Производството на боеприпаси във Великобритания започва в родния град на Джордж Вашингтон. Стотици техници и роботи работят денонощно, за да произвеждат празните гилзи, които след това се пълнят с експлозиви и се изстрелват от различни артилерийски системи, пише Bloomberg.
Заводът на BAE Systems Plc в североизточна Англия работи денонощно за първи път след инвазията в Ирак преди повече от две десетилетия. Но спешният въпрос за попълване на запасите от основни боеприпаси издава колко много са намалели отбранителните способности на Великобритания и мащаба на задачата за тяхното възстановяване.
С проточващите се боеве в Украйна и исканията на Доналд Тръмп Европа сама да се справи със сигурността си , страната, която победи Наполеон и се изправи срещу нацистка Германия, е във военна позиция. Предизвикателството е как да се компенсира комбинацията от недостиг на инвестиции, несполучливи договори и лошо набиране на персонал.
Европейските съюзници обещаха да инвестират милиарди евро в местно производство на отбранителна техника, а Обединеното кралство наваксва в индустрия, в която някога доминираше. Експерти по сигурността смятат, че Великобритания в момента не е в състояние да се защити от атака с балистични ракети.
Когато добавите провизиите и персонала, „изпразването е катастрофално“, според Алън Уест, бивш началник на Кралския флот, който е служил като правителствен министър, отговарящ за сигурността. „Нашият шкаф е празен по отношение на допълнителни оръжия, допълнителни боеприпаси, допълнителни ракети“, каза Уест, който сега е член на Камарата на лордовете.
Обединеното кралство е изостанало след Германия като втория по големина европейски инвеститор в НАТО, а армията му е с най-малкия си размер от времето на Наполеон. Премиерът Киър Стармър отказа тази седмица да се ангажира изцяло с амбицията на правителството да увеличи разходите до 3% от брутния вътрешен продукт през следващото десетилетие. Полша например вече харчи повече от 4% .
Междувременно британските въоръжени сили губят повече хора, отколкото набират. Що се отнася до обществените поръчки, програма за бронирани машини на стойност 5,5 милиарда паунда (7,4 милиарда долара) имаше конструктивни недостатъци, които нараняваха войници, и беше частично доставена с осем години закъснение . Страната също така похарчи милиони за военни дронове , които се затрудняват да летят при лошо време.
Великобритания представи тази седмица последния си преглед на отбраната си, изправена пред нарастващата според нея заплаха от Русия за Европа.
Тя изложи планове за възстановяване на запасите, разширяване на флота си от ядрени средства за възпиране и подводници, както и за по-сериозни инвестиции в оръжия с голям обсег и съвременни технологии като дронове и лазери. Тя ще създаде „винаги включен“ производствен капацитет за боеприпаси чрез изграждането на шест нови фабрики, предназначени да я направят способна да води война, въпреки че не е казано кога те ще заработят.
„Основната истина е ясна: една съществена промяна в заплахите, пред които сме изправени, изисква съществена промяна в британската отбрана, за да им се справим“, каза Стармър. Великобритания трябва „да види най-голямата промяна в начина на мислене в живота си – да постави сигурността и отбраната на преден план, за да ги превърне в основен организиращ принцип на управлението“.
В BAE във Вашингтон се ускорява производството на 155-милиметрови снаряди, чийто глобален недостиг беше разкрит от войната в Украйна.
Около 400 работници, със 100 повече през последната година, управляват съоръжение, обхващащо еквивалента на 10 тенис корта. Те работят на три смени, нещо необичайно, според Гавин Кримингс, директор по инженерство и технологии в подразделението за боеприпаси на BAE.
Най-голямата британска отбранителна компания е построила втора производствена линия, за да осигури шестнадесеткратно увеличение на производството на снаряди, започвайки от лятото. Компанията просто отговаря на по-високото търсене в Обединеното кралство, каза Кримингс по време на обиколка на завода във Вашингтон, близо до Нюкасъл.
Около 100 служители са били наети през последната година в завода на BAE във Вашингтон.
Отговорът на тези въпроси стана по-належащ малко след като Тръмп се завърна в Белия дом и заяви пред Европа, че трябва да спре да разчита на САЩ за своята сигурност. Стармър обяви, че Великобритания ще изразходва 2,5% от БВП за отбрана до 2027 г., в сравнение с 2,3% в момента, преди да увеличи разходите си допълнително. Той го определи като „най- амбициозната програма за работа за осигуряване на сигурността и възстановяването на страната ни от 1945 г. насам“.
Въпросът е как да се плати за това, особено като се има предвид, че огромна част от военния бюджет на Обединеното кралство отива за поддържане на ядрените си възпиращи сили - бойни глави, носени от подводници, произведени от BAE в корабостроителницата ѝ в северозападна Англия.
Правителството също така проучва нови възможности , като например изтребители, способни да изстрелват ядрени оръжия, тъй като Обединеното кралство засилва ролята си в НАТО , според човек, запознат с хода на идеите.
„Едно от много важните неща в доклада е да не бъдем сковани“, каза Фиона Хил , един от авторите на последния преглед на отбраната на Обединеното кралство. „Може да решим, че някои неща трябва да бъдат ускорени, но трябва да можем да се поставим на позиция, в която да реагираме на правилен анализ на заплахите, когато те се случват“, каза Хил, която беше старши директор по европейските и руските въпроси в Съвета за национална сигурност по време на първата администрация на Тръмп.
Увеличението на разходите на Обединеното кралство възлиза на около 5 милиарда британски лири годишно, но експерти по отбрана предупреждават, че това не е достатъчно, за да трансформира възможностите на Великобритания. Това е така, защото, наред с необходимостта от инвестиции в индустрията, Обединеното кралство ще трябва да използва голяма част от тези свежи средства, за да запълни съществуващите финансови недостизи за закупуване на оборудване.
Нещо повече, НАТО сега настоява съюзниците си да увеличат военните разходи до 5% от БВП до 2032 г., за да противодействат на заплахата от Русия и да компенсират съкращенията на САЩ, като 3,5% се изразходват за основна отбрана и още 1,5% за свързани политики като киберсигурността и граничната сигурност. Обединеното кралство не е достигало това ниво от Студената война насам.
Стармър обмисля искане от Министерството на отбраната да подкрепи предложената цел за разходите, обещание, което преди това е отказвал да даде. Постигането на тази цел от 2,5% от БВП би добавило изумителните 350 милиарда паунда към дълга на Обединеното кралство и би имало ограничено трайно въздействие върху икономиката, пише в доклад Дан Хансън , главен икономист за Обединеното кралство в Bloomberg Economics.
„Увеличение от такъв мащаб би довело до експлозивно нарастване на дълга и би поставило правителството пред незавидно решение: да вдигне заемите и да се изправи пред предизвикателството пред инвеститорите или да повиши данъците и да се изправи пред политическа реакция“, каза Хансън. „В крайна сметка фискалната дисциплина вероятно ще надделее.“
Последният план за оборудване на Министерството на отбраната , публикуван преди две години, разкри черна дупка от 17 милиарда паунда поради прогнозата за нарастващи разходи за следващото десетилетие. Националната одитна служба определи този план като „недостъпен“.
Ръководители на отбранителни компании казват, че Обединеното кралство трябва да укрепи по-бързо своите възможности, да развие уменията, необходими за производство и експлоатация на военна техника, да ускори потока от финансиране и да подобри устойчивостта на веригата си за доставки.
Италианската компания Leonardo и производителят на самолети Airbus предупредиха, че макар по-високите разходи за отбрана да са положителни, те трябва бързо да бъдат отразени на индустрията. Един от начините за споделяне на тежестта е обединяването на усилията с европейски отбранителни компании, като се разчита на съвместни предприятия и средства със съюзници за производство на технологично ориентирано оборудване.
„В Обединеното кралство не разполагаме с всички възможности, които имаме в нашия арсенал, така че ще ни е необходимо международно сътрудничество“, каза Клайв Хигинс, главен изпълнителен директор на британския бизнес на Leonardo. Обединеното кралство трябва да даде приоритет на възможностите, в които се отличава като „национални шампиони“, каза той.
Проблемът е, че Обединеното кралство трябва да се отърси от години на съвсем различна политика. Производството на боеприпаси зависи от съюзниците му през последните 20 години.
В своята стратегия за отбранителна промишленост от 2005 г. правителството заключи , че е готово да доставя взривни вещества от чужбина. Фабриката на BAE в Бриджуотър, югозападна Англия, която беше известна с производството на подскачащи бомби през Втората световна война, беше затворена.
Компаниите казват, че се нуждаят от помощта на правителството, за да им даде увереност да инвестират в някои от новите технологии, очертани в стратегическия преглед тази седмица. Но договорите трябва да дойдат и от другаде.
BAE се стреми да се справи с това. През 2020 г. компанията подписа договор с Министерството на отбраната за доставка на боеприпаси от следващо поколение за 15 години, който се превърна в договор за 3,2 милиарда британски лири. В завода във Вашингтон металните заготовки се поставят в ковачница с температура 1100 градуса, за да бъдат оформени в кръгла, празна гилза с дължина малко под метър, преди да бъдат изпратени към новата автоматизирана производствена линия, съставена от четири големи жълти роботизирани ръце.
Те се движат нагоре и надолу по вертикална релса, за да поставят медна лента около основата на всяка черупка и да ѝ придадат окончателния ѝ диаметър от 155 мм. След това се напръсква с тъмнозелена боя и се проверява от трима техници за евентуални драскотини, опакова се в кутии и се изпраща за пълнене с експлозиви, които BAE купува предимно от САЩ и Франция, в съоръжението си в Южен Уелс.
Именно в тази фабрика BAE сега се стреми да внедри нова технология за производство на взривни вещества и горива, които евентуално могат да бъдат изнасяни.
Те ще се произвеждат на малки партиди, което според BAE ще намали разходите. Технологията също така вече няма да изисква нитроцелулоза, използвана в производството на гориво и получена от памучни влакна, доставяни предимно от Китай. Първоначалната фаза на доставка се очаква до края на 2026 г.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.