Всеки предмет е способен да оживее. В твърдението може да повярваме, след като гледаме спектакъла „На ръба“. Това е втората постановка на театър „Атом“, които станаха известни още и с дебютния си проект „Метаморфози“. Самото име на трупата побира целият метафоричен и символен смисъл, който актьорите са си представяли. Те са Камен Марин, Стефания Георгиева и Христо Таков.
Малко преди представлението им в рамките на (ХИПЕРЛИНК) ACT Фестивал за свободен театър: 1 на 16 ноември в театрална работилница „Сфумато“ тримата застанаха пред Dnes.bg.
Вие сте млада трупа, така че едва ли ще ви е трудно да си припомнете началото.
Камен: Събрахме се в края на 2011 г. През май завършихме един и същи клас – актьорство за куклен театър при проф. Дора Рускова. В края на годината получихме предложение да пътуваме във Франция. Там ни предоставиха правото да направим първия си спектакъл напълно свободно, с наши изразни средства, така както искаме да бъдем. Направихме го за месец и половина и го изиграхме два пъти в страната. Спектакълът се казва „На ръба“ и именно него ще покажем като част от програмата на фестивала за Свободен театър.
Т.е. Франция ви вдъхнови за този спектакъл?
Стефания: Всъщност у нас се зароди идеята за средствата, които ще използваме. Но наистина пространството и природата във Франция (все пак бяхме в едно вълшебно, райско кътче) ни провокира да създадем това, което е в момента „На ръба“.
Доста хора си го обясняват като куклен театър без кукли...
Стефания: Може и така да се каже. Всъщност има една кукла, но „На ръба“ не е точно куклен театър.
В него има театър на сенки, контрасти, маски...
Христо: Има още пластика и пантомима. Това е визуален театър.
Залагате на внушително зрелище, за сметка на думите. Визията по-бързо ли стига до аудиторията или просто това е спецификата на интернационалния спектакъл?
Стефания: Определено визията е тази, която стига по-бързо до хората. Тя прави наистина интернационално самото представление, защото говори с езика на определени метафори, с езика на спомени, картини. Липсват вербални прегради.
Камен: Освен това често зрителят се уповава много на текста и го оставя той да го води. Докато театърът е по-скоро нещо, което трябва да се възприема като една цялостна картина от текст, звук и визия.
„На ръба“ на...
Христо: На ръба на въображението, на всичко.
Т.е. не „На ръба“ на нервите?
Стефания: Това е едно пътуване из въображението на всеки един зрител, тъй като различният човек го преживява по свой начин. Но в това пътуване се навлиза надълбоко в съзнанието.
Взимате си куфар и чадър...
Стефания: Това е основното. Но това са метафори на други неща, които всички си взимаме от живота, който самият е едно пътуване.
Камен: Спектакълът е обобщение на пътя, който всеки един човек изминава, но събрано в 45 минути. За това време сме побрали всички човешки мечти, страхове, стремежи и перипетии, част от живота.
В постановката има и много маски. Както знаем, маската може да скрие истинската същност на човека или да му помогне да свали всичките си предразсъдъци. Притежава двойственост. Какви са вашите маски?
Христо: Използваме маската, не като тази, която прикрива нещо или показва нещо ново, а като персонажи, като характери. Те изразяват свой собствен живот. Те са нашите герои, както се използва маската в театъра. С тях рисуваме персонажите си, образите си.
Като цяло представата за куклен театър в България най-често е свързана с децата. Вашият спектакъл не е такъв.
Стефания: Определено кукленият театър се е променил от това, каквато е представата у нас. „33 години от създаването на визуалния театър в Холандия“ - това прочетохме преди малко на едно листче, а тук още има хора, които го бъркат с куклен. Младите актьори, които излизат от Академията, имат желание да намерят своя свободен език за изразяване на сцена. Те се нуждаят от промяна. Вече и в публиката се вижда, че има раздвижване и интерес. Нещата определено започнаха да се променят.
*„На ръба“ може да гледа и публиката в Пловдив. Представлението е на 22 -и ноември в Централен куклен театър.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Каква беше 2025 г. за милиардерите в криптоиндустрията?
Сливания и придобивания - как 2025 г. пренареди глобалния бизнес
Кадър на деня за 28 декември
AI и възстановяването на производството вещаят силна година за индустриалните гиганти на Европа
Офисите и местният капитал диктуват пазара на бизнес имоти в България
Най-скъпо продадените автомобили през 2025 г.
Арестуваха българи за нелегален внос на животни в Гърция
Полицията затяга контрола по пътищата с масови проверки на шофьорите
Централна емисия
Няма стигане! Шифрин полетя към пета поредна победа
Без милост: Кирьос подчини Сабаленка в „Битката на половете“
17-ият Зографски се "закачи" в Оберстдорф
Сестрата на Марез вкара футболист в леглото си + СНИМКИ
Ети остана 20-а на световното по ускорен шахмат
Локо София разкара четирима
Дневен хороскоп за 29 декември, понеделник
Седмичен хороскоп за 29 декември 2025 – 4 януари 2026
Храни за новогодишната трапеза за късмет през новата 2026
Седмична таро прогноза за 29 декември 2025 – 4 януари 2026
Нумерологична прогноза за 28 декември
Седмична нумерологична прогноза за 29 декември 2025 – 4 януари 2026
"Умна" камера глоби над 1000 шофьори за 4 дни в Гърция
Потоци от пари очакват три китайски зодии през седмицата
С какво време започва последната седмица на 2025 г.?
Огромен пожар лумна в склад за пластмасови изделия в Букурещ
2026 г. започва със смразяващ студ в Европа
Катастрофа причини километрично задръстване на АМ "Тракия"
Луна, астероиди и телескоп: Китай обяви 5 големи космически мисии за 2026 г.
Професор Йънг Ук Лий: Вселената може да не се разширява вечно
Преминаването на астероида Апофис през 2029 г. ще допринесе за планетарната защита
Токсичен „подарък“: Застрашена ли е Земята от междузвездния обект 3I/ATLAS?
Европейската ракета Vega-C ще се използва поне до 2031 г.
Сблъсък на комети в млада система остави пръстен от отломки