Земята – водна пустош преди 4,4 млрд. години!

По-голямата част от повърхността й е била залята с вода
10 май 2017 10:23, Елка Василева
Земята – водна пустош преди 4,4 млрд. години!
Снимка: архив, Reuters

Древни скали в Австралия навеждат на мисълта, че ранната Земя е била безплодна пустош и че по-голямата част от повърхността й е била залята с вода, съобщи ЮПИ. Преди 4,4 милиарда години в тази голяма морска шир имало само няколко малки острова.

Учени определили състава на ранната Земя, анализирайки песъчинки от минерала циркон, уловени като в капан в древен пясъчник. Става въпрос за най-древните открити от учени скални фрагменти.

"Изследването ни разкрива, че не е имало планини, нито сблъсъци между континенти през първите 700 милиона и повече години от съществуването на нашата планета - заяви експертът по науките за Земята Антъни Бърнам от Австралийския национален университет. - Резултатите показват, че е налице голямо сходство с циркона от видове скали, които преобладавали през следващите 1,5 милиарда години. Следователно на Земята е било нужно много време, за да се превърне в планетата, която познаваме."

За геолозите и експертите по науките за Земята песъчинките циркон са онова, което е ДНК за палеонтолозите.

Учените могат да свържат състава на циркона с различни видове скали и магма, пресъздавайки геоложките условия през първото хилядолетие от съществуването на Земята.

Тъй като цирконът е създаден от разтапяне на древни вулканични скали, те служат като доказателство за значими магмени събития.

"Разтапянето на седименти е характерно за големи сблъсъци между континенти като онзи, довел до формирането на Хималаите. Изглежда, че подобни събития не е имало през тези ранни етапи от съществуването на Земята", отбеляза Бърнам.

Резултатите от изследването са публикувани в Nature Geoscience.

Още по темата: земяводна пустош

И е нямало толкова лед. Било е по-топло.

Някой преди 6 години
"По-голямата част от повърхността й е била залята с вода"Уважаема госпожо (или госпожице) Василева! Аз лично имам за Вас една малка и зненада. И до ден днешен това си е така! Водата покрива около 71% от повърхността на Земята. Е не изпадайте моля в шок! Останалото е напълно достатъчно за да преживеем по един кратък живот!

A ako vi kaja che vodata e bila nad stratosferata kato obvivka na zemiata