София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!

Друг проблем: Разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони
30 мар 2017 11:07, Петя Славова
152
София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!
Снимка: архив, Булфото

Екипът на едно от най-значимите имена в градското планиране и автор на проекти за подобряване на градската среда - Ян Геел се разходиха из улиците на София и очертаха проблемите на града, които трябва да се решат в новата "Визия на София".

Те са на работно песещение у нас, след като миналата година получиха лична покана от кмета Йорданка Фандъкова да се включат в дългосрочната стратегия на града.

В рамките на работната седмица в София Хенриет Вамберг и Лиза Мюлер направиха проучвания на състоянието на градската среда в столичния център и ще проведат серия от обучения за използваните от Gehl Architects методи и подходи с представители на местната администрация, експерти и неправителствени организации.

"София е много красив град, имате много хубави паметници от миналото и прекрасна планина. Бих казала, че ДНК-то на града е много добро. Структурата на града е много последователна, обединена-имате много зеленина, паркове, дървета по улиците.

Целта ни е да съберем информация как се използва града от хората, които живеят тук, както и какво е качеството на публичните пространства. Това, което ни направи голямо впечатление е, че града има всички добри елементи, но с течение на времето са станали някои натрупвания, които са довели до нарушаване на публичното пространство", обясни арх. Хенриет Вамберг пред "Монитор".

Тя акцентира, че прекалено много автомобили влизат в града, като според нея е обезпокояващо че тенденцията е те да нарастват.

"Имате паркинги, разположени около черкви и паметници. Това е проблем, който трябва да бъде решен", даде за пример Ваберг.

Според нея качеството на живот на пешеходците в София е нарушено. Хората са стресирани от факта, че трябва да пресичат тичайки там където няма светофари, настилката на улиците е остаряла и не е толкова качествена.

"Има проблеми свързани с построени във времето високи сгради в София, които са засенчили красотата на планината".

Друг факт, който нарушава общественото пространство според архитектите са разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони. Не добро впечатление са направили и зоните за сервиране пред заведенията за хранене, които според Вамберг и Мюлер заемат твърде голяма площ върху тротоарите, което нарушава движението и комфорта на преминаващите пешеходци.

Главният архитект на София арх. Здравко Здравков информира, че през следващите месеци екип от български урбанисти и архитекти, специално обучени от Gehl Architects, ще се занимава с анализирането и събирането на информация, след което ще бъде изготвен окончателен доклад, който да даде ясна картина какви стъпки трябва да бъдат предприети от тук нататък.

"Постепенно трябва да махнем тези натоварващи наслоявания в градската среда, да създадем правила. Вече започнахме да работим по промени в нормативната уредба в ЗУЗСО и въвеждането на нова наредба, която ще регламентира всички намеси в града, както и ще спомогне за подобряване на градската среда, чрез извеждане на автомобилния трафик от града.

В момента София е завзета от автомобилите. Трябва да намерим постепенни и радикални решения, за да освободим града от това натрупване. Важно е да решим и проблема с транзитния трафик от изток на запад. Най- голямото предизвикателство пред нас обаче е да мотивираме хората да слязат от автомобилите, тъй като ние сме на първо място в Европа по брой на автомобили на глава от населението.

Това може да стане с довършване на велоалеите, с финализиране на работата по трети метродиаметър“. Според арх. Здравков промяната ще дойде тогава, когато започнем да използваме все по-малко и рядко личните си автомобили в градската среда.

Главният архитект даде за пример Виена, където след 2020 г. няма да се ползват дизелови автомобили в града, както и наложено ограничение за влизане на автомобили в центъра на Лондон. Арх. Здравков подчерта, че преди да бъдат въведени такива мерки в София, градът трябва да е готов с алтернативни методи за придвижване, които да бъдат предложени на гражданите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


152
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
118
2
 
8
 
! Отговори
Слава преди 7 години
От Столична община,ако е удобно да минат по бул.Христофор Колумб и да видят каква ДЖУНГЛА е!Буквално.Паркирани коли от двете страни на платната,няма къде пиле да кацне.Прилича на битак.В края има два паркинга,които колко законно колко не,са си наслагали табели,винили на пилони,светофари и какво ли не.Изобщо някой проверява ли какво се случва в тази столица или всеки селски бек решава да отваря нещо и окичва и накичва периметъра??
117
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Нали за това ви санираха панелките - да спрете да се отоплявате с лайййна!
116
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
И нали разбрахте кой може и кой не може да има кола? Това го решава "Край". Ако той каже, може да имате кола. Ако каже, че не може, значи ще маате пеша. Какво значение има тук дали можете или не можете да си купите чисто нова кола? Щом сте в панелка, "Край" вече е решил - без кола за вас. Е, той не знае, че много от старите панелки са по-качествени от новото строителство, но той си е сложил наочниците и решава.
115
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Какво прави "Край"? Примерно, разрешава в закона да се паркира на тротоара при определени условия, вместо както е в нормалните държави да направи тази част от тротоара, на която разрешава паркирането, нормален паркинг. После реве възмутено: "София и България ще се оправят когато последната кола слезе от тротоара". Такива лъжливи. но изглеждащи правилно на пръв поглед твърдения, масово са завладяли хората. Вижда се и по някои от коментариите тук.
114
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Демокрация и пазарна икономика според "Край": връщайте се в пещерите, да не ми се пречкате! Ще излизате от там, само за да му бачкате, а той ако благоволи ще ви плати! Те такива без ум в главата, използващи презрителни имена като "панелния човек", сега управляват в България и затова сме толкова зле.
113
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Нали разбрахте? "Край" построи блока на мястото на вашия паркинг, като подкупи онези в общината и затова сега паркирате в калта и по тротоарите.
112
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
За да може такива като "Край" да се вози комфортно в кола, а вие да го гледате със завист от претъпкания автобус, след 1989 година едни подрипваха и ревяха по площадите: Кой не скача е ...Та, откъде-накъде сега ще му се пречкате на "Край" с вашите коли по улиците. Я марш да му работите!
111
9
 
7
 
! Отговори
Край преди 7 години
Некъв пък реве че улиците не се миели - Ела да видиш 40% от колите са ти паркирани из градинките - които са станали кални терени за офроуд. Вие да си не миете гумите като излизате от тресавищата сутрин. Друг па иска тротоари - нема как тротоар да издържи 3тона джипка да го гази. Като ви е толко акъла така ще си шляпате - като Шрековци.
110
10
 
8
 
! Отговори
Край преди 7 години
Сегашния град е царство на вехтите коли и панелните им собственици. Разбирам че "колата" е най-голямото постижение в живота им щото живеят в панелките на деда си. Разбирам че въртенето на геврека за тях е висше майсторство НО този град сега е враждебен към деца, възрасти и инвалиди.Панелния човек не трябва да има кола - мястото му е в градския транспорт - субсидиран от богатите собственици на коли.
109
7
 
8
 
! Отговори
Край преди 7 години
София и България ще се оправят когато последната кола слезе от тротоара и на никой повече не му мине през ум да паркира там или в градинка или детска площадка.Това ще значи че има РЕД.
108
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ясно е, че колите замърсяват, но не те са основните замърсители. Основните замърсители са два. Първият е неизмитите улици и вдиганият от тях прах при вятър или при движението на нещо по тях: трамвай, тролей, автобус, камион, кола, мотоциклет, велосипед, пешеходец, каруца и т.н. Втория го има само през зимата, но предизвиква замърсяване няколко пъти над нормите и както навсякъде по света, това е използването на твърдо гориво, най-често за битово отопление. Даже пушачите замърсяват повече.
107
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Забрана за трошки над 10 години! Като тия на снимката! Всеки тарлък е накупил по две -три морги, не ги кара защото не стават за нищо, пък ако го подкара прави екологична катастрофа зад него. А колкото е по-сдухана, толкова повече я натиска!
106
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Разбира се, че броят на автомобилите е огромен проблем за София. Само който не се качва лятото на Витоша може да твърди глупости, че твърдото гориво е основен проблем. София и през Август от години не се вижда от смога! Всеки с по 3 трошки. Всеки гараж вместо да служи по предназначение е търговски обект с маси/столове/щайги на тротоара. Умишлено сбъркана политика от 20 години насам. И по-лошо ще става. Подобни "добри" намерения са само ФПЧ в очите на софиянци.
105
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Замърсяването с фини прахови частици в София през лятото се дължи най-вече на факта, че улиците не се мият. През лятото замърсяването е в нормите и около 2/3 е заради неизмитите улици и около 1/3 заради изгарянето на горивото в МПС-та всякакви. През зимата става страшно, когато заради отоплението замърсяването скача 5-6 пъти над нормите. Освен дърва и въглища се горят и куп други неща - стари гуми, пластмаси и т.н. Тогава дела на колите спада до 5-6%, а на неизмитите улици спада до 12-13%.
104
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До турчин 124Дали ще е черква ли джамия то българския както и турския манталитет е добре обособен в консерво-пещерното мислене! Даже "еволюциата" бяга от нас за да не я пипнем!!!!
103
2
 
12
 
! Отговори
Странно! преди 7 години
Тези хора само споменават колите, а повече говорят за други неща - високи сгради, построени не не място, магазинчета, заведенията превзели тротоарите, но ... всички коментират само колите добре изманипулирани от главния архитект и кампанията в последните месеци кой замърсява в София. Има изследвания, но кой да ги гледа? През лятото замърсяване в София няма, в нормите е. През декември и януари замърсяването е най-голямо, обикновено 5-6 пъти над нормите, заради отоплението на твърдо гориво.
102
10
 
9
 
! Отговори
1 преди 7 години
Нормално е да е така, след като за 10 години в София дойдоха всички *** с манталитет на улична котка. Накупиха си по 3 коли, нищо че нямат пари за чорапи. Всички го псувахме Симеончо, ама само той има смелостта да ни каже, че трябва да ни се смени чипа и всичко ще си дойде на мястото.
101
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Доста глупaвo е да се сравнява София с Лондон, Париж или Виена. Броя на населението е много различен и София е малък град в сравнение с тях. Лондон са 8-10 милиона, а с туристите един бог знае колко, Париж е 12,5 милион, но с туристите може да е и 15-20 милиона, Виена също е поне 2 пъти по-голяма от София по броя на населението и всичките те имат много добре развит транспорт, в сравнение с който София сякаш е още на волски каруци. Да не говорим за доходи, които винаги и навсякъде са определящи,
100
1
 
20
 
! Отговори
sante_dog преди 7 години
Примера къде е? Кмета на Осло се придвижва с колело. Кмета на София я карат 3 коли на НСО. Как да стане?Отделно - градския транпорт е неуреден. Трудно се стига от един до друг квартал. Големи сгради с много хора работещи там нямат добър транспорт - Цариградсо шосе например. За да стиднеш до такива места сменяш 2-3 транспорта. За град с мащабите на София това е адски много. Презастрояването - строят се нови сгради което води повече жители но не се прави нищо за трафик и места - Младост например
99
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Липсва отговорност на общината за осигуряване на паркоместа. В общината действат на *** принцип - колкото се може по-малко неща да вършат, а да се съсредоточат на взимането на подкупи за всякакви разрешения. Преди 1989-та година в общината бяха видяли този проблем с паркирането и бяха започнали работа по изграждането на подземни паркинги в центъра на София, но дойде демокрацията и други неща започнаха да се правят, заради които сега коментираме.