IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Колкото по-стара е колата, толкова по-голяма екотакса ще се плаща

МОСВ предлага поскъпване

Нови цени на екотаксите за автомобилите. Министерството на околната среда и водите предлага поскъпване с цел по-ефективно управление на отпадъците и синхронизиране с европейските екологични директиви.

Макар и малцина от шофьорите да знаят за съществуването на продуктовата такса, всеки от тях я заплаща още при купуването на автомобил. А колкото по-стара кола си взимаме, толкова по-голяма ще е тя, според новото предложение.

"Ако смятате за стимул това, че при покупка на кола за 100 000 лева плащате 100 лева продуктова такса, а при кола за 10 000 лева – 400 лева, аз тук не виждам логика. Новите автомобили се рециклират по-трудно, защото съдържат съвременни материали и компоненти, за които дори не знаем как се рециклират, а това изисква повече средства", заяви експертът от Българската стопанска камара Владимир Димитров.

"Има много случаи, в които автомобилите се изнасят извън България. Съществува ред, създаден по българското законодателство, според който тази такса следва да бъде възстановена. Но така или иначе това и към момента не се случва", каза експертът от Съюза на международните превозвачи Емил Николов.

"Продуктовата такса е предназначена да покрие разходите по управление на отпадъчния поток, който не може да бъде реализиран по друг начин. Тоест, когато вие като собственик на автомобил го предадете в център за разкомплектоване, те го изкупуват от вас", поясни Димитров.

От Министерството на околната среда и водите обаче обясниха мярката с постигането на по-ефективно управление на отпадъците и синхронизация с европейските екологични директиви.

"Българските "екотакси" – всъщност лицензионни възнаграждения, заплащани към организации по оползотворяване – са предназначени да послужат за изпълнение на националните ни цели по управление на отпадъците. В сегмента на електроуредите те са най-ниските в сравнение с останалите европейски страни", пише в позицията на МОСВ.

От организациите допълват:

"По какъв начин стигаме до числото 385, т.е. какви разходи покрива то? Ако покрива съответните разходи – откъде са взети? Не можем така, седейки с молива и мислейки, да кажем: "А, ще бъде 5 лева", заяви Димитров.

Според справка на екоминистерството за последните 5 години от таксите за коли са събрани общо близо 20 млн. лева. С увеличението се очаква годишните приходи да се повишат до 8 млн. лв.

Вижте повече в репортажа.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата