IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Къде седи България в споразумението между САЩ и ЕС?

Износът на България за САЩ за 2024 г. е от порядъка на 1,83 млрд. евро

Европейският съюз (ЕС) и Съединените щати подписаха търговско споразумение, което въвежда 15-процентни мита за голяма част от европейския износ, включително за автомобилите.

"Тази тема не трябва да се преекспонира. Имаше за България две официални прогнози. Едната е на председателя на фискалния съвет д-р Дянков. Той каза, че ефектът за България ще бъде 0,1-0,2% загуби. Това съвпада с моята по-ранна прогноза. Министерството на икономиката и БАН излязоха с прогноза за 0,5%. Измерено в цифри и в лева това е 1,2 млрд. лв., около 638 млн. евро. Прогнозата на д-р Дянков и моята е за около 216-220 млн. евро", коментира икономистът доц. Щерьо Ножаров в студиото на "България сутрин".

Той отбеляза, че продължава да виси въпросът за квотите и всички прогнози към момента са само предварителни.

"Въпросът е колко големи ще бъдат квотите. Вероятно ще се определят в процес на преговори", каза доц. Ножаров пред Bulgaria ON AIR.

По думите му износът на България за САЩ за 2024 г. е от порядъка на 1,83 млрд. евро. Съществена част заема износът на желязо и нелегирани стомани. Според него този отрасъл в българската икономика ще бъде най-засегнат и е необходима подкрепа.

Икономистът прогнозира, че ще бъде засегнато още: производството на медицинско оборудване, част от земеделието - най-вече износът на слънчогледово семе, двигателите за строителна, земеделска и друга техника, измервателните уреди, производството на полупроводници, химикалите.

"Не са никак малко секторите, макар и прекият стокообмен да е за малко над милиард евро. Европейските автомобили изнасят около 25% от продукцията си за САЩ", добави доц. Ножаров.

"Прогнозите са за загуби, но има опции за компенсации. Има възможност за преориентиране към оръжейна техника, откъдето ще дойде допълнително финансиране. Очаква се да има подкрепа от страна на ЕС", коментира икономистът.

На въпрос очаква ли се спад на износа в ЕС, той отговори, че спад има и ще има, но причината не са митата на Доналд Тръмп.

"При автомобилите има спад заради остаряващите технологии. Европейските производители изостават. В автомобилната индустрия се очаква да бъде по-сериозен спадът. ЕС трябва да бъде много по-сериозна икономическа и търговска сила, трябва да подобри конкурентоспособността си. При търговски преговори трябва да имаш търговска сила", подчерта доц. Ножаров.

По думите му ЕС все още държи сериозни лостове и преговорите ще продължат, а едни от козовете са обществените поръчки и дигиталните регулации.

"Президентът Тръмп не е завършил преговорите с редица държави. Той е доста гъвкав и използва митата като лостове. ЕС прави възможното за реципрочност. Преговорите с Китай не са завършени и това държи пазара в напрежение", отбеляза икономистът.

Според него няма гаранция, че Тръмп няма да увеличи митата, но пазарите към момента се успокояват и не се очакват големи деформации.

Гледайте целия разговор във видеото

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата