Рязането на ленти на новооткрити пътища е едно от най-често срещаните в българската политика през последните години. 10 км да са с нов асфалт и политиците с ножицата са там. Друг е въпросът, че в случаи като този на бул "Александър Малинов" в столичния квартал "Младост" лентите срязани, а след седмица-две - пътят пропаднал.
Но качеството на ремонтите са друга тема, макар и пак пряко свързани с винетката.
Миналата седмица, в разгара на полицейските протести, и ей така между другото, излезе информация, че винетката ще скочи от 67 до 145 лева за автомобилите. После финансовият министър Владислав Горанов бе благосклонен към шофьорите и обяви, че се предвижда новата годишна винетка да е "само" до 100 лева. Един вид - вижте ме колко съм добър.
Опитът с шоково поскъпване да се пробва обществеността и после с по-малкия скок сме го гледали още в "ерата Дянков". Нищо ново под слънцето, признак, че не можеш да обясниш политиката си.
Вече е факт, че годишните винетки за леки автомобили са 97 лв. А министър Лиляна Павлова даде най-нелепото оправдание - минималната заплата била скочила със 70%. За първи път става ясно, че скока на винетката е свързана с минималната работна заплата.
То да е само винетката, а то така и с тока, и с парното, ще кажеш, че българинът взима някакви космически заплати, че всичко се свързва с пустата ни минимална заплата. А тя скромните 380 лева. Ако си мислите, че с тези пари може да се оцелее - нека политиците заживеят с тях. Ще бъде истинско риалити...
Въпросът дори не е дали винетката ще скочи с 40% или въобще трябва ли да скочи. За пореден път нещо се налага без българският гражданин да е информиран. Казва се, че българските пътища няма как да бъдат ремонтирани и поддържани със сегашната цена. Нито дума, че у нас се плаща освен винетка и пътен данък, докато в много държави е само единият от двата налога.
Цената на винетките за леки автомобили в България не е променяна от 8 години и е в пъти по-ниска от таксите в другите държави в ЕС. В Словения например годишният стикер струва 110 евро, в Австрия е почти 85 евро, а в Унгария е 136 евро. Но дали е честно да сравняваме само цената, без да правим същото сравнение и на социалния статус?
"Съгласете се, че с 67 лева винетка да искате да имаме магистрали, 30 000 км републиканска пътна мрежа и тя да се поддържа, това е нереално", посочи Горанов. Съгласни сме, само че шофьорите остават с впечатлението, че тези пари потъват в нечий джоб, защото сме свидетели на асфалтиране в силен дъжд, полагане на настилка, която след рязането на лентичките не издържа и година в добро състояние, спестяване на асфалт, за да може всички да са на далавера.
Никой не излезе вече толкова години и да информира - предвидили сме изгражденето и ремонтирането на еди-колко си километра пътна мрежа. Една част от финансирането е по европейски програми, от бюджета (респективно от нас) ще трябват Х лева. За магистрали ни трябват да речем 100 млн. лева, за първокласни пътища още толкова и т.н. Не, яснота няма. Има едни цифри например, че от винетки са събрани 200 млн. лв. годишно и че са недостатъчни. Но ако има разчети ще може да се проследи какво е направено, да се изисква качество на ремонта, да се види дали тези 200 млн. лв. въобще се използват за пътища и т.н.
Г-да политици и управляващи, попитайте един обикновен шофьор къде му отиват парите от данъка и винетката и ще ви се изясни положението. Пропуснете псувните и ще разберете, че никой не знае за какво са използвани парите. И няма как да бъдат убедени, че винетките трябва да скочат почти двойно.
Създава се убеждението, че само се иска, а насреща - нищо. Или почти нищо...
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Цената на биткойна изтри ръста за годината със задълбочаването на мечия пазар
Мъглата и дъждовете показаха слабостите на украинската армия
Забрави ли светът ужаса от ядрените оръжия?
Кадър на деня за 16 ноември
Амбициите на Тръмп за възраждане на ядрената енергетика засега не се отплащат
Енергийният министър: При нужда отсрочката за "Лукойл" може да бъде удължена
Луната в Скорпион подобрява живота на три зодии след 17 ноември
Повишение на цените на такситата в Пловдив - повикването е двойно
Силна магнитна буря удря Земята отново
Седмична прогноза: Облаци, мъгла и температури до 22°
Нови жертви в Тихия океан: САЩ разположиха ядрена подводница в Карибско море
Левски затръшна вратата пред свой играч
Веласкес посочи голям проблем на Левски
Трус в червено: ЦСКА маха ново попълнение
Огромно име поема България при провал срещу Грузия!
ЦСКА взривява пазара с бижу на бразилски гранд!
Притиснати до стената: Левски се задейства по неотложна задача
Подуване и газове? 5 билки спасяват положението
Желязо, В12 и още нещо: формулата за силно женско тяло
Кето хляб без брашно
Нумерологична прогноза за 17 ноември
Таро карта за 17 ноември, понеделник
Дневен хороскоп за 17 ноември, понеделник
Парадокс! Заплатите в Националната библиотека след повишаване на осигуровките намаляват
Времето във Варна на 17 ноември 2025
Огнеборците потушиха 58 пожара през последното денонощие
Една жертва и 18 ранени в катастрофи у нас за последните 24 часа
Честваме паметта на свети Григорий Неокесарийски, чудотворец
Тръмп си смени мнението за досиетата, свързани с Епстийн
Най-тъмните места в Слънчевата система и във Вселената
Изненадващ обрат в магнитното поле на Земята
Китай откри най-голямото находище на злато от 1949 г.
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала