Учени идентифицираха най-бързите вихри във Вселената

Бяха възпроизведени възникналите веднага след Големия взрив условия
Обновена: 10 авг 2017 14:25 | 10 авг 2017 12:55, Елка Василева
Учени идентифицираха най-бързите вихри във Вселената
Снимка: архив, Reuters

Физици от Брукхейвънската национална лаборатория в САЩ създадоха субатомни вихри, които са най-бързите сред известните вихри във Вселената, съобщи Лента. За целта били възпроизведени възникналите веднага след Големия взрив условия, като било получено особено състояние на ядреното вещество - кварк-глуонна плазма.

Кварк-глуонната плазма сама по себе си представлява течност от кварки, антикварки и глуони. Образува се при голяма плътност и висока температура и представлява аналог на обичайната плазма, но не на атомно ниво, а на ниво адрони, към които принадлежат неутроните и протоните. Смята се, че кварк-глуонна плазма се е образувала в първите мигове след Големия взрив и е просъществувала милиардни части от секундата.

Физиците получили плазма, като използвали Релативисткия ускорител за тежки йони в САЩ. Ядра на атоми на златото били ускорени до скорост, близка до светлинната, като се блъскали едни в други. При това се образувала течност от кварки и глуони, нагрята до 3,9-5,6 трилиона градуса Целзий. Наличието й се установява по разлетелите се вследствие на сблъсъците частици.

Учените констатирали, че частиците се отклоняват от предсказаната траектория, а това свидетелства за съществуване на вихри във вътрешността на плазмата.

Тази субатомна вихрушка се завихря по-бързо в сравнение с гигантските атмосферни вихри на Юпитер, включително с Голямото червено петно. Тя подобри рекорда на квантови вихри, създадени в течен хелий, който е охладен почти до абсолютната нула.

Резултатите от изследването са публикувани в Live Science.

Още по темата: Вселенатавихри

анонимен преди 6 години
Никога не е имало голям взрив, Вселената е стационарна.Вселената не е балон да се раздува, физиците не са обединили квантовата механика с гравитационните теории(една от които е ОТО на А.Айнщайн).