Вкарването на бежанци в Европа – бизнес за милиарди

"Вашингтон пост" за бума на каналджийството
4 сеп 2015 19:39, Елка Василева
42
Вкарването на бежанци в Европа – бизнес за милиарди
Снимка: Reuters

В разгара на най-голямата миграционна вълна към Европа от десетилетия бързо разрастващите се каналджийски мрежи вкарват тайно сирийци и хора от други националности на континента, заявяват представители на правоохранителни органи. Изобретателността им почти не познава граници, пише Майкъл Бърнбаум във "Вашингтон пост".

Откритите 71 тела в камион на австрийска магистрала миналата седмица са само зловещ епизод от бързо разрастващата се вълна на каналджийство, в чиято хватка Европа попада, смятат представители на службите, издирващи каналджиите.

Автомобили, които някога може да са служили за контрабанда на цигари, се използват за доста по-деликатен товар - хора. В социалните мрежи и в личен разговор мигрантите могат да избират измежду набор от услуги, вариращи от място в опасна гумена лодка за плаване до Гърция до чартърен самолет с пряк полет до мечтаната от бежанците Швеция.

Дългото и мъчително пътуване през Западните Балкани придоби известност през последните месеци, след като бягащите от война сирийци и иракчани години наред предпочитаха морския маршрут от Либия. Сега хиляди мигранти поемат ежедневно на дълго пътуване от бежанските лагери в съседните на Сирия страни към западноевропейските държави, предложили им сигурно убежище. Те правят това заедно с каналджии, които често рекламират услугите си открито във Facebook и други сайтове на социални медии.

"Все по-голям брой от познатите ни в миналото мрежи, които търгуваха с трафик на незаконни наркотични вещества, сега се преориентират към каналджийството", каза Роберт Чрепинко, началник на отдела за борба с организираната престъпност в Европол. "Криминалните дейности се разрастват със същата скорост като броя на нелегалните мигранти".

Престъпният бум е толкова бърз, че новият отдел на Европол за наблюдение на онлайн пространството, който на 1 юли започна да следи свързаната с тероризъм активност в социалните медии, неотдавна разшири дейността си и върху каналджийството, посочи Чрепинко.

Националните правоохранителни органи срещат трудности да отговорят на темповете на мигрантския наплив, тъй като старите престъпни мрежи се насочват към нови сфери на бизнес.

"Това е глобален престъпен бизнес и затова е доста печеливш", каза Патрик Енгстрьом, ръководител на службата за гранична охрана на шведската полиция. Той следи каналджийството и трафика на хора от години и е наблюдавал как тази дейност се е възражда в Европа от началото на 2014 г.

Швеция, заедно с Германия, се превърна във водеща дестинация за търсещите убежище, след като правителството в Стокхолм обяви, че сирийските бежанци ще получават постоянно жителство и правото да се настаняват с цялото си семейство в тази спокойна страна.

Енгстрьом посочи, че Европол е разкрила различни схеми за стигане до Швеция. Те варират от елементарни начини на превоз като например с кемпер до сложни като пътуване с чартърен самолет от Турция, привилегия, излизаща по около 10 хиляди долара на всеки сирийски пътник. Щом кацнат, получават бежански статут, каза Енгстрьом.

Широкият набор от способи отразява многообразието в социалния произход на кандидатите за убежище. Сирийският конфликт, навлязъл в петата си година, е преобърнал с главата надолу живота на много семейства от средната класа с големи спестявания. Възможно е много от тях с години да са стояли някъде близо до Сирия с надеждата да се върнат у дома, но са се предали и са се насочили към Европа.

Кандидатите за убежище имат сериозни мотиви да стигнат да богати страни като Германия и Швеция, без да ги засичат по пътя. Ако това стане в някоя друга страна в Европейския съюз, те може да бъдат принудени да кандидатстват за убежище при далеч по-неприветливи условия. Унгария постави ограда с бодлива тел по границата със Сърбия, а унгарските власти тази седмица попречиха на по-нататъшното им пътуване към Австрия. Междувременно Германия очаква да приеме до 800 хиляди търсещи убежище през 2015 г. Критици посочват, че този смесен тип прилагане на закони подхранва още повече търсенето на каналджии.

"Тъй като придвижването из Европа става все по-трудно, цената за мигрантите и нуждата от каналджиите ще растат", каза във вторник Тюзди Рейтано, ръководителка на Глобалната инициатива за борба с транснационалната организирана престъпност.

Има услуги във всякакви ценови категории, вариращи от стотици долари за неудобно пътуване през Средиземно море на долната палуба на някой кораб до хиляди долари за по-дълги и по-сложни пътувания, казват представители на правоохранителни органи. В ерата на смартфоните много от каналджийските услуги са достъпни на арабски във Facebook и други социални медии. Мигрантите общуват помежду си по време на пътуването чрез приложения за изпращане на съобщения като WhatsApp, за да се предупреждават взаимно къде полицейското присъствие е най-засилено.

"Сирийците организират пътуванията си много по-умело, отколкото която и да било друга група в историята на миграцията, за която ми е известно", заяви Рейтано.

Пътува се с кораб, пеша, с влак и автобус - и в поне един от етапите от над 1500-те километра между изходните точки в Турция и сигурността на Германия има участие на каналджии, казаха представители на правоохранителни органи. Шведските власти смятат, че 99 процента от бежанците, стигащи до тяхната територия, са използвали такива хора, за да улеснят поне частично своето пътуване. По оценки на европейски служители това е бизнес за милиарди долари.

"В Турция каналджиите се справят доста по-умело с медиите и задоволяват нуждите на конкретна аудитория", каза Изабела Купър, говорителка на Европейската агенция за контрол на външните граници /ФРОНТЕКС/. "В социалните медии просто можеш да видиш какво се предлага, има конкретна дата и се предлага конкретен тип транспорт".

Само допреди броени месеци по-голямата част от пътуванията ставаха през Средиземно море от Африка. Сега потокът се измести към Западните Балкани, по маршрути, използвани отдавна от трафиканти на хора, но никога в сегашните размери.

Пътуванията по море влязоха в новините с прекалено честите преобръщания на плавателни съдове. Но балканските маршрути също могат да крият голяма опасност. Може да има доста повече жертви, отколкото онези 71 мигранти, които загинаха в камиона в Австрия, заявиха представители на европейските власти.

Повечето от кандидатите за убежище, отправящи се към Европа през Западните Балкани, плащат предварително на каналджиите на всеки етап от пътуването, което не дава особено голям стимул на техните придружители да правят така, че те да стигат до местоназначението си невредими.

"Може да прозвучи обезсърчително, но случаят в Австрия е просто един случай, който сме разкрили", каза Енгстрьом от шведската полиция. "В момента това се случва всеки ден, може би всеки час, не само хора да бъдат транспортирани в наистина тежки условия, а и да се задушават, но ние да не сме ги открили".

В дните, откакто австрийските власти започнаха да подлагат на щателни проверки автомобилния трафик от Унгария, те попаднаха на няколко случая на натъпкани мигранти в опасни условия, заяви тази седмица австрийският министър на вътрешните работи Йохана Микъл-Лайтнер.

Мъж, заподозрян, че е замесен в гибелта на 71-те души в Австрия, е бил издирван месец по-рано от германските власти във връзка със случай, свързан с каналджийство, каза Петер Визенбергер, прокурор в южния германски окръг Дегендорф. Той заяви, че германската полиция е спряла автомобил "Ситроен" на 25 юли и е открила в него 38 афганистански мигранти. Шофьорът и пътник избягали. Временните номера на автомобила били регистрирани на името на Методи Георгиев, 29-годишен български гражданин, се казва в съобщения на местни медии.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


42
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
САЩ отново намериха начин да създадат глобална хуманитарна и финансова криза. Нищо, че отново пожертваха милиони човешки животи и съдби. И отново кризата е далече от техните граници, а доларът ще продължи да поскъпва.
21
1
 
12
 
! Отговори
mnenie преди 8 години
Всяка година САЩ приемат около 300 хиляди души със зелени карти. Като заминат и тезните близки стават милион. Какво им пречи да отложат зелените карти и да приемат тези хора. И без това те са виновни за всичко, което се случва.
20
2
 
9
 
! Отговори
Вейдър преди 8 години
От днес официално обявявам новия псевдоним на мигранти-"пясъчни хора" Едно защото идват от пустинята и второ защото са ***, послужили за прототип на Джордж Лукас при създаването на образа на едноименните персонажи от "Междузвездни войни" Същия манталитет, поведение, хигиена, култура, бит, традиции и религия. Пълно сходство Забраняват се всякакви други обръщения като кафяви, тарамбуки, арабели и т.н. Само ПЯСЪЧНИ ХОРА!
19
1
 
16
 
! Отговори
щурче преди 8 години
С по 800 х. на година след 2-3 години Швеция е бай-бай. С Германия нещата едва ли ще са по-различни. Обаче..За кого работи А. Меркел? Къде беше мъжа и на обучение една година. Най-вече - кой лобира за трансатлантическото споразумение след подписването на което всяко правителство в Европа може да отиде на арбитраж, в случай, чи забрани дори и един продукт на глобална корпорация? Нищо, че в момента в Еврапа има забрани за стотици пъти повече суровини, продукти, добавки отколкото в ... ? :) ..
18
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Швеция и Германия са богати само в представите на бежанците от Африка и автора на статията. За справка четете повече за икономиката и войската , чужденците в тези страни...Гола вода са и Швеция и Германия.
17
1
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"Вашингтон пост" отново наблегна на следствието!!!!!Кой ще разследва и ще се осмели да говори ЗА ПРИЧИНАТА????Да разбъркаш цял африкански и арабски свят И ДА СЕ ПРАВИШ НА ХЕРУВИМ НЕБЕСЕН!!!!!Е....ти нацията,е.....ти великата държава,която доблест няма дори да си признае грешките пред света!!!!!
16
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
канцлерът Меркел е замислила план. Ше мине малко време и ще се разчуе. Това напиране към Германия не е случайно.
15
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Камеран Ви чака,БГ и румънци са престъпници затова му изпращат благородни девици.Когато си начело на държавата нямаш право да си наивен
14
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Организаторите на инвазията тези които осигуряват финансирането са САЩ , Катар и Саудитска Арабия .. Възможно е ционистите от Израел да търсят отмъщение на Германия
13
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Не можеш да преминеш границите на 5-6 държави в Европа ей така като на кон , без зад тези тълпи да седи ЦРУ. за да стане си трябва логистика , политически натиск , медиен контрол..
12
1
 
22
 
! Отговори
безпартиен преди 8 години
Тези емигранти ако пристигнат в САЩ или Русия без виза дали ще ги търпят?Направо с обратния полет там от където са дошли.Ние какво чакаме,още повече,че са преминали не законно държавна граница и подлежат на наказателно преследване според НК?Кой да нареди на полицията да започне проверка за всеки незаконно преминал в България и да бъде предоставена на прокуратурата за да не дреме?
11
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Такава свобода на словото има в Германия , че всички коментари в онлайн вестниците на германия са забранени..
10
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Свобода за Брейвик !!!
9
20
 
3
 
! Отговори
Бай Грую преди 8 години
Путин в конспирация с Башар Асад си осигуряват старините за сметка на европейския данъкоплатец
8
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Бежанците се държат нагло защото САЩ седят зад тях.. подобно е поведението на марионетките на САЩ *** в България , Украински Фашисти , Сирийски теористи
7
1
 
31
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА ! преди 8 години
До zeusМного логичен въпрос !Ако тези бежанци могат да извадят по 10 000 евро на калпак, то значи в Сирия, Либия, Ирак и т.н. не се е живеело никак зле по време на управлението на "диктаторите" Башар Асад, Кадафи и Садам Хюсеин.Ако пък парите не са на тези хора големият въпрос е КОЙ има интерес Европа да се ислямизира и да има такива проблеми ?
6
13
 
7
 
! Отговори
Чекист преди 8 години
Брееееее толкова много писане... Можеше само да се напише, че Путин е виновен. Тази тема с бежанците лично мен слабо ме интересува. Аз искам да знам колко пари струват дървата в барбекютУ на Путин. Екип от нивестор да направи анализ...
5
2
 
30
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА ! преди 8 години
САЩ уж са върли противници на организираната престъпност, а с действията си в арабския свят осигуриха на мафията доходоносно перо в лицето на бежанците. Факт !
4
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
САЩ осигурява финансиране и логистиката на бежанците - изтекъл доклад на Австрийското разузнаване
3
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ЦРУ осигурява логистиката , какъв бизнес излиза че парите отиват в джоба на ЦРУ да купуват ***..