Учени откриха постоянно мутиращи организми

Тази способност им придава генетичен механизъм, свързан с ретроелементи
5 апр 2017 12:45, Елка Василева
Учени откриха постоянно мутиращи организми
Снимка: архив, Reuters

Учени от Калифорнийския университет в Санта Барбара идентифицираха редица неизвестни досега микроорганизми, които непрестанно мутират, съобщи Лента. Тази способност им придава генетичен механизъм, свързан с т.нар. генериращи разнообразие ретроелементи.

Следи от миниатюрните организми бяха открити при ДНК-анализ на проби от подпочвени води в Колорадо.

Оказало се, че една част от генома им е свързана с археите, а друга - с бактериите. Много от тях съдържат ретроелементи, които допринасят за мутирането на някои гени.

По думите на учените откритите микроорганизми са съвсем малки дори в сравнение с бактериите със средни размери. Въпросните микроорганизми съдържат минимално количество генетична информация, която им позволява да водят симбиотичен или паразитен начин на живот.

Малкият геном намалява способността на живото същество да се адаптира към нова среда, но генериращите разнообразие ретроелементи компенсират този недостатък.

С това може да се обясни защо в организмите, съдържащи генериращи разнообразие ретроелементи, има голямо разнообразие от протеини.

Учените са на мнение, че ретроелементите могат не само да променят кодиращата протеини ДНК секвенция, но и да дезактивират гени. Това също допринася за приспособяването на организма.

Резултатите от изследването са публикувани в Nature Microbiology.

Още по темата: мутациямикроорганизми

Това не е новина още след откриването на грипния вирус

Това са българските комунисти-непрекъснато мутират. Пред електората са русофили и социалисти в битието си са западници и капиталисти!