(не)Възможното образование
Какво представлява хуманната педагогика и отблизо с педагогика на сътрудничеството ще ни запознае учителят Генадий Матвеев на 16 февруари от 10.00 часа във Федерацията на научно-техническите съюзи на Раковски 108. Проектът е част от кинофестивала "(не)Възможното образование", който се провежда в София от 15 до 24 февруари, а се очаква да се състои и в Пловдив, Бургас, Варна, и Добрич.
Преди работилницата за учители ще се прожектира и кратък филм с грузинския педагог Шалва Амоншвили. Генади Матвеев е лидер на един от първите авторски екипи, проектирали и реализирали негов модел на иновативно училище в България през 90-те години.
"Бяхме млади, готови да рискуваме“, спомня си за началото той. Всичко започва през 1989 г. С помощта на Министерството на образованието, както и на тогавашния кмет на кв. "Надежда" Николай Добрев. Генадий и още няколко преподаватели успяват да направят иновативно училище, в което децата да усвояват уроците по малко по-различен начин. Часовете биват разделени на блокове и ако Генадий види, че учениците се уморяват излизат навън, отпочиват с динамична игра, след което отново се връщат в клас. "Разрушихме фронталната архитектура, използвайки коридорите като място за учене. Децата изработваха собствени книги, задачите се решаваха по групи от поне двама и повече ученици“, спомня си Генадий. В училището влиза и английският педагог Хенри Плакроуз, представител на хуманната педагогика, който пък дава идея и стените в класните стаи да "проговорят". Така всяка вечер нещо, сътворено от детето се окачва на стената. Родителите го виждат, идвайки да го прибират. Всички "творби" се събират в папка и на края на срока или годината се дават на семейството по време на тържеството. Така именно се отбелязва силната страна на детето.
Генадий
Генадий е от учителите, които вярват в учениците си, в потенциала им. Подхожда много внимателно, ако някое дете прояви агресивно поведение. "Всяка реакция си има причина" - коментира той - Ще разкажа история, която описва Шалва Амоншвили в една от своите книги. По време на междучасие в коридора група деца чупят саксия. Тя е от керамика, цветето е хубаво. Класическият подход към подобно "събитие" е учителят да попита кой го направи, да потърси телефона на родителите. По този начин детето се отдалечава от класа. Всички го сочат с пръст, изолират го. Амонашвили акцентира не върху поведението. Той казва на децата: Задачата е да спасим цветето! Така групата се обединява и заедно решават какво да направят. Едно дете казва, че това цвете е полезно, тъй като и баба му имало подобно в къщата си. Друго се сеща, че има кофичка за изплакване на гъбата. Всички спасяват цветето, присаждайки го в нея. "Но това е само временно решение", обяснил още Амонашвили и попитал как ще се осигури нова саксия. Детето, което е направило това "престъпление" предлага да донесе. "Помощникът" му допълва, че и той ще донесе на следващия ден. И тази ситуация показва, че можеш да спечелиш две саксии без присъда.“
Генадий има доверие на ученика. Убеден е, че само така детето е способно да даде всичко от себе си. "Ние, възрастните – учители, родители, много лесно изграждаме икони. Казваме убедено, че детството ни е било прилично, без завои, без отклонения. Това съвсем не е така. Никога няма да забравя моето детство и именно това ми помага да не сгреша в такива ситуации. И аз не съм бил лесно дете, но благодарение на учителите ми, които следваха тази идеология, израснах ."
По думите му, децата заслужават уроците да са по-интересни и забавни. А това става, според опита му, като учителят се откаже от щампите и излишните уроци. Преди да влезе в час, да помисли как да изненада всеки ученик. Да намери ключ за всяко дете като му посвети специална задача. "Не е трудно – обяснява Генадий – Но се налага малко книги да прочетеш, да помислиш, да общуваш с колеги, да посетиш семинар или фестивал. Да избягваме уроците, които насаждат страх, скука и безделие. Да приемем безусловно децата и да не демонстрираме власт по време на урока. Всяко лично настроение отива назад."
Според педагога, в учебниците няма любов. Има задачи и проверки. Затова останалото е работа на учителя. "Може да попитаме децата дали им е харесал урокът, те биха ли променили нещо. Обратната връзка е много важна", коментира още той. А урокът може да се случи на килима, на перваза на прозореца, под черешата. Може да бъде в библиотека, театър, музей. Защо не да го проведе някой родител с интересна професия. Генадий вярва, че най-ценното е да служи на детството като не сравнява едно дете с друго, а това дете днес в сравнение с вчера. "Само това е базата на неговото развитие.“, коментира той и допълва, че най-вече вярата в малките може да доведе до големите успехи.

Списък на 40 години ограничава достъпа на САЩ до фючърси върху европейски облигации
Битката за Покровск се ожесточи, украинското знаме се върна над Общинския съвет
Ерата на чиповете е напът да приключи
Възможността за отпадане на някои мита окрили щатските индекси
ЕНП залага на крайната десница за разхлабване на екологичните разпоредби в ЕС
Кадър на деня за 5 ноември
Район "Подуяне" в София остава без почистване от 1 декември
Атина е вторият най-скъп град в Европа за закупуване на жилище
Казаха защо Левски мачка и къде е силата на "сините"
Бразилска перла на Левски хвърли в размисли Хулио Веласкес
Пади Пимблет се закани: Ще разбия лицето на Илия Топурия
Александър Бублик яде бой във Франция
ЦСКА пред сериозна дилема, Левски е в основата на всичко
Христо Янев взе важно решение за ЦСКА
Четящите хора са 10 пъти по-щастливи от другите
Овесени кексчета с ягоди и крема сирене
Нумерологична прогноза за 6 ноември
Таро карта за 6 ноември, четвъртък
Дневен хороскоп за 6 ноември, четвъртък
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
Огнеборците потушиха 27 пожара през последното денонощие
Честваме паметта на свети Павел изповедник, цариградски архиепископ
Бивш футболист на Черно море вкара на Челси, Барса също стъпи накриво
Папата остро критикува политиката на САЩ към мигрантите
Британското посолство отговори на Борисов за "Магнитски"
Желязков: Работодатели, синдикати и правителство могат да работят само в своята пълнота
Гигантска ударна вълна се разпространява през Млечния път
Опасна ли е за Земята черната дупка Gaia BH1
Как да пробудим съзнанието си
В САЩ откриха, че човешкото сърце е способно на самовъзстановяване
Най-голямата паяжина в света е открита в пещера между Албания и Гърция
James Webb открива следи от първите гигантски звезди