Нов ЖП проект за високоскоростен влак през България от Истанбул до Виена ще подобри транспортната свързаност и икономическите възможности между Централна и Източна Европа. Проектът ще изисква значителни инвестиции, като се очаква общата стойност да надвиши 25 милиарда евро, като за финансирането ще се търсят както европейски фондове, така и частни инвестиции.
Линията се очаква да бъде около 1300 километра и ще е проектирана за максимална скорост от 400 километра в час, което ще позволи бързо пътуване между двата мегаполиса, с цел да се достигне до Истанбулското летище за около 6 часа. Това каза д-р Людмил Иванов, експерт по управление и цифровизация в железопътния транспорт, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Христо Николов.
Проектът за високоскоростна железница между Виена и Истанбул бе предложен от железопътния експерт доктор Людмил Иванов и бе представен в София по време на дискусия в БТПП. Д-р Иванов коментира в студиото на "Бизнес старт" стратегическите ползи от свързването на двата мегаполиса.
"Предвид сложността на обектите, които ще се изграждат, най-вероятно ще говорим за стойност над 25 милиарда евро".
В момента между Виена и Истанбул има ограничени транспортни опции, а високоскоростната железница би могла да запълни тази празнина, осигурявайки бърз и удобен транспорт. Проектът може да стимулира икономическото развитие в регионите, през които преминава, като същевременно насърчава устойчивия транспорт. Освен това възможността за изграждане на нова инфраструктура, която да поддържа високоскоростни влакове, е важна за модернизацията на транспортната мрежа в региона, посочи д-р Иванов.
Основните предизвикателства при изграждането на трасето според събеседника са, че ще се налага изграждането на изцяло ново трасе, способно да поддържа движението на високоскоростни влакове и е невъзможно да се използва старата инфраструктура.
Проектът ще изисква изграждането на много тунели и виадукти, особено в планински райони като Стара планина и Карпатите. Тунелите ще трябва да бъдат с дължина над десет километра, за да отговорят на изискванията за радиус на завоите. За да се поддържа висока скорост, трасето трябва да бъде проектирано с много прави участъци и минимални завои, което изисква значителни инвестиции и инженерни решения.
Европейският съюз (ЕС) стимулира железопътния транспорт чрез различни инициативи и инвестиции, насочени към модернизация и развитие на инфраструктурата. Съществуват различни финансови механизми и фондове на ЕС, които предоставят средства за проекти в железопътния сектор, включително частно финансиране и участие на трети страни.
Проектът за високоскоростна железница между Виена и Истанбул ще се развива в няколко ключови етапа, като в момента предстои да се извърши предпроектно проучване, което ще анализира разходите, ползите и капацитета на линията. Това проучване ще определи прогнозния трафик на пътници и ще оцени икономическата ефективност на проекта.
Страните, през които ще преминава линията, ще трябва да подпишат и меморандум за сътрудничество, за да започнат проектирането и оценката на трасето. След подписването на меморандума, ще започне техническото проектиране на трасето, каза Иванов. Очаква се, че изграждането на линията ще отнеме между 10 и 15 години, в зависимост от сложността на проектите и процедурите за отчуждаване.
"Оптимистичният вариант, бих казал, че е за период на изграждане от 10 до 15 години, но ако съм реалист, то проектирането и всички процедури по отчуждаване, ще отнемат поне петнадесет години".
В света съществуват подобни високоскоростни железници, които достигат или надвишават тази скорост. Например, в Япония, влаковете Shinkansen могат да достигнат скорости до 320 километра в час, а в Китай, някои линии предлагат скорости до 350 километра в час. В Европа френските TGV (Train à Grande Vitesse) влакове имат оперативна скорост от около 320 километра в час, а рекордна скорост от 574,8 километра в час е постигната на тестова линия.
Испанската мрежа AVE (Alta Velocidad Española) предлага също влакове, които достигат скорости до 310 километра в час. Испания е сред страните с най-бързо развиваща се мрежа от високоскоростни железници в Европа. Италианските високоскоростни влакове, известни като Frecciarossa, оперират на скорости до 300 километра в час и свързват основни италиански градове. В Германия, влаковете ICE (InterCity Express) достигат скорости до 300 километра в час и предлагат свързаност между важни икономически и културни центрове.
А в Обединеното кралство, въпреки че страната не разполага с мрежа от високоскоростни влакове, проектът HS2 предвижда изграждането на нова линия, която ще свързва Лондон с други големи градове на скорости до 400 километра в час.
Тези трасета демонстрират ангажимента на европейските държави за развитие на устойчив и бърз железопътен транспорт, който да отговори на нуждите на пътниците и бизнеса.
Проектът за високоскоростна железница между Виена и Истанбул може да бъде надграден, като концептуално е възможно да се постигнат и скорости до 600 километра в час, ако се използват технологии като магнитна възглавница, каза още събеседникът.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Щатските индекси записаха най-лошия си ден от над един месец
Кадър на деня за 13 ноември
Verizon ще съкрати около 15 хил. работни места
General Motors притиска своите доставчици да изместят веригите си на доставки от Китай
Норвегия може би скоро ще позволи на държавния си фонд да инвестира пак в отбранителни компании
Управляващите партии в Германия постигнаха компромис за военната служба
Пуешко с ориз, черен боб и авокадо
Наркотици, опаковани като чай, заливат бреговете на Южна Корея
Ранно лягане за здраво тяло и ум - посочиха най-подходящия час
Кога започва Коледният пост и за кого не е подходящ
Чудо! Верстапен призна, че е направил грешка
Барса най-накра обяви новия си треньор
Ирландците шокираха Португалия в Дъблин, Роналдо с червен картон
Франция попиля Украйна и е на Мондиал 2026
Италия се измъчи, но продължи без грешка при Гатузо
Англия продължава с победите “на нула”
Дневен хороскоп за 14 ноември, петък
Маникюри за зодия Стрелец – винаги различни и красиви (+Снимки)
5 храни, които да избягвате при гастрит
Диетична рецепта: Пуешко с ориз
„Дяволът носи Прада 2“ идва през май 2026-а
Биотин – витаминът за красота отвътре
Зима 2025/2026 може да започне с по-изразен и блокиращ характер
До 10 дни ще започне връчването на глоби за средна скорост
Варненци протестираха срещу насилието на животни
Юпитер е спасител на Земята, ето как
Темата за продажба на билети и от водачите в градския транспорт във Варна е отворена
Опасност за децата: Дилъри продават бонбони с наркотици вътре
Магнитната буря на Земята продължава почти две денонощия
Mars Express снима последствията от ледниковия период на Марс
Учени от САЩ назоваха датата, на която астероид може да се сблъска с Луна
В Шотландия откриха гъба на 407 млн. години
Скрита опасност дебне астронавтите, които ще кацнат на Луната
Създадоха цифров двойник на Земята