IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Европа не успя да откаже Германия от пътната такса

Всички автомобили ще плащат винетки, новите - по-евтини

Снимка: Архив, Reuters

Снимка: Архив, Reuters

Европейската комисия не успя да се наложи над Германия и страната ще въведе винетки за ползване на магистралите й, както Берлин първоначално планираше.

Късно снощи транспортният еврокомисар Виолета Булц обяви, че е успяла да договори винетките да важат не само за чужденците, но и за превозните средства с германска регистрация.

През 2015 г. Бундестагът прие разпоредба, според която автомобилите с чужда регистрация плащат винетката, а на колите с германска регистрация, цената й се приспада от дължимия пътен данък. Тя не е влязла още в сила заради продължилите 2 години спорове с Брюксел.

В съобщението на Еврокомисията за постигнатото разбирателство с Германия се казва, че Берлин ще направи промени законите за инфраструктурата и за облагането на автомобилите, с които ще се премахне дискриминацията на чужденците, а цените на краткосрочните винетки ще бъдат намалени. 

Германските шофьори си запазват данъчните отстъпки, но те няма да са в размера на годишната винетка, а ще зависят от това доколко екологични са автомобилите, които карат.

Германският транспортен министър Александер Добринт заяви след обявяването на споразумението с Брюксел, че "пътната такса е честна и справедлива и ще гарантира, че всички водачи адекватно ще допринасят към финансирането на нашите магистрали".

В момента движението по магистралите в Германия е безплатно за автомобилите с чужда регистрация, а тези с местни номера плащат за поддръжката на пътната мрежа чрез годишен пътен данък.

Цената на винетките ще зависи от емисиите, произвеждани от автомобилите. Най-често използваната от транзитно преминаващите и туристите 10-дневна винетка ще струва от 2,50 евро за най-съвременните автомобили до €20 за най-цапащите.

Автомобилите ще бъдат разделени на 5 категории според емисиите на двигателите си. Всички видове винетки ще бъдат с по 5 тарифи, според вида на автомобила.

Най-скъпата годишна винетка ще струва €130 евро.

Със споразумението от снощи Европейската комисия ще замрази съдебния иск, който подаде срещу Германия през септември заради таксата и ще го оттегли, след като договорените законови промени бъдат гласувани.

Това е вторият път, в който Еврокомисията съди Берлин заради пътните такси. През 1990 г. европейският съд обяви за незакономерни плановете на властите да обложат чуждестранните автомобили и законът беше оттеглен.

Европейското право позволява на страните членки сами да решават дали да облагат камионите и леките коли, но ако такива такси бъдат въведени, то те трябва да са еднакви за превозните средства с местна регистрация и за тези, които имат номера от друга членка на ЕС. Предпочитаният подход от Брюксел по отношение на пътните такси е те да не бъдат еднакви за всички участници на пътя и обвързани с времето, а да зависят от изминатото разстояние.

Транспортният комисар Булц съобщи снощи, че смята да предложи европейска система за винетки, която да важи за пътищата във всички страни от ЕС.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата