Българската система ACSIS, която спасява самолети

Продуктът е минал тригодишна изпитателна фаза в Германия
Обновена: 25 авг 2016 12:56 | 25 авг 2016 09:55, Анисия Иванова
4
Българската система ACSIS, която спасява самолети
Инж. Светослав Петров при изпитания на системата.

От началото на тази година ACSIS, съкратено от "Софтуер за разследване на проблеми със самолетните системи", е стъпил здраво на немския авиационен пазар. След тригодишна изпитателна фаза, продуктът е бил одобрен от Немската Агенция по Безопасност на Полетите LBA. Стартовият клиент на софтуера Condor Airlines изпреварва агенцията и закупува лицензи за системата и за своята флота Airbus А320, чиято поддръжка е базирана в Берлин.

Бившата дъщерна компания на Lufthansa и настояща такава на първия туристически концерн в света Thomas Cook, изпробва възможностите на българския продукт в продължение на 3 години в базата си във Франкфурт, съобщиха от българския екип, разработил системата.

Компанията започва с тестове върху флотата си от междуконтиненталните Boeing 767, а година по‐късно включва в програмата и флотата от уникалните машини B757‐300, произведени специално за Condor.

Резултатите са толкова добри, че по думите на представители на LBA, поне в Германия, няма нищо по‐добро от ACSIS. Системата събира и анализира различни видове данни от проблеми със самолетните системи по време на полет. Разработката е толкова интелигентна, че дори подсказва на авиокомпаниите какъв е шансът дадена машина да не може да излети навреме поради определен технически проблем. По този начин инженерите и техниците на оператора могат да сменят компонент, поправят или тестват системи, преди те наистина да са дефектирали и причинили закъснение или дори нещо по‐лошо.

През декември 2014 самолет Aribus A320 на известна азиатска авиокомпания се разбива в близост до остров Ява по време на буря. Оказва се, че причината за катастрофата не е самата буря, а лоша поддръжка. Всъщност, без система като ACSIS, техниците на авиопревозвача са нямали почти никакъв шанс да предотвратят трагедията, подменяйки два от компютрите на Еърбъса.

Българската система би алармирала компанията месеци преди инцидента, че нещо с въпросните компютри не е наред, а именно пукнатина в запойка на интегрална схема на всяка една от двете електронни кутии.

"Имахме чудесна съвместна работа с Condor, която ще продължи и в бъдеще. Системата ни се популяризира много бързо в последните месеци и вече имаме редица запитвания и уговорени срещи, както с авиокомпании, така и с технологични фирми, специализирани в авиационни решения", споделя инж. Светослав Петров, основател и изпълнителен директор на компанията разработчик, както и главен архитект на системата.

"Макар и известна със сигурността си, в авиацията има все още малки дупчици от гледна точка на сигурността и надеждността, които трябва да бъдат запълнени. Като специалисти от областта, както и от IT сектора, именно това е и нашата мисия“ , завършва Петров

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


4
Още по темата: Германия
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До ГришаЗащо? Пукнатина може да се получи ако има студена спойка или платката е подложена на вибрации.
2
0
 
2
 
! Отговори
Гриша преди 7 години
"... а именно пукнатина в запойка на интегрална схема на всяка една от двете електронни кутии" - спрях да чета до там :) (техничар-електрончик).
1
0
 
6
 
! Отговори
Цецо преди 7 години
Поздравления за инж. Светослав Петров, пожелавам му да стане милиардер, съпътстван от добро здраве и щастие...:)