IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Германия с идея как да разклати руския газ

През 2024 г. втечненият природен газ е съставлявал около 40 процента от доставките на газ в Европа

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Когато Русия нахлу в Украйна през 2022 г., Германия осъзна, че зависимостта ѝ от природния газ, доставян по тръбопроводи от Русия, застрашава енергийната ѝ сигурност. Тя не разполагаше с пристанища за въвеждане на алтернативни енергийни източници, необходими за поддържане на работата на заводите и отоплението на домовете. Три години по-късно тя вече има четири.

Най-новото от тях започна да функционира в края на май, когато танкерът Energy Endurance спря близо до брега в пристанищния град Вилхелмсхафен и започна да разтоварва товара си: втечнен природен газ от крайбрежието на Мексиканския залив в САЩ, пише The New York Times.

От една дига, където агнета и техните майки пасяха пролетна трева, наблюдаваше Марко Алвера, главен изпълнителен директор на TES, холандска компания за зелена енергия, която помогна за изграждането на терминала, оценен на 400 милиона евро, по искане на германското правителство, което сега го експлоатира.

Алвера и колегите му са набелязали Вилхелмсхафен от години и първоначално са планирали да се съсредоточат върху вноса на по-чист вид гориво, произведено от възобновяем водород, за да помогнат на страната да постигне целта си за климатична неутралност до 2045 г.

Но след като Русия спря голяма част от газопровода, който доставяше в Западна Европа, Германия осъзна, че дори докато строи повече вятърни турбини и слънчеви паркове, тя се нуждае и от повече източници на природен газ , който представлява около 20 процента от енергийните ѝ нужди.

Новият терминал във Вилхелмсхафен е едно от многото подобни начинания в цяла Европа за изграждане на съоръжения за втечнен природен газ, за ​​да се намали влиянието на Русия в региона. Привлекателността на втечнения природен газ (LNG) е, че може да бъде внесен от всяка страна - САЩ, Катар, Австралия - която разполага с инсталациите, необходими за охлаждане на газа до течно състояние, така че да може да се превозва със специални кораби.

От лятото на 2022 г. Европа е увеличила капацитета си за получаване на втечнен природен газ (LNG) с около 30 процента годишно, или 60 милиона метрични тона, каза Лора Пейдж, анализатор в изследователската фирма Kpler. „Голяма част от това увеличение е в Германия“, каза Пейдж.

През 2024 г. втечненият природен газ (LNG) е съставлявал около 40 процента от доставките на газ в Европа, което е почти двойно повече спрямо 2020 г. Близо половината от вноса е идвал от Съединените щати.

Общото потребление на природен газ в Европа намалява, но втечненият природен газ (LNG) задоволява много енергийни нужди и може да бъде закупен от различни източници, което означава, че зависимостта от него може да се увеличи през следващите години, особено ако Брюксел изпълни ангажиментите си за по-нататъшно намаляване на потреблението на руски газ, който все още представлява близо 20% от тръбопровода и вноса на втечнен природен газ на блока през 2024 г.

 „Очаква се втечненият природен газ (LNG) от източници извън Русия да играе все по-важна роля като гъвкав и географски диверсифициран източник на доставки“, се казва в скорошно проучване на Агенцията за сътрудничество между енергийните регулатори, европейска енергийна агенция.

Холандската компания TES видя възможност да засили енергийната сигурност и се съгласи да помогне на германското правителство да изгради терминал за втечнен природен газ (LNG). Подобно на повечето други скорошни допълнения, това е съсредоточено около нает плаващ съд, наречен Excelsior, който загрява ледената течност до газообразно състояние. Тръбите от този терминал влизат в националната електропреносна мрежа на имот от 360 акра, който компанията иска да развие.

В плановете на Алвера, съществуващият терминал евентуално ще отстъпи място на постоянен енергиен комплекс на стойност няколко милиарда евро, свързан с кей за 600 милиона евро с място за акостиране на шест кораба.

Този хъб, който Алвера се надява постепенно да продаде на инвеститори, би могъл да обработва няколко пъти повече втечнен природен газ (LNG) от плаващия съд и с течение на времето би преработвал газа по-евтино.

Големите доставки на втечнен природен газ (LNG) във Вилхелмсхафен от Съединените щати също имат потенциал да донесат милиарди долари приходи и да помогнат за преодоляване на търговската разлика между Европейския съюз и президента Тръмп, който настоява Европа да купува повече американски енергийни продукти.

„Ако Европа е сериозна в намеренията си да сключи търговска сделка с Тръмп за повече втечнен природен газ (LNG), Вилхелмсхафен, който има едно от най-добрите пристанища в Германия, е единственото място в Европа, което може да бъде значително разширено, каза  Алвера, който като бивш изпълнителен директор на Snam, голяма газова компания в Италия, има опит в изграждането на терминали за втечнен природен газ (LNG) в тази страна.

Алвера вероятно ще трябва да оборудва центъра, за да може евентуално да обработва по-чисти горива като водород, но пристигането на горивата ще бъде по-късно от очакваното, тъй като те все още не са налични в търговски количества, а новото германско правителство под ръководството на канцлер Фридрих Мерц изглежда възприема по-прагматичен подход към енергийните доставки.

Встъпващият в длъжност министър на енергетиката Катерина Райхе, бивш главен изпълнителен директор на Westenergie, регионална компания за комунални услуги, собственост на германската енергийна компания E.On, призова за изграждането на поне 20 гигавата електроцентрали, работещи с газ - достатъчно, за да захранват еквивалента на 60 милиона домакинства - за да се гарантира, че осветлението ще свети, когато няма достатъчно вятър или слънце за генериране на енергия чрез огромния брой вятърни и слънчеви паркове, изградени в Германия.

„Трябва да признаем, че само електроенергията от възобновяеми източници няма да постигне евтино електроснабдяване, особено не за енергоемки компании“, каза г-жа Райхе на икономическа среща миналия месец. „Имаме нужда от нови електроцентрали, работещи с газ.“

Разбира се, войната в Украйна промени начина, по който Германия и останалата част от Европа гледат на енергията. В резултат на това Вилхелмсхафен, който беше донякъде затънтен, въпреки че беше единственото дълбоководно пристанище в страната, в което се помещаваха военноморска база и контейнерно пристанище, сега заема важно място в плановете на енергийните предприемачи.

„Това, което го прави различно, е, че сте на прага на един много материален пазар – а именно Германия“, каза Джулиан Метерел, бивш висш банкер на Goldman Sachs, който е член на борда на TES.

Когато в Украйна избухна войната, Uniper, германска компания за комунални услуги, която беше поета от правителството през 2022 г., бързо активира дълго отлаганите планове за изграждане на терминал за природен газ във Вилхелмсхафен.

Карстен Попинга, главен търговски директор на Uniper, заяви в имейл, че терминалите за втечнен природен газ (LNG) са „фактори за устойчивост“, които служат на редица цели, включително укрепване на „независимостта от геополитически рискове“.

Две други съоръжения са се появили и в Брунсбютел и Щаде, и двете на около 80 мили източно от Вилхелмсхафен, но наличието на два терминала във Вилхелмсхафен е дало тласък на крайбрежната зона, която дълго време е била на второ място след Хамбург, най-голямото пристанище на Германия, казват официални лица.

С тях са дошли около 1600 нови работни места, което го прави един от най-бързо развиващите се региони в провинция Долна Саксония, с надеждата за продължаващ растеж.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата