57.53 е средният успех на зрелостниците от задължителната матура по Български език и литература (БЕЛ) тази година, което се равнява на Добър (4.27).
67.27 е средният резултат на втория зрелостен изпит, което се равнява на Много добър (4.81). Това каза Евгения Костадинова, директор на "Съдържание на предучилищното и училищното образование" в МОН, по време на пресконференцията за анализ на резултатите от от Матури 2025.
Почти двойно нараства броят на зрелостниците, които имат 100 точки на втория зрелостен изпит. На него няма нито един ученик с 0 точки. Тази година има 46 зрелостници със 100 точки по БЕЛ, за разлика от миналата година, когато са били 24 души.
За разлика от миналата година обаче са се увеличили слабите оценки по БЕЛ, а с малко намалява броят на зрелостниците с оценки под 5,50 по БЕЛ.
За 2024 година е имало 4325 двойки, а тази година 5697 зрелостници са със слаби оценки.
За миналата година зрелостниците с оценки под 5,50 са били 5557, за тази година - 5465.
По думите на Костадинова с всяка изминала година се увеличава броят на зрелостниците, които избират есе: 73% - 17%.
Най-високи резултати на матурата по БЕЛ са получени в София, Смолян, Варна, Пловдив и Русе.
Сливен, Силистра, Шумен и Разград пък са регионите, които традиционно показват по-ниски резултати.
Спрямо миналата година зрелостниците от Плевен са отбелязали по-добри резултати тази година и това е единствената област, повишила резултатите си.
По повод матурите за 4 клас министър Красимир Вълчев поясни: "Имаме добри резултати при 4-ти клас, което означава, че нашата система 1-4ти клас е добре устроена. Тази година направихме крачка - по-голямата част от задачите да са формирани към умения".
Той поясни, че МОН започват работа по новите учебни програми. Идеята е през септември да се представят малки документи, условно наречени визии или концепции за промяна във всички учебни програми по отделните предмети.
По думите му тази година виждаме отново високи различия при оценките на матурите в зависимост от регионите.
"Виждаме много голям процент училища с концентрация на деца със слаби резултати. Това е, защото те така са се обособили след седмия клас. Разбира се, имаме и до седми клас такава сегрегация, но тя е териториално обособена. Затова една от темите, които ние ще поставим за обсъждане през следващите месеци, е образователната структура”, заключи министърът на образованието.
"Това, че се отказахме от задължителна матура по математика, е една от най-големите ни грешки", беше категоричен той.
"Основният проблем остава ниският процент и ниският брой зрелостници, завършили профилирана подготовка, които са избрали матура по математика, физика и химия. Липсата на достатъчно зрелостници поставя пред предизвикателство инженерното ни образование, редица важни индустрии. Един от най-важните въпроси за социално-икономическото ни развитие е да подобрим резултатите по математика и природни науки. Това може би е и основният проблем пред образователната система. Там е най-голямата концентрация на слаби оценки, там е най-голямото предизвикателство", заяви министърът.
Малко статистика:
Слаб 2 по БЕЛ - 5697 ученици
Слаб 2 по 2 ДЗИ - 1463 ученици
100 т по БЕЛ - 46 ученици
100 т на 2 ДЗИ - 134 ученици
0 т по Бел - 23 ученици (Миналата година са били 0 зрелостниците)
0 т по 2 ДЗИ - 0 ученици
Отличен 6 по БЕЛ - 5465 ученици
Отличен 6 по 2 ДЗИ - 8061 ученици
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.