Най-важното предизвикателство на българския туризъм е слаб маркетинг на дестинацията. Имаме всички дадености, за да правим много добър туризъм на високо ниво. Имаме природни, климатични дадености, имаме и археология. Имаме и добра материална база. Липсва маркетинга на дестинацията - работи се, но има още много, което да бъде направено. Изискват се интензивни маркетингови усилия, но първо трябва да решим какви туристи искаме. Това каза Георги Дучев, изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели, в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.
"Ние не знаем, и то от години, кои са онези 20% от туристите, които ни посещават, които носят 80% от приходите в българския туризъм. От 10-15 години не е правен сегментиран анализ. Какво търсят туристите, които идват в България, от какво са доволни и от какво са недоволни".
София продължава да бъде "бяло петно" в картата на организаторите на събития по света, както и Пловдив с всичките му природни и археологически дадености. На хората вече им е омръзнало да ходят на едни и същи дестинации - Париж, Барселона и започват да ходят на места като Любляна, както и по-малко посещавани, изгряващи дестинации.
"Ние все още сме бяло петно и това трябва да се промени с реклама в тази посока, с маркетинг. Като се позиционираме не като евтината, бюджетна дестинация, а като дестинацията, в която ако се направи делова среща, то ще може да се съчетае работната програма с разходка например до Пловдив, до Витоша, както и с прекрасен нощен живот и хубава храна. Трябва да се подчертава и това, че ние сме изключително сигурна дестинация на фона на това, което се случва в Париж или в Брюксел".
НСИ публикува нови данни за туризма през м. април, като постъпленията от нощувки се увеличават със 17,5% спрямо същия месец на предходната година, а приходите на хотелиерите у нас достигат 100 млн. лв. през април. Тези данни като цяло са добри, но могат да бъдат коментирани по няколко начина, каза Дучев.
"От една страна има ръст - 17,5%, но това, което трябва да имаме предвид, сравнявайки месец към месец, е че има няколко много добри съвпадения. Тази година и католическият и православният Великден съвпадната и това се отрази на постъпленията от нощувки. Друг фактор, който има значение, е, че зимният сезон се проточи и през април все още се караха ски".
Друго, което трябва да отбележим е, че при 100 млн. лв. приходи от нощувки за хотелиерите и 1 млн. нощувки, получаваме, че една нощувка е струвала 100 лева, отбеляза събеседникът. "Това означава, съчетано с друга цифра - 24% заетост на хотелската база, че ние имаме приход от хотелска стая в размер на 24 лева на стая, което далеч не е добре и много под конкурентите ни от Румъния, Турция, Гърция, а да не говорим за Западна Европа".
"Въпреки така посочените добра и лоша новина, реалността е някъде по средата. Няма драма, няма негативни новини", подчерта Дучев. Той обясни, че има известно изместване на данните, които отчита националната статистика, защото приема като работещи хотели такива, които са например по морето и са отворили само за Великденските празници, след което или са затворили или се занимават само с обучение на персонала си за предстоящия летен сезон. "Няма така чудовищно голяма незаетост, каквато се отчита".
"През последните няколко години летният сезон у нас много се сви поради ред обективни причини. Той е между 45 и 60 дни - юли и август. Борбата на целия бранш е да разширим сезона. До голяма степен надеждите са заради увеличените полети от немския пазар. Надеждите са да разширим сезона в посока септември".
Основните предизвикателства пред българския туризъм, според Георги Дочев, включват ключови аспекти като маркетинг на дестинацията, разширяване на туристическия сезон, конкуренцията от други дестинации, както и демографски и икономически фактори. По думите му основен проблем е липсата на ефективен маркетинг, който да позиционира България не само като бюджетна дестинация, а като привлекателна туристическа локация с културни и природни забележителности.
Дочев посочва необходимостта от удължаване на туристическия сезон, който в момента е основно юли и август, като според него има реални възможности за разширение към юни и особено към септември.
Дочев говори и за проблема с недостатъчното количество персонал в туристическия сектор, както и за явления като високи визови такси, които влияят на притока на туристи. Тези предизвикателства подчертават необходимостта от стратегическо планиране и иновации в българския туристически сектор, за да се подобри конкурентоспособността и привлекателността на страната за туристите.
Присъединяването на България към еврозоната може да окаже значително влияние върху туристическия сектор, коментира още Дучев. Когато туристите не трябва да сменят валута, това може да улесни пътуването им и да увеличи броя на посетителите в България. Например, немските туристи, които преди е трябвало да обменят пари, ще имат по-лесен достъп до страната.
Присъединяването към еврозоната носи и психологически ефект на стабилност, което може да привлече повече туристи. Туристите обикновено търсят безопасни и сигурни дестинации, а България би могла да се позиционира по-добре в това отношение.
Някои страни като Хърватия са преживели значителен ръст в туристическото си нарастване след присъединяването към еврозоната. Тези примери демонстрират потенциала за подобно развитие и в България.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.