В ерата на войни, икономически сътресения и политически изненади всеки ден се натъкваме на дезинформация и манипулация на новините.
Според Никола Тулечки от платформата FactCheck пропагандата залага на базови човешки страхове - страх от обедняване, от инфлация, от загуба на контрол. Така, когато някой "предупреди", че с въвеждането на еврото имотите ще се обезценят или цените ще скочат, хората реагират инстинктивно - страхът им бива потвърден, дори без реални доказателства.
Като основен пропуск експертът отбелязва липсата на адекватна и навременна комуникационна кампания от страна на държавата и институциите.
"Липсваше реална кампания от страна на институциите, от страна на държавата, от страна на банките, за да не остане ниша, в която тази информация да се намести. Трябваше много по-рано, мащабно, с повече канали и с натрупване", каза Тулечки в предаването “България сутрин”.
Според него социалните мрежи помагат за допълнително задълбочават проблема, тъй като именно там пропагандата най-лесно намира “разломите” в обществото.
Слогани като "Да запазим българския лев" се използват не толкова като израз на икономическа логика, а като символика, която прикрива липсата на фактическа основа.
Границата между истина и измислица ще става все по-неясна, особено с навлизането на изкуствения интелект. Пред Bulgaria ON AIR експертът добави, че в близко бъдеще няма да можем с технически средства да различим фалшиво видео от истинско.
Затова ще е необходима промяна в мисленето – да не приемаме информацията сляпо, да търсим потвърждение от различни източници и да изградим лични механизми за проверка, особено при критични ситуации.
Гледайте целия разговор във видеото.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.