галактиката NGC 4636, която е на 47 милиона светлинни години от Земята.

С новооткритите източници на рентгеново лъчение могат да бъдат сравнени единствено рентгеновите лъчи от магнетари - неутронни звезди със силни магнитни полета.

Астрономите все още нямат обяснение за въпросините рентгенови пулсации, но вече предложиха някои хипотези. Възможно е блещуканията да се дължат на взаимодействията между старееща неутронна звезда и звезда, която е неин компаньон.

Друга възможност е да става дума за акреция на материя край черна дупка със средно голяма маса.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".

val преди 7 години