Пазарът на интернет реклама в България започна да отчита сериозен темп на ръст. След увеличението за 2011 г. в сравнение с 2010 г. от едва от 4,1%, за 2012 г. в брутни обеми продажбите на онлайн реклама бележат значителен растеж от 25,1%.
Това е накратко изводът от независимото проучване на приходите от интернет реклама, проведено от Ipsos България по инициатива на IAB България. Данните бяха представени в рамките на третото издание на IAB Форум България.
Компаниите, участници в проучването, са оповестили брутни продажби на онлайн реклама, по тарифни цени, на стойност 45, 36 млн. лева за 2012 година. Година по-рано инвестираната в реклама в българския интернет сума е била 36,2 млн. лева.
Структурата на брутните обеми по типове реклама остава непроменена спрямо 2011 г. Дисплей рекламата продължава да е най-разпространеният тип интернет реклама на българския пазар. Тя стабилизира своите позиции с 88% от общия обем, възлизащи на приблизително 40 млн. лева.
През 2012 г. мобилната и видеодисплей реклама общо съставят около 3% от дисплей рекламата. Въпреки че техният дял леко се увеличава спрямо 2011г., те продължават да бъдат слаборазпространени на пазара.
На второ място рекламодателите предпочитат рекламата “на клик”, която покрива 6% от пазара. За този тип реклама докладваните обеми не покриват сумите, генерирани от Google и Facebook, а само основни рекламни мрежи. Рекламите в обяви и справочници съставляват едва 1% от описаните приходи за периода.
За 2012 година в абсолютни стойности нарастват всички видове онлайн реклама. Все пак нарастването на приходите в левове е най-голямо при дисплей рекламата, която привлича с 1/4 повече брутни продажби от 2011 г.
Категорията “Други” се увеличава почти двойно - с 88%, което е знак, че пазарът на онлайн реклама в България се диверсифицира и в него навлизат нови типове реклама, некатегоризирани досега, твърдят от IAB. Участниците в проучването докладват за нарастване на общите брутни приходи с малко над 9 млн. лева за разглеждания период.
Почти 8 млн. от тях се причисляват към дисплей рекламата. В абсолютни стойности след нея се нареждат рекламата “на клик” с прираст от 80 хил. лева и тази в обяви и справочници с 40 хил. лева. Другите типове реклама се увеличават с 98 хил. лева през 2012 г.
Делът на мобилната дисплей реклама нараства до 1,2% от дисплей рекламата спрямо предходната година. В абсолютни стойности приходите от нея се повишават почти 6 пъти – от 85 179 лева през 2011 г. на 578 940 лева през 2012 г.
Приходите от видеодисплей реклама нарастват по-бавно от тези на дисплей рекламата като цяло и затова делът на първата от втората намалява от 2% на 1,79%. Все пак в парична стойност видеодисплей рекламата бележи растеж. През 2011 г. брутните приходи от нея са 644 146 лева, а през 2012 г. са в размер на 717 848 лева.
Най-висок дял от общите брутни приходи – 16%, се покриват от рекламодателите от развлекателната индустрия, въпреки че средните приходи от нея през второто полугодие на 2012 г. са по-ниски от тези през първото полугодие. Голям принос в тази индустрия имат компаниите за залагания и телевизиите, отчитат от асоциацията.
На второ място са рекламодатели от сферата на потребителските стоки, на които се падат 15% от общите приходи, или 6,7 млн. лева. Най-рекламираните стоки в тази индустрия са хранителните стоки и напитките, козметиката и лекарствата.
На трето място се подреждат рекламодателите от сферата на финансовите услуги с 12% и 5,5 млн. лева, а всички останали браншове са с дял от под 10%. Трите най-големи индустрии обхващат цели 42% от общия пазар на интернет реклама.

Кадър на деня за 25 октомври
Германските компании дават на Китай тайни, които може да им излязат скъпо
Използването на стейбълкойни за плащания е скочило 70% след американските регулации
Кой дари на Пентагона 130 млн. долара за заплати на военните?
Airbus: Европа трябва спешно да подсили военните си способности
Moody's сви кредитната перспектива на Франция на фона на политическата криза
Успехи за четири зодии на 26 октомври
Рецепта за яйца със спанак по турски
РЗИ-Бургас: Водата в Елените още не е годна за пиене
Хороскоп за ноември: Големи разкрития и трансформации
Млад мъж падна от 20 метра в скалисто дере по време на лов
Димитър Недков: Изведете децата от моловете, върнете ги вкъщи и им четете
Спортът по телевизията днес, 26 октомври
Мачовете по телевизията днес, 26 октомври
Не направихме основни неща в играта, ядосва се Слот след загубата
Ландо се справи с Ферари за полпозицията в Мексико
Брентфорд задълбочи кризата в Ливърпул
Еуфория в ЦСКА! Огромна радост за Янев за Вечното дерби с Левски
Таро карта за 26 октомври, неделя
Обичаите на Димитровден
Дневен хороскоп за 26 октомври, неделя
Седмична таро прогноза за 27 октомври – 2 ноември
6 рецепти за апетитни кюфтенца
Любовен хороскоп за 27 октомври – 2 ноември
Моторист загина в катастрофа
Мъж пострада тежко по време на лов
Седмичен хороскоп 27 - 2 ноември 2025
Камала Харис може да се кандидатира отново за президент на САЩ
Илиев: Имахме ситуации, в които трябваше да действаме с малко повече самочувствие
Волейболният Черно море загуби инфарктно в Монтана
Определиха химичния състав на кометата Понс – Брукс
Учените съставиха най-големия в историята каталог на галактическите купове
Русия ще достави на Луната първите елементи за лунна станция до 2034 г.
„Най-евтиният в света“ хуманоиден робот струва само 1370 долара (видео)
Суперземя в съседство може да е най-доброто място за търсене на извънземен живот
Астрофизици са близо до разгадаването на тайната на неутриното