Над милион дизелови коли у нас, те замърсяват най-много

Има едва 81 леки автомобила само с електрически двигател
Обновена: 30 юли 2014 09:00 | 30 юли 2014 07:23, Камелия Цветанова
34
Над милион дизелови коли у нас, те замърсяват най-много
Снимка: Булфото, архив

В страната се карат най-много бензинови леки автомобили - 1 752 690, следвани от колите на дизел - 1 001 141. Това сочи обобщена информация в сайта на МВР за водените на отчет превозни средства по вид и гориво към 1 юли т.г.

От официално регистрираните у нас 2 972 770 леки автомобила, бензиновите двигатели, които ползват и газ са 153 998. Фабрично само с газ са 146 автомобила. С дизел и електричество се движат 25 леки коли, а с бензин и ток - 718, сочи справката на МВР. С бензин и природен газ пътуват 8 953 коли. Само с природен газ са 713 автомобила, сочи справката на МВР.

На българския пазар се предлагат четири вида автомобилни горива - дизелово гориво, автомобилен бензин, втечнени въглеводородни газове и природен газ. По степен на замърсяване на въздуха, най-замърсяващо е дизеловото гориво, поради съдържанието на прахови частици (сажди) и полиароматни въглеводороди в емисиите от изгарянето му, коментираха за БТА експерти от дирекция "Опазване чистотата на въздуха" в Министерство на околната среда и водите.

На второ място по замърсяване е автомобилният бензин, който съдържа бензен и летливи органични съединения. На трето място са втечнените въглеводородни газове (пропан-бутан), които съдържат летливи органични съединения. Най-чистото гориво, от екологична гледна точка, е природният газ. Възможно най-екосъобразният вариант е използването на електрически превозни средства, при които не се отделят емисии на замърсители, но в този случай има значение по какъв начин е произведена електрическата енергия, коментираха специалистите.

Справка на МВР показва, че у нас са регистрирани едва 81 леки автомобила само с електрически двигател. С биогориво пък се движат едва пет леки автомобила в страната.

Приносът на автомобилните горива за замърсяване на въздуха е различен в различните градове. Според общинските програми за качество на въздуха, транспортният сектор е на второ място като източник на замърсяване, след битовото отопление. Програмите на общините показват, че ранспортният сектор има основен принос към нивата на финни прахови частици в общините София, Велико Търново, Ловеч, Стара Загора и Бургас, нформираха от МОСВ.

По данни на Националния доклад за състоянието на околната среда за 2012 г., 26 на сто от националните емисии на азотни оксиди се дължат на пътния транспорт.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
1
 
0
 
! Отговори
alkap преди 9 години
аве секи селанин с кола на рабътъ в софията и чади 3000 кубика да избие комплекса
27
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Николай,сложих ти минус заради "викането в форумаЮ - главните букви.
26
4
 
7
 
! Отговори
Николай преди 9 години
и само да добавя:АКО КОЛАТА ВИ ПУШИ СИЛНО НЕЗАВИСИМО ДИЗЕЛ/БЕНЗИН НЕ СЕ УЧУДВАЙТЕ, КОГАТО НЯКОЙ С ВСИЧКИ СИЛИ СЕ ОПИТВА ДА МИНЕ ПРЕД ВАС. ЗАД ВАС НЕ СЕ ДИША ОТ СМРАД И ОТРОВА!!! РЕМОНТИРАЙТЕ СИ КОЛИТЕ ИЛИ ГИ ИЗХВЪРЛЕТЕ!!!
25
2
 
4
 
! Отговори
Николай преди 9 години
Статистиката за автомобилите на пропан-бутан и природен газ е крайно невярна. Алтернативните газови системи 90/100 се монтират след покупка и рвгистрация в КАТ, което означава, че не се водят като такива с алтернативно гориво. И ДА ДИЕЗЕЛИТЕ замръсяват значително повече от бензиновите автомобили ако говорим за 15 годишни такива. Няма ден в който да не срещна поне 5 дизела, зад които е не се диша и вижда. Дизеловите сажди са силно канцерогенни и а единствения начин да са по-екологични е FAP.
24
0
 
5
 
! Отговори
Чикън преди 9 години
"Бензиновите двигатели, които ползват и газ са 153 998"Май са изпуснали една цифра тук...
23
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Правешкия уреден крадец ви продава всичко друго, но не и качествено дизелово гориво.
22
0
 
10
 
! Отговори
(НЕ)Знайко преди 9 години
И аз съм изненадан, в 2 статии на днес.бг се цитират различни данни - "68% от колите у нас са на възраст над 15г" , където се казва следното -"Общият брой на регистрираните към тази дата автомобили в България е 3 769 117.." - тук изведнъж станаха 2 972 770???, и да продължим " Най-многобройни у нас са бензиновите автомобили - 1 825 730, докато представителите с дизелов агрегат са 1 376 375???" Цифрите тук може да ги видите сами.Поздрави!
21
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Най-зле ми е да карам зад някой дизел, особено камион или рейс а когато съм пешеходец и минават покрай мен такива или пресичам на кръстовище направо ме задушават. Но според мен основни9ят проблем е, че се карат много стари дизели. А в по малките населени места зимата особено в безветрено време с високо налягане димът от къщите се стеле като мъгла и не се разсейва а прането на простора мирише на опушено. Друг проблем е уличният прах, той е повсеместен и в огромни количества.
20
1
 
10
 
! Отговори
янки преди 9 години
моита кола е дизелак има фап и катализатор които намаляват замърсяването и струват 3000лв .на баи иван дизелака си лечи от къде е минал 5мин след това и плаща 35лв данък, а аз 261лв.как смятате дали ще дам 3 бона за фап и катализатор като в България които замърсява плаща по малко.
19
0
 
14
 
! Отговори
партиен член преди 9 години
Никъде в ЕС няма ограничение за години на колите.Но има ограничения за вредни емисии.В ЕС обаче има реален тех.преглед.Стандарта на живот е определящ, невярвам някой да не иска нова кола.Колко обаче могат да си позволът това.А и колкото и нова да е като се вдига прах след нея ефекта че е еко се губи.В ЕС като завали и караш, миеш колата в движение.Тук става обратно, цапаш я.
18
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Пише, че има само 81 електромобила? Ами те 20 са на Спиди, има няколко Тесла вече, но има и един куп други, които съм виждал. Не ми се вярва да са само 81. Ако им паднат още малко цените бих си взел.
17
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Изненадан съм! Бях с впечатление, че дизеловите преобладават, дори ако човек погледне в сайтовете за коли втора ръка и потърси конкретен модел автомобил ще види, че бензиновите са много по-малко спрямо дизеловите. А понеже съм на газ съм питал от любопитство по бензиностанции какъв е процента на бензиновите коли които карат на газ. Мнението на пълначите варира между 70-80% от бензинките карат на газ а тук цифрите сочат, че тези с газови уредби са под 10% от всички бензинови, което не се вързва.
16
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
А колко % е замърсяването с азотни оксиди от Мариците?Колко % е от отоплението на частни домове с дърва и въглища?Към какво се стреми МОСВ като изнася тези данни?Иска всички да карат на метан и отоплението да е на метан и да има монопол ли?Какви мерки ще вземе МОСВ ако светкавица запали пожар и изгорят милиони хектари гори?Ами ако изригне вулкан как ще го санкционират,че замърсява?
15
2
 
3
 
! Отговори
голфаджията преди 9 години
Елемаг, я покажи данни от които да се види, че бензин с директно впръскване е по-замърсяващ от бензин карбуратор и моноинжекцион.
14
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Още се търкалят дърти''Икаруси''от соца и други таратайки в градския транспорт.Те замърсяват най-много!
13
5
 
20
 
! Отговори
един преди 9 години
Смях в залата.Дизеловите коли замърсявали най много.А някой от така заинтерисованите за екологията направили си труда и да проверят какви горива ни продават по бензиностанциите.качеството е в пъти по лошо от това което се продава зад Дунав мост и въобще зад границите ни.Не стига че е калпаво ами и по скъпо.
12
1
 
9
 
! Отговори
До 12 преди 9 години
Принципно съм съгласен с теб, ама при заплата 500 лева това няма как да стане. Всеки иска да кара нова кола, но малко могат да си я позволят. Реална мярка е да се засили контрола на ГТП и наистина замърсяващите много коли да бъдат спирани от движение, това важи и за камионите, и най-вече за автобусите от ГТ ;)
11
3
 
3
 
! Отговори
Елемаг преди 9 години
Архангеле,от такива "умници" като тебе сме на този хал!!Но ти си някой младок,който повтаря фрази или тук там чул от някой нещо.Та да ти обясня:Точно новите коли с директно впръскване са по-вредни, от тези със карбуратора или моноинжекцията,ДОКАЗАНО!!Само ,че като не четеш а и нямаш достъп пряк до нещата как да стане?Не закачай "***" а се осведоми ,преди да драскаш простотии до небето!!!
10
10
 
8
 
! Отговори
АРХАНГЕЛ преди 9 години
Пак чета глупости тук - в австрия как било, въглищата...и т.н. Истината е, че трябва да се ограничи вноса на стари коли до 3 или 5 год. Ние сме единствената страна в ес, където няма никакви ограничения и всичкия западен боклуйс..к идва тук. Затова и нашите тикви карат стари бмв, ауди и мерцедес, не защото са гъзари, а защото държавата ни такава. В Австрия карат дизел, ама евро 4 и 5, защото данъците за стари коли са големи, а тук...куче влачи рейс.....
9
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
а защо не напишете нещо за качеството на нафтата