След като Русия започна пълномащабното си нахлуване в Украйна, американските луксозни автомобили трябваше да бъдат забранени за санкционирани лица като чеченския лидер Рамзан Кадиров. Западните ограничения забраняват вноса на превозни средства на стойност над 50 000 долара. И въпреки това, през август 2024 г. Кадиров се появи в Грозни зад волана на чисто нов Tesla Cybertruck - украсен с монтирана картечница на покрива. „Новая газета Европа“ проследи пътуването на камиона от централата на Tesla в Пало Алто, Калифорния, до улиците на Чечня - през американския щат Джорджия и Казахстан.
През август 2024 г. Рамзан Кадиров публикува видеоклип в своя Telegram канал, в който си хвали с Tesla Cybertruck, оборудван с картечница. Самият Кадиров е зад волана, шофирайки през празните улици на Грозни, докато на заден план звучи триумфална музика.
„Добра кола е“, казва ръководителят на Чечения. „Момчетата ще бъдат щастливи.“
След това видеото го показва, облечен в патронник, как се качва на задната част на превозното средство, хваща стойката за картечница и заявява, че камионът скоро ще се насочи към фронтовата линия в Украйна.
В описанието към публикацията Кадиров твърди, че автомобилът е личен подарък от главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск и му благодари директно.
Митническите данни, достъпни чрез руски брокери, не показват данни за официално внесен в Русия Tesla Cybertruck. Новая газета Европа обаче получи достъп до базата данни на Росстандарт, руската агенция за технически стандарти и сертифициране. Всеки автомобил с чуждестранно производство, влизащ в Русия, трябва да получи Сертификат за структурна безопасност на превозното средство (SBKTS). Базата данни включва VIN номера на превозното средство, техническите спецификации, името на притежателя на сертификата и регистрирания му адрес. Според Росстандарт, най-малко 21 Tesla Cybertrucks са сертифицирани в Русия от 2022 г. насам - и само един е регистриран на жител на Чечня.
Това превозно средство е регистрирано на името на Шамил Амиев, чийто официален адрес е в малко село в Гудермески район. Снимката му в профила в WhatsApp показва как Кадиров връчва награда на здравния министър на републиката Адам Алханов - който е зет на Кадиров.
Проверка чрез GetContact - приложение, което показва как номерът на човек се запазва в телефоните на други потребители - разкрива няколко запазени имена за номера на Амиев: „Асистент на Шамил“, „Асистентът на Шамил Алханов“, „Шамил Адам Алханов“ и дори „Шамил Кадиров“.
VIN номерът на Tesla, регистрирана на името на Амиев, позволява да се проследи пътуването на превозното средство от Съединените щати до Чечня - започвайки от Мариета, град точно извън Атланта, Джорджия.
📍Мариета, Джорджия, САЩ
На кръстовището на две магистрали близо до местна военновъздушна база стои скромна двуетажна градска къща, облицована с бежов винилов сайдинг и частично облицована с тухли. Два американски знамена се веят близо до линията на покрива. Повечето прозорци са покрити със спуснати щори. Табела на входа на паркинга предупреждава, че имотът е под видеонаблюдение.
Според бизнес документите, тази незабележителна сграда е посоченият адрес на All Stop Motors LLC. От февруари 2022 г. компанията е изпратила стотици превозни средства до страни, граничещи с Русия - Казахстан, Узбекистан, Таджикистан и Киргизстан.
Митническите записи, прегледани от Новая газета Европа, показват, че колите са закупени от частни лица - уж обикновени граждани, живеещи в тези страни. Понякога един и същ човек купува няколко луксозни превозни средства за един месец. Но колите рядко се задържат дълго. В рамките на дни или седмици те се изпращат по-нататък - в Русия. В някои случаи маршрутът е още по-заобиколен.
Например, на 29 август 2024 г. казахстанска гражданка на име Жулдызым Шаймаранова си взима чисто нов Tesla Cybertruck от All Stop Motors. По-малко от седмица по-късно, на 3 септември, превозното средство е обработено през китайската митница - Шаймаранова го била продала на китайска компания. Само три дни след това същото превозно средство преминава в Русия и пристига в Уляновск.
Месец по-рано, на 23 юли, Шаймаранова получава друга Tesla от същата американска компания. Три дни по-късно това превозно средство се озовава при Шамил Амиев в Чечня.
„Новая газета Европа“ не откри видими следи от All Stop Motors на официалния адрес на компанията в Мариета. По обяд в делничен ден паркингът е празен. Входовете на сградата били облепени с табели на компании, номинално работещи там – общо около 75. Съдейки по табелите с имена – почти всички изглеждат свързани с автомобилната индустрия. Но никой не отваря вратата.
Въпреки това сградата била отключена. Вътре в тесния вход стояли два износени кожени дивана, няколко стола и масичка за кафе, отрупана с нежелана поща. Жълта бележка, залепена до дръжката на вратата, гласяла: „Заключи. Бездомни хора“. Килимът бил оцветен и очевидно не бил почистван от известно време. Въздухът миришел на мухъл.
Кореспондентът на „Новая газета Европа“ извикал в тишината: „Здравейте, има ли някой тук?“. Нямало отговор.
All Stop Motors е регистрирана през 2020 г. Корпоративният регистър на Грузия не разкрива собствениците на компанията, а само името на регистрирания ѝ агент: Алекс Пиърс. Същото име фигурира и като агент на друг бизнес, занимаващ се с товарен транспорт.
Сградата, посочена в корпоративните документи като офис на Пиърс, доскоро била собственост на жена на име Алла Котова. Тя е посочена като директор, секретар и регистриран агент на компания, наречена Auto Baltic Shipping, която се описва като лидер в международния автомобилен транспорт.
Новая газета Европа направила многократни опити да се свърже с All Stop Motors, използвайки телефонния номер, посочен в Google Maps, но никой не отговорил. Имейл, изпратен до компанията, бил върнат - или адресът никога не е съществувал, или е бил деактивиран. Репортерите също не успели да намерят информация за контакт на никоя от свързаните компании.
📍Алмати, Казахстан
Жулдизим Шаймаранова е на 31 години. Тя не заема високи позиции, нито притежава или управлява голям бизнес. Регистрирана е като живееща в жилищен блок от съветската епоха в покрайнините на Алмати, Казахстан. И все пак през 2023 и 2024 г. тя внася две BMW-та и три автомобила Tesla в страната. Нито една от колите не остава за дълго - всички скоро са реекспортирани в Русия. Една от тях се озова при Шамил Амиев в Чечня. Шаймаранова не отговори на въпроси от „Новая газета Европа“, изпратени чрез Instagram.
След пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна и налагането на западни санкции, Москва легализира „паралелния внос“ – позволявайки на стоки да влизат в страната без разрешението на производителя. Тази промяна бързо преобрази структурите за внос на съседите на Русия. Казахстан, Киргизстан и Узбекистан, които не приеха същите строги санкции като западните страни, на практика се превърнаха в транзитни центрове за санкционирани стоки по пътя към Русия.
Според данни на ООН Comtrade, вносът на превозни средства в Казахстан през 2023 г. е бил пет пъти по-висок, отколкото през 2021 г. В Узбекистан той се е утроил. В Киргизстан той се е увеличил осемнадесет пъти. Запознати от автомобилния пазар по-рано заявиха пред „Новая газета Европа“, че автомобилите често се внасят под името на частни лица, което помага на дилърите да избегнат мита и други данъци. Това решение е причинило проблеми на крайните купувачи в Русия, които понякога се оказват задължени да плащат допълнителни мита месеци след като превозните им средства са пристигнали.
Instagram профилът на Шаймаранова подсказва, че тя работи в WWTech, компания, която продава и обслужва превозни средства в Казахстан. WWTech има партньори в Съединените щати - откъдето произхождат превозните ѝ средства - и в Москва. Някои от публикациите на компанията в социалните медии открито споменават доставки до Русия.
All Stop Motors, износителят, базиран в Джорджия, е доставял превозни средства и на други казахстански граждани. Много от тях участват в автомобилната търговия и не крият, че правят бизнес с руски клиенти.
Между 2022 г. и януари 2025 г. руският регистър на Росстандарт е регистрирал най-малко 4500 сертификата за безопасност (SBKTS), издадени за превозни средства на Tesla. От тях 21 са за модела Cybertruck - същия тип, като този, притежаван от Рамзан Кадиров. „Новая газета Европа“ не откри никакви политици или държавни служители сред останалите собственици на Cybertruck.
Илон Мъск, от своя страна, отрече да има нещо общо с доставките на Tesla за Русия.
„Наистина ли сте толкова изостанал, че си мислите, че съм дарил Cybertruck на руски генерал?“, написа Мъск в своя акаунт в X през август 2024 г., малко след като Кадиров публикува видеото, на което шофира въоръжения пикап през Грозни.
Месец по-късно Кадиров заяви в Telegram, че Tesla е деактивирала дистанционно превозното средство. Въпреки това, на следващия ден той обяви, че скоро ще бъдат изпратени още два Cybertruck-а на фронта в Украйна. След това, през декември, той призна, че е излъгал – камионите все пак не са подарък от Мъск.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.