IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Изтребителите F-16 ще поемат бойни дежурства, когато пилотите са готови

Трябва да получим и всичко по договора от 2019 г., каза генерал-майор Русев

Снимка: БГНЕС

Снимка: БГНЕС

Изтребителите F-16 ще се включат в охраната на въздушното ни пространство, когато пилотите са готови и получим всичко по договора от 2019 г., каза в интервю за БТА командирът на Военновъздушните сили (ВВС) генерал-майор Николай Русев по повод 16 октомври – Празник на авиацията и ВВС.

“Включването на изтребителите F-16 в охраната на въздушното пространство не зависи изцяло от нас. Това ще се случи, когато получим всичко необходимо по договора, подписан през 2019 г., и когато пилотите ни са готови да поемат дежурството. Докато не получим всичко необходимо, няма как да гарантирам кога ще започне носенето на дежурство със самолетите F-16“, заяви командирът на ВВС.

Изтребителите F-16 Block 70

Досега България получи четири самолета F-16 Block 70 – два двуместни и два едноместни, припомни генерал-майор Русев. Очаквам в най-скоро време да бъдат доставени още два, а до края на годината да станат общо осем, така че това, което трябва да се достави като самолети по първия договор, да бъде изпълнено до края на годината, каза командирът на ВВС.

България има шест пилоти, които са обучени да летят на F-16. На нашия вариант на F-16 могат само двама. Необходими са учебно-бойни самолети, за да могат и останалите четирима, които са в България, да се приучат на този модел. В САЩ са летели на по-стар вариант на F-16 и затова в България трябва да се направят по няколко полета на нашия F-16 Block 70, след което вече могат да летят и на бойния самолет самостоятелно, обясни генерал-майор Русев.

От четирите самолета, които вече са в България, един е приет, каза командирът на ВВС. Последните два, които дойдоха, са в процес на приемане, който е сравнително дълъг. По време на този процес, освен техническото приемане, трябва да се изпълни и летателно приемане, тоест поне по един полет на самолет да бъде изпълнен. Това е в процес на изпълнение, каза генерал-майор Русев.

Във ВВС най-голям е некомплектът при офицерите – около 20%, каза генерал-майор Русев. Със сигурност желанието в младите хора се повишава, като виждат какво се случва в армията и социална политика, която се води, отбеляза той.

От 1 януари 2025 г. базата за определяне размера на основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност ще се образува всяка година въз основа на средната работна заплата за страната за второто тримесечие на предходната година, реши парламентът през април 2024 г.

С такова заплащане войнишката професия изглежда доста атрактивна, но в същото време много хора, които не преценяват реално собствените си възможности, кандидатстват за кадрови войници и биват късани на приемните изпити. Имаме стандарти, които смятаме да поддържаме, и по никакъв начин няма да допуснем снижаване на критериите за прием на войници във Военновъздушните сили, заяви генерал-майор Русев пред БТА.

Командирът на ВВС заяви категорично, че не е имало нарушения на въздушното пространство на България през последната година. Имало е загуба на радиовръзка на цивилни самолети, които са летели във въздушното пространство на България. Загубата на радиовръзка или е била възстановявана, или самолетът е бил прехващан от наши изтребители и е напускал територията на страната без да създава никакви проблеми. Той е следвал своя полетен план, съобразно заявката, обясни генерал-майор Русев.

По думите на командира на ВВС страната ни има възможности да се бори с дронове. Разполагаме със зенитно-ракетни комплекси, изтребителна авиация и вертолетна авиация, която оборудваме така, че да може да се бори с дронове, каза генерал-майор Русев. Въпросът е дали ще отговорим по адекватен начин, тъй като едно е да изстреляш ракета за милион и половина долара срещу дрон, който струва две-три хиляди долара. Балансът със сигурност ще бъде намерен. В системата на НАТО се работи по този въпрос и проблемът ще бъде решен скоро, каза още командирът на ВВС.

На 16 октомври е годишнината от първия в историята на българската авиация и в Европа полет на самолет (1912 г.) с разузнавателна цел в реални бойни условия по време на Балканската война (1912-1913 г.). Освен разузнаване на силите на противника е осъществено първото над Стария континент бомбардиране от въздуха в истинска фронтова обстановка. Пилотът поручик Радул Милков и наблюдателят поручик Продан Таракчиев летят със своя „Албатрос“ над Одринската крепост, разузнават разположението на резервите и успяват да хвърлят две ръчни гранати над гара Караагач, посочва отдел „Справочна“ на БТА.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата