Провеждането на националното външно оценяване (НВО) в четвърти, седми и десети клас, в настоящия си вид, не отговаря на първоначално обявения замисъл да служи за „диагностика“ на образователната система и като инструмент за установяване в каква степен учениците са усвоили ключови компетентности и учебно съдържание. В сегашния си формат НВО не е в интерес на децата и се нуждае от сериозно преразглеждане, заявиха от Асоциация "Родители" в позиция до медиите.
В същото време ежегодното му провеждане изисква огромен финансов и организационен ресурс, без да са налице ясни и видими положителни резултати, се казва в позиция от организацията за външното оценяване в четвърти, седми и десети клас.
"Всяка година хиляди български ученици влизат в изпитната зала с тежест в гърдите и страх в очите. Те не просто се явяват на изпит - те прекрачват прага на преждевременно състезание, чийто залог често е свързан не със знание и личностно развитие, а с напрежение и усещане, че бъдещето зависи от няколко листа с тестови задачи. В сегашния си вид НВО се е превърнало в източник на неравенство, тревожност и подмяна на образователната цел. То създава среда, в която подготовката за тестове измества на заден план реалното учене, креативността и личното израстване. Децата ни не се учат как да мислят, а как да отговарят „правилно“. Често губят вяра в себе си, защото не са „достатъчно добри“ според една изкуствена скала", се казва в позицията.
Сериозна последица от сегашния модел на НВО е нарастващото социално разделение. Подготовката за НВО в седми и десети клас често минава през скъпо струващи частни уроци - реалност, която много семейства не могат да си позволят. Така се създава система, в която не всички деца тръгват от една стартова линия. Ученици от различните социално-икономически среди имат различен достъп до подготовка, което изкривява реалната оценка за училищната система. Успехът започва да зависи повече от финансовите възможности, отколкото от труда, таланта или интересите на ученика. Това не е справедливо. Това не е приемливо, заявяват от асоциация "Родители".
Според националното представително изследване „Българското училище - погледът на родителите“ (2023 г.), реализирано от екипа на асоциация "Родители" и проведено от компанията за маркетингови изследвания „Ноема“, общо две трети от родителите или имат намерение да запишат децата си на частни уроци за кандидатстването след седми клас (48%), или вече са го направили (9%), за да може детето им да има шанс да влезе в желаното училище.
Oт организацията настояват за ясен отговор на въпроса какво всъщност искаме да измерваме с НВО; за спешно преразглеждане на ролята, функцията и на формата на сегашния модел на НВО; за задълбочен анализ на резултатите от НВО във всички етапи с цел да се използват реално за подобрение на учебното съдържание и методиката, а не само за статистика. Събраните данни да се използват за реални стратегически действия за подобрение на образованието. Необходим е също открит и отговорен обществен разговор с участието на родители, ученици, учители и специалисти, а фокусът в образованието да се насочи към развитие на знания и умения у децата.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.