4G-то докара на Тelenor глоба от над 5 млн.

Санкцията е заради заблуждаваща реклама за мрежата им
18 окт 2016 15:30, Бойчо Попов
17
4G-то докара на Тelenor глоба от над 5 млн.
снимка: Telenor

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) налага глоба от над 5 млн. лева на "Теленор България" ЕАД за въвеждане в заблуждение с публично разпространени неверни сведения за характеристиките на 4G LTE мрежата на телекома, става ясно от решение на регулатора.

Антимонополната комисия е установила, че "Теленор България" ЕАД е извършило нарушение на чл. 31 от ЗЗК и налага на компанията санкция в размер на 1% от нетните приходи от продажби на дружеството за финансовата 2015 г., равняваща се на над 5,2 млн. лв. 

Продължителността на извършеното нарушение е около 10 месеца (26 ноември 2015 г. – до настоящия момент), тъй като и до момента има заблуждаващи публикации на сайта на "Теленор България" ЕАД за скоростите в неговата 4G LTE мрежа.  

Производството е образувано през април 2016 г. по жалба на мобилния телекомуникационен оператор Макс, който посочва, че е претърпял реални вреди от недобросъвестното поведение на Telenor.

Възможността за заблуда на настоящите и потенциални клиенти на "Теленор България" ЕАД за скоростта на пренос на данни чрез 4G LTE мрежата е напълно реална. Твърдението за около 40 пъти по-бърз ъплоуд (качване) в началото на кампанията е съществено преувеличено, като реално достижимата максимална скорост на ъплоуд, след възникване на нормативното задължение за публикуването ѝ, се оказва само около 6.5 пъти по-висока от тази на 3G мрежата на Telenor, посочва се в решението на КЗК. 

По повод събитието за представяне на 4G мрежата на Telenor в решението на КЗК пише още: „на пресконференцията представителите на Telenor твърдят, че максималната скорост на качване е 75 Mbps, което далеч надминава максимално посочената от тях стойност след 30 април, а именно 38 Mbps. Това съществено преувеличение на данните е от естество да повлияе на потребителските нагласи до степен, в която да има значително преориентиране на клиенти към мрежата на Telenor за периода – ноември 2015 – април 2016 г.“

„При пускането на 4G LTE мрежата си Telenor въведе в заблуждение потребителите и по този начин може да окаже въздействие върху икономическото им поведение при избора на мобилен интернет“, коментира изпълнителният директор на Макс Нейчо Величков в съобщение до медиите.

На пресконференция на 29 юни 2015 г. изпълнителният директор на Telenor Стайн-Ерик Велан и неговият екип заявяват, че Telenor е приключила "предсрочно мащабния проект за обновяване и подобряване на мрежата си и сега разполага с инфраструктура за предлагане на услуги от четвърто поколение". Проектът е представен като част от дългосрочните инвестиционни планове на Telenor за обновяване на мрежата си с цел предлагане на най – добрите услуги за мобилен интернет в България. Тогава е заявено, че Telenor предлага максимално достижима скорост чрез 3G технологията HSPA+, от 42 Mbps в голяма част от страната и скорости  до 21 Mbps в останалите райони.

По време на пресконференцията през месец юни 2015 г. Велан заявява, че “Telenor вече притежава мрежата, която ще позволи на компанията да продължи да развива иновативни телекомуникационни решения, включително и LTE-базирани продукти и услуги…". По време на същата пресконференция главният технически директор на компанията Владимир Радойчич е заявил, че проектът е започнал през 2014 година и е включвал пълна подмяна и на 2G и 3G мрежата на компанията. 

На 30 юни 2015 г. изпълнителният директор на Telenor Стайн-Ерик Велан е потвърдил информацията в интервю пред вестник "Стандарт". Тогава той е заявил, че се надява, че процесът по пускане на честотите за 4G мрежата "ще бъде приключен в края на третото или началото на четвъртото тримесечие на тази година (2015)…за мрежата от 1800 мегахерца, което е най-добрата честота за предоставяне на LTE."

Ответното дружество „Теленор България” ЕАД счита, че изложените в искането твърдения са неоснователни, необосновани и недоказани и моли КЗК, след като се запознае с аргументите и представената информация, да постанови решение, с което да установи, че от страна на „Теленор България“ ЕАД не е извършено нарушение на глава VII от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), в частност чл. 29, чл. 31 и чл. 32 във вр. с чл. 33 от ЗЗК при предоставянето на електронни съобщителни услуги чрез 4G мрежа по стандарт LTE.

От „Теленор България” посочват, че във всички свои публикации (в т.ч. рекламна кампания, прессъобщения и интервюта) Telenor нито твърди неверни данни (т.е. обстоятелства, които не съществуват в обективната действителност), нито изопачава факти (т.е. преиначаване, видоизменяне, неточно интерпретиране и т.н.) по отношение на съществени характеристики на предлаганите услуги.

Доколкото твърдението в искането на Макс Телеком за въвеждане в заблуждение на потребителите се отнася до изявленията за максимално достижима скорост от 75 Mbps при ползване на услугата пренос на данни през 4G LTE мрежата на Telenor, следва да се има предвид, че в нито един от рекламните материали не се посочва скоростта на ползване на услугите на трафик на данни, а единствено, че 4G LTE мрежата предоставя по-бързо и по-качествено ползване на услугата трафик на данни, посочват в становището си от „Теленор България” ЕАД.

Дружеството счита, че използваният от него метод на информиране на потребителите е изготвен в тяхна полза.

Telenor посочва като общоизвестно обстоятелството, че никой мобилен оператор на пазара не предлага и гарантира постоянното и неизменно постигане на минимална, средна или максимална скорост на мобилен пренос данни, нито има подобно изискване, произтичащо от нормативен акт или приложим стандарт.

Според Telenor изводът на Макс Телеком за невярност на твърдението на Telenor, че „услугите, които Telenor предоставя през 4G/LTE мрежата, са по- качествени, по-бързи в сравнение с 3G“, също е необоснован, тъй като действително мрежата от последното, т.нар. четвърто поколение, предоставя много по-добро качество на услугите по пренос на данни.

Ответното дружество счита, че не е извършено нарушение и на чл. 32 във вр. с чл. 33 от ЗЗК, тъй като нито един от елементите на нарушението по чл. 32 не е налице. Според Telenor в нито едно негово рекламно съобщение (в т.ч. рекламни клипове, радиосъобщения, брошури, интернет банери, билбордове и т.н.) не се споменава конкретна максимална скорост, постижима чрез използването на 4G/LTE мрежа. 

Очакваме и официалния коментар на Telenor.

Повече технологични новини вижте в Investor.bg!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


17
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
8
 
14
 
! Отговори
Стар комунист преди 7 години
Национализация на всички мобилни оператори и съд за собствениците им!
13
1
 
11
 
! Отговори
До предишния преди 7 години
4G - до 100 Мbps във движение (кола), и до 1Gbps при неподвижно състояние, но ... LTE не е точно 4G и т.н. темата е дълга.
12
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Аз до сега не съм видял нито една реклама, която да твърди, че стига до 75 гигабита. Имаше изявления, че теоретичния максимум на технологията е толкова.
11
0
 
4
 
! Отговори
сминдух енд чесън преди 7 години
Преди избори всичко се случва.У нас чудеса-не.
10
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Е, добре че Теленор накарахa и другите оператори да побързат с 4G. Иначе не виждам Теленор да рекламират нещо много по-различно в рекламите си от останалите мобилни оператори.
9
7
 
5
 
! Отговори
bob преди 7 години
До истинанещо се размечта май.. не стига, че плащаш жълти стотинки за трафика, който точиш, ами и гаранции ще искаш..
8
10
 
12
 
! Отговори
истина преди 7 години
Искам във всеки един договор всеки един мобилен оператор и интернет доставчих да гарантират минимална скорост, максимално закъснение на услугата и например ако има загуба на пакеите повече от 1% дори само за 1 час, да се сменята за неизпълнение на договора и не само да не им се плаща таксата а те да плащат неустойка!
7
13
 
11
 
! Отговори
Едно /не/гърче преди 7 години
А реално на Виваком е по-евтина.
6
0
 
11
 
! Отговори
Едно /не/гърче преди 7 години
До Анонимен Сега е М-тел.
5
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Като преди време прословутата "цифрова телевизия" на мошениците Близу.
4
0
 
17
 
! Отговори
Едно /не/гърче преди 7 години
Макс Телеком са умрели отдавна. Мислеха , че за 4G ще им плащат, ама държавата ги извози и даде нови честоти. ***...
3
9
 
8
 
! Отговори
Едно теле/не/гърче преди 7 години
Теленор не предоставя най-добрата услуга, но определено предоставя най-евтината и с това печели клиенти. Макс Телеком има само в София и по-големите градове. Просто не смечт да се правят на отворени на Виваком и М-тел, защото са от едно котило кадри, бивщите БТК. Ама гърците така ще ги извозят, че ще им запане умрялото бизнесче.
2
3
 
29
 
! Отговори
Цецо преди 7 години
Вчера дойдоха и веднага се научиха как се правят нещата тук... браво! :)
1
7
 
27
 
! Отговори
Потребител преди 7 години
Абсолютно правилно - мобилния им интернет е абсолютен *** и изобщо не е 4G. Имам две сим-карти на ментел и тяхна и мога да кажа че на другите мошенници от ментел интенета им е няколко пъти по-бърз.