Законът за движение по пътищата е понятие, което съществува само на теория в Индия, но за сметка на това в него има ясна йерархия: камиони, коли, след което колоездачи, които са зачитани повече от пешеходците, но значително по-малко от кравите, свещеното животно в страната, пише Франс прес.
Както по големите пътни артерии, така и по малките улички размерът на превозното средство и понякога шумът, който то издава, определят мястото на този, който го кара.
Камионите и автобусите, карани в най-добрия случай арогантно, а в най-лошия - враждебно, са на върха на пирамидата.
Следвани са от колите, след което идва ред на рикшите, а после - кравите. И накрая - колоездачите. Пешеходците даже не влизат в тази неписана йерархия.
Въпреки икономическия растеж през последните години велосипедът остава предпочитан транспорт за бедните индийци и за тези от зараждащата се средна класа: 45 на сто от домакинствата притежават колело.
През август Калкута забрани достъпа на колоездачите до 174 улици в този голям град в източната част на Индия, което предизвика неразбиране и протести.
Индия се опитва да отдалечи велосипедистите от градовете, докато много градове по света желаят да им предоставят повече пространство за каране, отбелязва Анумита Роичоудхури от Центъра за наука и околна среда, природозащитна неправителствена организация.
В цялата страна колоездачът трябва да води борба за заемане на мъничко пространство.
Ако управляващата класа не е наясно с усилията, които трябва да положи обикновеният чиновник или работник, за да стигне до работното си място с колело, то е, защото тя се вози в автомобили, смята най-известният жив архитект в Индия Чарлз Кореа.
"Никой от властта не знае как се кара колело. Биха паднали веднага" щом се качат, шегува се той по време на телефонното интервю, което дава от своя офис в Мумбай. "Решенията за градовете се взимат от хора, които се придвижват с коли", противно на голям брой развити държави, където "значителна част от държавните служители използват градски транспорт или велосипед". "В Индия това не стои така. Както навремето в Британска Индия - сахиб (началникът) не бива да бъде виждан да чака автобуса", казва той.
Колоездачът - същество на дъното на йерархията
Четиридесет и една годишният Сусхил Кумар излиза от дома си всяка сутрин в 6 часа, за да стигне на работа в министерството на пощите и телекомуникациите, където работи като подизпълнител и изкарва средно 5500 рупии (65 евро) на месец.
Той изминава 24 км, въртейки педалите, от бедния столичен квартал Гхазиабад до сенчестите булеварди в центъра на Делхи или иначе казано час и половина на отиване и често два часа на връщане. На месец навърта около 1000 километра.
"Блъскали са ме вече, но за щастие колата се спря" преди да го премаже, разказва Кумар, баща на четири деца. Той изпраща на жена си съобщения всеки ден щом пристигне благополучно. "Много е опасно. Има метро, но струва 60 рупии на ден и не мога да си го позволя", допълва той.
Качен на очуканото си колело без фар, облечен с обикновена риза и памучен панталон, Кумар лесно може да бъде причислен към бедната работническа класа, изтиквана все по-далеч от центровете на градовете заради покачването на наемите.
"Йерархията по пътищата е нещо дълбоко вкоренено в Индия", въздъхва Анил Шукла, един от главните служители, отговарящи за движението по пътищата в Делхи. Той съжалява, че няма велоалеи или дори малко пространство за колоездачите.
"Велосипедистът е същество, намиращо се на дъното на йерархията. А сред колите най-значими са джиповете“, уточнява той пред АФП.
При все това близо 12 милиона велосипеди се продават всяка година в Индия срещу едва 1,89 милиона автомобили въпреки развитието на зараждащата се средна класа през последните години.
"Като погледнете как се придвижват хората, за да отидат на работа, констатирате, че хващат градския транспорт, карат колело или ходят пеш", отбелязва Анумита Роичоудхури. "Градовете обаче не са предвидени за мнозинството".
Преброяването на населението от 2011 г. показва, че 45 на сто от индийските домакинства притежават велосипед, 21 процента - мотопед или мотор и едва 5 на сто - превозно средство с четири колела.
(БТА)

Васил Караиванов: Доста нелогични прогнози се наблюдават в проектобюджета
Акциите на технологичните компании повличат надолу S&P 500 и Nasdaq*
Шефът на държавния резерв: Има достатъчно запаси от горива
Стилиян Запорожанов: Предприемачеството не е само процес на оптимизация, то е акт на визия
Пазарът на труда в САЩ през втората половина на октомври се е забавил спрямо началото му
Кои са най-добре представящите се договорни фондове в България през 2025 г.?
Горива в България има, гарантирани са на достъпни цени, увери енергийният министър
Гигантска коледна елха разпръсква празнична магия пред НДК (СНИМКИ)
Патриарх Даниил: Преобладава егоизмът - нека не се отричаме от любовта и вярата в Бог (+ВИДЕО)
18 г. затвор за брутално убийство с юмруци и ритници в Айтос
ВИДЕО: Селта - Барселона
Суле отново пренебрегнат от Аржентина, заиграва за Италия?
ВИДЕО: Лудогорец - Арда
ВИДЕО: Интер - Лацио
Франция - Украйна на 10-ата годишнина от Батаклан! Дешан недоволен
Левски го направи за първи път след боя от ЦСКА
Милена Милотинова: Фолклорът е магия, която ни събира, където и да сме по света
Вълшебен компрес с рициново масло помага при перименопауза
Салата с риба тон и бял боб
Поверия за Свети Мина
Гаранция за уют с eMAG Black Friday
Американската легенда Крис Айзък идва за първи път в България с концерт в София за лято 2026
Общинският съвет във Варна обжалва решение на съда за наредбата за преместваемите обекти
Хороскоп за 12 ноември 2025
Отстранена е аварията на тръбопровода във Варненското езеро
Петокласници от училище „Захари Стоянов“ посетиха Районния съд във Варна
В Дом за стари хора „Гергана“ отпразнуваха 100-годишен юбилей на Гена Енчева
Борисов: Може да има само минимални промени в бюджета
Изстрелват New Glenn на Blue Origin на 12 ноември
След мощно изригване на Слънцето: Очаква се силна магнитна буря на 12 ноември
Китай подготвя тестови полети на Long March-10 за пилотирана мисия до Луната
Rocket Lab отложи първия полет на Neutron за средата на 2026 г.
Можем ли да „върнем“ слънчевата светлина в Космоса
Ново откритие в квантовата физика отваря пътя към междузвездните пътешествия