Откриха за пръв път пръстен около планета-джудже

Тя орбитира на почти 8 милиарда км от Слънцето
12 окт 2017 20:03, Елка Василева
Откриха за пръв път пръстен около планета-джудже
Снимка: архив, Reuters

Астрономи за пръв път откриха плътен пръстен около планета-джудже, която орбитира на почти 8 милиарда км от Слънцето, предаде Франс прес.

Доскоро се смяташе, че пръстени може да има единствено около гигантски планети.

"Откритието ни свидетелства, че в Слънчевата система има по-голямо разнообразие, отколкото се смяташе досега", заяви един от авторите на изследването, астрофизикът Брюно Сикарди от Парижката обсерватория и университета "Пиер и Мария Кюри".

Слънчевата система включва 8 планети - Меркурий, Венера, Земя, Марс, Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун, последните четири от които са газови гиганти, и 5 планети-джуджета - Плутон, Церера, Ерида, Макемаке и Хаумея.

Дълго се смяташе, че пръстените са изключителна привилегия на четирите газови гиганта. Най-известните пръстени са тези на Сатурн, които са видими в нощното небе.

12 телескопа обаче установиха, че около Хаумея също има пръстен. Става въпрос за планета-джудже в Койперовия пояс. Открита е през 2004 г. и се намира на близо 8 милиарда км от Слънцето, отвъд Нептун. Хаумея е сред най-бързите тела в Слънчевата система - за една пълна ротация са й нужни по-малко от 4 часа. "Завъртайки се бързо около оста си, планетата-джудже се издължила, като придобила форма на пура, дълга 2320 км", поясни Сикарди.

Опитвайки се да научи повече неща за загадъчното небесно тяло, което е сред най-едрите в Койперовия пояс, европейски екип бе изчислил, че то ще мине пред звезда на 21 януари 2017 г. Астрономи насочили 12 телескопа към Хаумея, като си поставили за цел да определят размерите й въз основа на нейната хвърлена сянка. "Тя е по-голяма и по-плътна, отколкото предполагахме - отбеляза Сикарди. - Най-изненадващото обаче е, че открихме плътен пръстен." За пръв път е открит пръстен около обект отвъд орбитата на Нептун.

През 2014 г. астрономи откриха пръстени около астероида Харикло, който кръжи около Слънцето между орбитите на Сатурн и Уран. "Сега вече знаем, че Харикло не е рядка птица и че пръстените около планети са по-често срещани", отбелязаха учените.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".

Още по темата: пръстенпланета-джудже
Още от Наука
Астероид ще премине край Земята в 8,41 ч. българско време

Г преди 6 дни
Сами си измислят заблудите астрономите,та и на нас ни ги натрапват.И пак сами си ги отхвърлят.Играят си на 'тука има-тука нема.И аз искам да съм такъв астроном.

M преди 6 дни
Мен ме кефи Макемаке. Познайте чия територия е тази планета! Те хората като ви разправят...

Анонимен преди 6 дни
И кво ми пука!

Перверзия преди 6 дни
И какво, отварям някаква си научно-популярна статия за планетите, a като я отворих получих ... реклама на някакви лихвари за ипотечни кредити! Елкe, избаламурка ме пак да ти кликам по линковете! Ама това си и беше, вече няма да го правя!

Вили преди 1 седмица
Интересно

Краси преди 1 седмица
И когато потърсих какво показва картинката към статията...

Нищо общо с планетоиден обект от Слънчевата система.