Лицето на войната, такова каквото не сме виждали, въпреки многото филми на тази тема ни предоставя Албер Дюпонтел в "Ще се срещнем там горе".
Екранизация по едноименния роман на Пиер Льометр стана безспорен фаворит на тазгодишното издание "Синелибри", а книгата носи девет изключителни приза на писателя, като сред тях е и наградата "Гонкур".
Сюжетът ни връща назад - малко преди 20-те години на отминалия век - края на Първата световна война и случващото се след нея. Счетоводителят Албер Маяр (в ролята самият Дюпонтел) и талантливият художник Едуард Перикур (Нахуел Перес Бискаярт) се връщат живи от фронта, но раните им от войната няма да зараснат.
Първият е видял смъртта, подушил я е! Заровен насред бомбардировка, единственият начин да си поеме въздух е от устата на мъртъв кон. Заживява след случилото му се с младия Едуард – пожелал да бъде мъртъв за роднините си, от една страна, защото не се разбира с влиятелния си баща, а от друга – защото изравяйки Албер от пръстта и спасявайки неговия живот, шрапнел отнася лицето му.
Така следвоеннното съжителство на двамата е клето, повече и от преживяванията им сред окопите и безумните заповеди на жестокия лейтенант д‘Олне Прадел (Лоран Лафит). Обичащ мириса на смърт, той е събирателен образ на реалното зло. Историята умело комплектува на пръв поглед трудносъвместими похвати - естетика на грозното върви в съчетание с възвишеното, трагиката на личното страдание се надпреварва с колективната вина.
Режисьорът превръща историята в гротесково онагледяване на случващото се в полуразрушен Париж, а камерата на Венсан Матиас визуализира сюрреалистично идеите му, с подчертано описателни ракурси.
Под ударите на сарказма попада отношението на живите към мъртвите, както и безскрупулността на държавните служители. Именно с погребването на загиналите войници се заема гаднярът Прадел – олицетворение на покварата във военно и следвоенно време. Не уважаващ хората си на фронта, буквално убиващ ги, той трупа богатства, оглавявайки държавната поръчка за погребването на жертвите от войната и естествено със знанието на чиновници.
В същото време, захлупени в таванско помещение, прагматичният Албер и артистичният Едуард създават собствена сложна връзка, лутаща се между признанието и благодарността, между примирението и отчаянието. Двамата включват в скромната си компания и малко русо сираче, което приема отнесеното лице на художника без грам страх и дори чудесно се справя с превода на тътенообразните звукове, излизащи от деформираното му лице.
С полъх от филмите на нямото кино персонажите напомнят на класически филмови герои. Същността на Албер приема трагичен образ, напомнящ на Чаплин, олицетворяващ хората живеещи в периферията на големия град. Подобно на вечния Чарли и той се изправя срещу бездушната страна на закона, често изразяваща циничното си отношение към онеправданите. Русокосото дете пък напомня за "Хлапето", а Едуард, отказвайки се от пластична операция, надява маски, с които сам създава своето лице или по-скоро лица.
Режисьорът се заиграва с този похват като вплита театрализиращата функция на маската в контекста на разказа. Маската веднъж разкрива емоционалните преживявания на героя, в друг момент потулва същността му, отношението му към случващото се, потребността да бъде приет като някой друг или се явява просто като щит от останалите.
Всъщност в "Ще се срещнем там горе" Дюпонтел без свян сваля маските на обществото, разкоствайки същинския лик на различните представители на йерархичната стълбичка, и същевременно рисувайки контурите на безмилостното лице на войната - понякога и буквално: като, например маска от глава на мъртъв кон с широко отворена уста.
Филмът е с 5 награди и 8 номинации "Сезар" 2018 г. Може да го гледаме у нас от 7 -ми декември.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Приходите на германската химическа индустрия се свиват през третото тримесечие
Васил Караиванов: Доста нелогични прогнози се наблюдават в проектобюджета
Акциите на технологичните компании повличат надолу S&P 500 и Nasdaq*
Шефът на държавния резерв: Има достатъчно запаси от горива
Стилиян Запорожанов: Предприемачеството не е само процес на оптимизация, то е акт на визия
Пазарът на труда в САЩ през втората половина на октомври се е забавил спрямо началото му
От кръгова отбрана до 360-градусова киберсигурност – уроци за оцеляване в дигиталната епоха
Осъждан ученик е хванат да прави дози с наркотици за училище
Горива в България има, гарантирани са на достъпни цени, увери енергийният министър
Гигантска коледна елха разпръсква празнична магия пред НДК (СНИМКИ)
Патриарх Даниил: Преобладава егоизмът - нека не се отричаме от любовта и вярата в Бог (+ВИДЕО)
Бобма! Пеп Гуардиола напуска Манчестър Сити
ВИДЕО: Селта - Барселона
Суле отново пренебрегнат от Аржентина, заиграва за Италия?
ВИДЕО: Лудогорец - Арда
ВИДЕО: Интер - Лацио
Франция - Украйна на 10-ата годишнина от Батаклан! Дешан недоволен
Милена Милотинова: Фолклорът е магия, която ни събира, където и да сме по света
Вълшебен компрес с рициново масло помага при перименопауза
Салата с риба тон и бял боб
Поверия за Свети Мина
Гаранция за уют с eMAG Black Friday
Американската легенда Крис Айзък идва за първи път в България с концерт в София за лято 2026
Общинският съвет във Варна обжалва решение на съда за наредбата за преместваемите обекти
Хороскоп за 12 ноември 2025
Отстранена е аварията на тръбопровода във Варненското езеро
Петокласници от училище „Захари Стоянов“ посетиха Районния съд във Варна
В Дом за стари хора „Гергана“ отпразнуваха 100-годишен юбилей на Гена Енчева
Борисов: Може да има само минимални промени в бюджета
Изстрелват New Glenn на Blue Origin на 12 ноември
След мощно изригване на Слънцето: Очаква се силна магнитна буря на 12 ноември
Китай подготвя тестови полети на Long March-10 за пилотирана мисия до Луната
Rocket Lab отложи първия полет на Neutron за средата на 2026 г.
Можем ли да „върнем“ слънчевата светлина в Космоса
Ново откритие в квантовата физика отваря пътя към междузвездните пътешествия