Транспортът в София да не дели пенсионерите на "млади и стари"

Омбудсманът: Да се подобри електронната система за таксуване
Обновена: 30 яну 2023 15:55 | 30 яну 2023 15:44, Анисия Иванова
19
Транспортът в София да не дели пенсионерите на "млади и стари"
Снимка: БГНЕС

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев, в което поиска да бъде преразгледана новата тарифна политика за градския транспорт в София, така че да се запазят превозните документи, които дават по-гъвкава възможност за пътуване на ползващите обществен превоз.

Поводът са инициираните този месец нови обществени консултации на Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община, породени от голямото обществено недоволство.

Омбудсманът алармира, че в институцията постъпват жалби от пенсионери във връзка с изключването им от право на пътуване с дългосрочни персонализирани превозни документи за преференциални пътувания, което те посочват като дискриминация.

„Съгласно чл. 29, ал. 1, т. 1 от Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община, такова право имат само лицата, получаващи пенсия при условията на гл. VI от Кодекса за социално осигуряване, навършили възраст по чл. 68, ал. 1 - 3 от същия кодекс – общия принцип за пенсиониране / например жени на възраст 60 г. и 10 м. и осигурителен стаж 35 г. и 2 м., посочва общия принцип омбудсманът.

Проф. Ковачева изброява кои са изключените пенсионери – по чл. 68а от КСО – една година по-рано от необходимата възраст, имащи необходимия осигурителен стаж; по чл. 69 от КСО – военнослужещи /възраст 52 г. и 10 м. и осигурителен стаж 27 г./; по чл. 69б от КСО – работещи при условията на първа и втора категория труд; по чл. 69в от КСО – учители и т.н.

Тя е категорична, че такова ограничение е несправедливо и неоправдано, защото по този начин ги лишава от правото да пътуват при преференциални условия, каквото се предоставя на друга група, а разликата между тях е само в условията за придобиване право на пенсия. Затова предлага в глава IV от Наредбата да се включат всички пенсионери, независимо от начина на придобиване право на пенсия.  „Изразявам увереност, че Столичният общински съвет ще разгледа всички поставени проблеми и ще бъдат взети решения, съобразени с транспортните потребности на гражданите на столицата и с правото им на достъпен и удобен градски транспорт“, пише омбудсманът.

В становището си омбудсманът заявява подкрепа за измененията, свързани с възстановяване на отпаднали превозни документи, каквото са месечна карта за една линия наземен транспорт, месечна карта за метро и месечна карта за една линия наземен транспорт (или метро) за ученици. Ковачева е категорична, че отпадането на посочените превозни документи предизвика масово недоволство сред гражданите, които в сигналите си до нея искат тяхното възстановяване.

Тя подчертава още, че потърпевши граждани сигнализират, че от банковите им карти, които се намират в чантите им, са изтеглени пари за закупуване на билет и това се случва при преминаване пред валидиращото устройство.
„За това те разбират от последващ SMS на обслужващата ги банка, което пък означава, че ако нямат заявена такава банкова услуга, може и никога да не разберат за изтеглените суми. Т.е., има нужда от защита на гражданите срещу това неправомерно източване на средства, да се предприемат незабавни действия за подобряване техническата изправност на електронната система за таксуване“, категорична е проф. Ковачева.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


19
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
0
 
1
 
! Отговори
От тия горе преди 1 година
Предложение:Да излезат в пенсия градска мобилност и общинарите тяхни началници.
17
0
 
1
 
! Отговори
Луд за пенсия преди 1 година
Тия ОБщинари нали не са пенсионери и 100 тояги са ни малко.Дано не дочакат.
16
0
 
3
 
! Отговори
Дядо сельо преди 1 година
Пита: Като не живея в котило и не киснах по кафенета като млад, а сега съм *** селяндурин, защото си произвеждам лука и чесъна, че и си бъркам бетона, моя милост какви социални привилегии ползва? Защото котилската привилегия е и социална. Ако пък е общинска, то общината/голямата/ защо така хленчи за пари от...държавата. Асан не е ли ората.Само питам, де. Не, че нещо друго.
15
0
 
4
 
! Отговори
Готин преди 1 година
Цялата система е рестриктивна и ограничаваща правото на избор. Тя не е в полза на потребителите и налага финансови тежести за неизвършени услуги. Столичните общинари трябва да разберат, че решенията им трябва да бъдат в посока улеснение и полза на гражданите. От години това е политика за безскрупулно събиране на приходи отиващи неясно къде. Време е да си ходят вкупом!
14
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
щом ще е за пенсионери трябва да е за всички такива ако ще е за възраст направете го за определена такава за всички.не се иска много акъл.
13
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Поредния призив, за който прибира бая пари. Нищо не свърши като хората тая жена
12
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Трябва да върнат талоните за 10 пътувания и аналогичната карта за 10 пътувания с метрото. Сега по-рядко пътуващите не е ясно как ще пътуват. Примерно ако пътуват 10 пъти в месеца и то по различни маршрути, как да пътуват.
11
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Решението отдавна е ясно - градския транспорт в София да стане безплатен за всички, но това ГЕРБ и СДС няма да го допуснат. Колкото до картите за пенсионерите. Би трябвало да не се използва думата пенсионери, а да се каже възрастните хора над еди-колко си години. Тогава няма да има дискриминация за групи пенсионери. Примерно за мъжете над 64 и половина години и за жените на възраст над 62 години.
10
4
 
10
 
! Отговори
бастун преди 1 година
Безплатен транспорт на всички навършили 120 год и деца до 6 месеца
9
2
 
12
 
! Отговори
До омбудсмана преди 1 година
Г жо Ковачева. Вие като влезете в магазина да си купите един килограм домати и ви кажат че не може само едно кило а трябва да купите всичките домати !! Как ще реагирате ? Въпросът ми към вас е защо трябва да си купя карта за цялата градска мрежа задължително, след като ще ползвам само една линия ? Но премахнахте картите за една линия !
8
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пак почната с отстъпки за ученици и пенсии, които така или иначе ползват градския, вместо да обърнат внимание на хората в активна възраст и да ги свалят от колите... глу пава политика!
7
4
 
22
 
! Отговори
Марчето преди 1 година
Вчера се качвам в автобуса и се самотаксувам с карта от градска мобилност, след 3 спирки слизам и ми идва смс от банката, че ми е таксувало и от дебитната карта, дето ми е в портмонето, където държа и другата карта. Кажете как да не се изнервиш, ако ми падне Фандъкова ще я оскубя тая ...
6
0
 
5
 
! Отговори
чудо преди 1 година
Автобусманката ползва само автобус.
5
1
 
5
 
! Отговори
случайно минавам преди 1 година
има един тънък момент--------------оттук нататък все по малко българи ще вземат пенсии----- но ще се увеличи броя на 80-90 а защо не и 100 годишни пенсионери.
4
10
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пенсионерите не пътуват така че не тряба да свалят цените.
3
2
 
2
 
! Отговори
Аноним преди 1 година
До Анонимене кой ---- Манолова
2
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Какво стана бе бульо с цените на мобилните оператори? Призова ги и работата ти свърши. Срам и позор е тая длъжност.
1
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Г-жо Ковачева, вие какво точно 'работите' и кой ви сложи там?