Строители искат да отпадне тунелът при Кресна

Браншовици настояват за по-евтина алтернатива за участъка от АМ "Струма"
24 апр 2014 14:32, Миглена Иванова
7
Строители искат да отпадне тунелът при Кресна
Снимка: архив, Булфото

Браншовите организации в сферата на строителството и пътната безопасност настояват да се преразгледа решението за изграждане на над 15 км тунел при Кресна, който е част от лот 3 на магистрала „Струма“.

Според експертите строителството на съоръжението е нецелесъобразно, нереалистично и икономически необосновано. Те настояват отново да се разгледа идейният проект на италианската компания SPEA Ingegneria Europea, който беше подготвен през 2001 г.

В този идеен проект са разгледани и оценени пет алтернативи за преминаване през Кресненското дефиле, като се препоръчва да се разшири съществуващото трасе до 4 ленти за движение със скорост 90 км/ч.

Според оценка на браншовите организации вариантът за разширяване на съществуващия път в дефилето на Струма или изграждането на къси тунели и къси виадукти би струвал около 500-600 млн. лева. За сравнение, индикативната стойност на целия лот 3 е над 1,7 млрд. лева, като само 15-километровият тунел се очаква да струва 1,1 млрд. лева.

Изчисленията на браншовите организации в сферата на строителството и пътищата обаче показват, че изграждането на тунела вероятно ще се оскъпи до над 1,5 млрд. лева. Времето за изграждането му се очаква да бъде около 10 години – т. е. прехвърля се настоящия програмен период, което означава, че част от строителните дейности ще трябва да се финансират със средства от националния бюджет.

Ново обсъждане и нова процедура

Изпълнителният директор на Камарата на строителите в България Иван Бойков посочи, че ако се стигне до решение да се преразгледа вариантът за изграждане на тунел, ще трябва да се правят нови проучвания за алтернативни трасета.

Инж. Тодор Тодоров от Сдружението на пътните инженери и консултанти коментира на пресконференция, че идеята за тунелното преминаване се е появила заради „хаотичната дейност по актуализацията на идейния проект на SPEA” в началото на вече приключилия през 2013 г. програмен период.

Колегията обаче тогава не била обърнала внимание на предложението, тъй като го е считала за несериозна алтернатива, допълни той. От 2008 г. досега пък никой от експертите в магистралното проектиране и изграждането на пътища и тунелни съоръжения не е бил питан за технико-икономическите параметри на 15-километровия тунел край Кресна.

Експертите настояват да се проведат нови обсъждания за строителството на този участък от магистралата и да се запознае обществеността с всички възможни варианти и планове за изграждането му.

Повече за проблемите, разходите и ползите от тунелното преминаване четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


7
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
0
 
0
 
! Отговори
намръщен преди 9 години
До ЖороНе вярвам на числото тук, иначе аргументите са ти "бетон"
6
0
 
3
 
! Отговори
Жоро преди 9 години
15 км тунел? Вие с акъла ли сте? Само вентилацията не може да му направите. И това - в силно сеизмична зона - Кресненското земетресение е било 9 степен по Рихтер - с ПРОМЕНИ НА ЛАНДШАФТА, виждат се добре и днес. А тука някой се упражняват в говорене за кражби и т.н от тяхната специалност!
5
4
 
8
 
! Отговори
Ужас преди 9 години
Много правилно да се откажат. Този тунел ще създава само проблеми. Недай си боже някой камикадзе да направи беля в него. За поддръжка да не говорим. Колко струва и дали ще се прави качествено. Дано не се стига до изграждане на тунел.
4
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ами много просто защо се обявяват против ,защото не всеки лолйо с два камаза и един багер може да стане подиспълнител на такъв проект. Ще трябва сериозна техника екип геолози и минни инженери сериозно проектиране.
3
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Явно при строеж на тунел се краде трудно. Друго си е да кърпиш дупки
2
3
 
11
 
! Отговори
?!? преди 9 години
Изпадам в конфиденс! Не мога да повярвам, че строители се отказват доброволно да строят защото би излязло скъпо! Или са пренудени по някакъв начин?
1
0
 
9
 
! Отговори
намръщен преди 9 години
Основните критерии трябва да са два - ФУНКЦИОНАЛНОСТ и НАДЕЖДНОСТ на построеното. Много ли са или малко парите трябва да се реши по тези показатели