Въпреки неравностите по пътя: Светът бърза към е-мобилите

Експерти: Преходът към тях може да повлияе зле на околната среда
Обновена: 29 юли 2017 07:53 | 28 юли 2017 21:45, Веселина Йорданова
47
Въпреки неравностите по пътя: Светът бърза към е-мобилите
Снимка: архив, Ройтерс

Научно-техническият прогрес означава, че изкопаемите горива в колите може постепенно да изчезнат до няколко десетилетия, но преходът към електричество носи своите опасения, свързани с околната среда и икономиката. На този фон все повече страни обявяват радикални планове, пише Джеймс Феби от Франс прес.

В сряда Великобритания обяви, че до 2040 година ще спре продажбата на всички конвенционални бензинови и дизелови автомобили, след като по-рано този месец Франция излезе с подобни предложения за намаляване на замърсяването с азотен диоксид (NO2).

Миналата година Китай представи планове, според които до 2020 година 12 % от продаваните коли трябва да бъдат електрически или т.нар. плъг-ин хибриди, докато Индия заяви, че иска да замени всичките си автомобили с нови електромобили до 2030 година.

Норвегия се надява да прекрати продажбите на нови бензинови и дизелови коли до 2025 година. И други страни като Швеция, Дания и Финландия изразиха подобни амбиции за постепенно прекратяване на използването на двигатели, ползващи изкопаеми горива.

Като се има предвид темпа на развитие на технологиите за батериите и електромобилите през последните 10 години, до 2030 година малките двигатели с вътрешно горене в частните коли могат да изчезнат без намеса на правителствата, казва Аластър Луис, преподавател по атмосферна химия в университета в Йорк.

Това е изключително символично, тъй като е сигнал и за обществеността, и за производителите, че няма връщане назад, допълва той.

Щефан Брацел, директор на германския Център за управление на автомобилостроенето (CAM), коментира, че миналата година се е оказала преломен момент на превръщане на политическата воля в конкретни ангажименти.

Той обърна внимание на скандала с вредните емисии, при който бе установено, че производителите на предимно дизелови автомобили са занижавали данните от тестовете за отделяните вредни газове спрямо реалните.
Местните и национални цели за опазване на околната среда и напредъка на Китай в разработването на електромобили също са фактори, които поддържат курса към отказване от въглеводородите.

Смело предположение

Според Флавиен Ньови, икономист от френския център за автомобилни анализи Cetelem, обаче е твърде смело да се мисли, че пътищата ще бъдат пълни само с електромобили през 2040 година.

Да кажем, че забраняваме двигателите с вътрешно горене през 2040 година предполага, че вече знаем коя ще бъде най-ефективната технология през 2040 година, уточни той.

Смело предположение е, тъй като двигателят с вътрешно горене от екологична гледна точка може да се окаже по-благоприятен, както може да се види при автомобилите, които сега могат да изминат 100 километра с 2 литра гориво.

Той също така е на мнение, че електромобилът ще бъде много по-ефективен, отколкото е днес, а повишаване на пробега от 250-300 км до 400-500 км ще бъде достатъчно, за да станат тези коли жизнеспособни.
Всъщност обаче има много други горива като газ, въглерод, а и производителите инвестират сериозно в самоуправляващите се автомобили, допълни той.

Разходите също са проблем, тъй като електрическите коли сега струват хиляди долари повече, отколкото еквивалентите им на изкопаеми горива.

Модата на дизеловите автомобили във Великобритания бе разпалена от стимулите на правителството, за да бъдат намалени въглеродните емисии, но само се повишиха нивата на азотен диоксид.

Модернизиране на инфраструктурата

Преходът към електромобили може да има и отрицателни последици за околната среда, предупреждават експерти.

Ньови поставя въпроса как ще се произвежда допълнителното електричество, има ли достатъчно ресурси за производството на батерии, колко електростанции ще бъдат необходими, как могат да се рециклират тези автомобили.

Великобритания сега разполага с около 4500 електростанции, обслужващи около 110 000 плъг-ин автомобила, които са по пътищата, от общо 36,7 милиона регистрирани коли във Великобритания.

Проучване от миналия месец на шведския институт за околна среда IVL установи, че производството на големи батерии сега предизвиква емисии от около 17,5 тона въглероден диоксид, което е равно на около 700 часа каране със стандартна кола.

Друго препятствие може да се окажат големите инфраструктурни разходи, свързани с осигуряването на места за зареждане на държавните магистрали, макар че британският план предвижда да бъдат инсталирани електростанции на местата за обслужване на магистралите и при големите вериги за горива.

Асоциацията на производителите и търговците на автомобили (SMMT) също предупреди, че повсеместна забрана рискува да подкопае сегашния пазар на нови автомобили, изтъквайки, че секторът дава работа на 800 000 работници.

Засега обаче набраната инерция изглежда силна, особено ако цените на петрола отново се повишат.

Центърът за управление на автомобилостроенето прогнозира, че новите регистрации на електромобили в света ще нараснат с между 2,5 и 6 % до 2020 година. "Една голяма офанзива на производителите" след това би довела до увеличение от 40 % до 2030 година. (БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още по темата: електромобили
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
30
0
 
7
 
! Отговори
Изобретател преди 6 години
Тоз реактивен двигател от снимката го правя в момента аз в гаража. Работи с 2 батерии за часовник лр44, но сега го доработвам да е с презареждаем акумулатор, щото сега като ида в Лондон, трябва да купувам нови батерии за обратно. Целта е да гори ток само нагоре, а после при спускане да се самозарежда и така се решават и всички еко-проблеми. Обмислям вариант при който да се зарежда от нищото- това само при "голяма нужда"
29
6
 
6
 
! Отговори
анонимен преди 6 години
Глупости на търкалета ! Какви електроавтомобили , като още не е измислена дълготрайна и мощна батерия , или захранване по друг начин с електричество ( от атмосфера или нещо подобно )Ще стане като със смартфоните - супер в технологично отношение , но клечиш по пет пъти на ден да ги зареждаш!
28
7
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Нещо повече, днес над 100 години от факта какво е създал, дори в тая тема Тесла е неоценен. Да не говорим ако вие самите трябва да отделите от спестяванията си да инвестирате в бъдещите "Тесла", с риска да загубите, разбира се :-))). За това сляпо "вервате", че вместо вас го прави Държавата, като например "народния" избранник Бойко Борисов :-))). Наскоро излезе едно филмче за Корольов. В него той имаше среща с Брежнев :-))). Да не говорим за джон маккейн и хилари клинтън, дори Тръмп или Путин.
27
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Технологиите се разработват от тези които го могат, по-правило малцинство :-), закона на Парето, а не от масата, демократичната, която гласува на избори ;-). Държавата не оценява талантите, освен доказали се без нея. Частната фирма мотивирана да печели е най-вероятно да направи това. Тесла е един от най-добрите примери. Ако бе останал на Балканите едва ли щеше да стане изобретател, без Уестингхауз и сие. Американскта държава не го оценява а го използва, за оръжия. СССР и Германия са подобни
26
2
 
16
 
! Отговори
ognyanz преди 6 години
При нас електромобилите ще са сигурно втора употреба. А и когато станат повече ще трябва да внасяме електричество за да можем да ги зареждаме.
25
1
 
1
 
! Отговори
Андрешко преди 6 години
На този който не му е ясно,звездичките в предишния ми пост е името на вестника,а не обида...
24
2
 
2
 
! Отговори
Андрешко преди 6 години
До # 27. Не ти е ясно,защото не ти е ясно, Dnes.bg показват бъдещият ветроелектромобил. Това е вятърна турбина,която ще произвежда електричество необходимо за електромобила,ха-ха-ха.
23
5
 
6
 
! Отговори
Андрешко преди 6 години
Не се знае как електричеството на електромобилите въздейства върху човешкия организъм. Посоката на направа на електромобили е грешна...дето казваше Тодор Колев",батериите и куфарите". Трябва да се насочи електромобилостроенето,към директно използване на електричеството от атмосферата /околната среда/,без използване на батерии.
22
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не е проблема в частните фирми а във финансовата Понзи схема на хартийките без покритие - банкиране с яастияен резерв. От която печелят осножно две касти - банкстерите и "държавниците". Ето ви и частен случай проблема с ядрените мотори. Те са базирани на уран 235, който горим в момента в реактори тип водно-водни и "плутониеви", основно за главите на МКБР. А уран 235 е много кът, той е толкова малко от общия уран, че не е ясно дали ще има когато ни потрябва, за да добиваме ресурси в Космоса ???
21
3
 
8
 
! Отговори
Професор Тюхчеф преди 6 години
Моделът на развитие е грешен, технологиите се разработват от частни фирми, на които им е необходимо да печелят и затова трябва да продават все повече, а за ИСТИНСКОТО решение имаше репортажи по дискавъри-то преди 20 години- градове БЕЗ АВТОМОБИЛИ, но това решение не е изгодно от финансова гледна точка- всяка година са милиарди от данъци и акцизи.
20
1
 
5
 
! Отговори
Я, па Я преди 6 години
Сигурен съм, че има доста добри решения но всичко е пари. Докато има печалба от петрола няма да се позволи нищо друго. Сега се тества ел.колата да се види как ще бъде но това е нищо. Цените на тези коли ще се държат високи за да не са конкуренция на петрола. Бъдещето ще е в ел.двигателите, ядрените батерии и водорода. Британците са тествали водороден реактивен двигател за самолет, успешно преди 10 г. Така, че докато се печели от петрола нищо ново няма да дойде, това не пречи да се подготвят.
19
9
 
2
 
! Отговори
Я, па Я преди 6 години
Преди години, четох една статия в руско списание. Там се обясняваше за технологиите, общо. Руснаците са имали Технологичен град нямало го е по картите. Разработвали са технологии и са си ги пазили от света. Доста *** работа с много полезни неща скрити от света. Оказва се, че в САЩ е било същото, там се говореше за ядрена батерия с живот 5000 години. Произведена е и се е ползвала за космоса. Ползва се и в момента. Атомен самолет, произведен и тестван и от САЩ и от СССР, с атомни двигатели, и т.н
18
8
 
6
 
! Отговори
ТОВА преди 6 години
Това е Бъдещето - всичко на ток . Няма да се горят въглища , бензин , дизел и дърва .И тока ще е без пари .
17
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
По въпроса за "тока", който не е източник и не расте по дърветата ;-). Има един, казва се Тесла, ама не корпорацията. Той не само е "изобретил" електродвигателя и трифазната система. Надявам се поне сте чули за битката на века която е спечелил срещу Джи И - Едисън - Ей Си срещу Ди Си - това не е рок бандата ;-). Та той е отишъл безумно далеч и това му е коствало много - унищожава го не кой да е а самия Джей Пи Морган и Хенри Форд !!!youtube /watch?v=AWjgAU5pFrM
16
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
9 и 11 губите си времето да обяснявате двете теории. Популацията не различава нефт от бензин вие ги тормозите с разни теории за произхода на нефта ;-). За "съветската" теория са в част и много честни американци. youtube /watch?v=2cUg3lDgJ20 Но тяхната дума "навреме" е отнета :-(. Да се "промотва" правилната, печеливша за някой теория. Науката отдавна не е това което е била на времето, приключение в търсене на Истината. Така и "електрическата" кола. Която я е имало от времето на Модел-Т :-).
15
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
за какво се пънат толкова за електрокари не ми е ясно ... водородните клетки са много по обещаваща технология . ааа , като се замисля тока могат да го облагат с акциз като бензина , а водата за водородните клетки доста трудно :)))
14
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 30това на снимката е турбина на самолетен двигател, предполагам на някакъв етап от производство... а защо е в статия за електрокари и идея си нямам :)))
13
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ха хааа....ква е тая снимка ???
12
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Най-добре колите да са хибрид,на гориво и с електричество.
11
0
 
26
 
! Отговори
Венци преди 6 години
Ако бяхте сложили снимка на електрическа кафемелачка, щяхте да сте по близо до темата на преписаната статия.