IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Може ли Беларус да бъде обърнат от пътя си?

Подходът на Запада към Беларус е на автопилот след президентските избори през 2020 г.

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Изграждането на конструктивни отношения с Беларус би генерирало значителни неочаквани ползи за сигурността и стабилността в Източна Европа, тъй като Съединените щати дават приоритет на Азия.

През последните шест месеца политиката на САЩ в Източна Европа беше погълната от инициативата на Белия дом за прекратяване на войната в Украйна . Но дори с развитието на мирния процес, тази администрация трябва да остане склонна да използва краткосрочните възможности за насърчаване на интересите на САЩ в Източна Европа. Най-големият такъв прозорец е потенциално споразумение за нормализиране с Беларус, ключов фактор между Русия и Запада, пише за The National Interest Марк Епископос, научен сътрудник в програмата за Евразия на Института Куинси.

"Беларуският балкон" е ключова площадка за преход между НАТО и Русия, което го прави фактор в сигурността от огромно значение по въпросите на конвенционалните и ядрените сили. Местоположението му позволява също така да действа като потенциално важен икономически център между Изтока и Запада.

Подходът на Запада към Беларус е на автопилот след президентските избори през 2020 г., когато Съединените щати се присъединиха към европейските страни, налагайки строги санкции на правителството на президента Александър Лукашенко заради това, което официални лица и критици определиха като манипулиране на изборите от страна на беларуските власти и репресии срещу антиправителствените протести. Санкциите и режимът на максимален натиск бяха значително засилени след решението на Минск да осигури преминаване и подкрепа на руските войски по време на нахлуването в Украйна през 2022 г.

Този наказателен подход не доведе до желаните резултати. Минск се предпази от удара на западните санкции, като задълбочи връзките си с Русия и се стреми към широкообхватни отношения с редица други незападни играчи, най-вече с Китай . Години на агресивно заместване на вноса от Беларус, схеми за смекчаване на санкциите и опити за развиване на отношения с незападни търговски партньори допълнително изолираха Беларус от западния натиск.

Още по-лошо е, че възприемайки подход „всичко е наред, а не морков“, Западът се лиши от най-ефективните си инструменти за влияние върху Беларус. По-голямата част от беларусите, макар и приятелски настроени към Русия, се възприемат като европейци и ценят високо това да бъдат част от общо западно търговско и културно пространство. Ако им се даде избор, беларусите биха избрали да си купят iPhone и да карат Ford или, предвид поразителната популярност на електрическите автомобили в Минск, Tesla.

При всякакви други обстоятелства, тази социална перспектива, която е очевидна за всеки, който е бил в Беларус, би била разбрана като ясна покана към американската мека сила. Това се отрази в това, което президентът Лукашенко нарече „ многовекторна външна политика “, която се стреми да запази беларуския суверенитет чрез маневриране между Изтока и Запада. Този модел на геополитически арбитраж предоставя на Вашингтон готов модел за ангажиране на Беларус на ниска цена, с минимален риск и потенциал за незабавни ползи.

Изграждането на конструктивни отношения с Беларус, един от малкото останали регионални колебаещи се играчи между Русия и Запада, би генерирало значителни печалби за сигурността и стабилността в Източна Европа в момент, когато Съединените щати се стремят да дадат приоритет на присъствието си в други части на света, по-специално в Индо-Тихоокеанския регион . Позицията на Беларус я прави потенциална площадка и бойно поле в конфликт между Русия и НАТО. Насърчаването на мирните отношения на Минск със западните му съседи е пряк начин за намаляване на рисковете от бъдещи ескалационни спирали между Русия и НАТО. Повторното навлизане на американски и европейски компании на беларуските пазари, където Китай се е утвърдил много добре, би помогнало на страната да диверсифицира икономиката си по начини, които са полезни както за Беларус, така и за Запада.

Белият дом също така би предоставил уверения, че не търси и не подкрепя насилствена смяна на правителството в Беларус. Последното е фактическа реалност от известно време; записването му на хартия би допринесло значително за възстановяване на двустранното доверие. Освен това, администрацията би се предложила като посредник, който да помогне за възстановяване на проблемните отношения на Беларус с двете ѝ западни съседи, Полша и Литва.

Беларус, от своя страна, ще се съгласи да не улеснява, да не позволява и да не участва в агресия, пряка или хибридна, срещу своите съседи. Тази разпоредба, която ще бъде в основата на механизмите за проверка, няма да обхваща самозащита и следователно не противоречи на договорните задължения на Беларус към Русия. Беларус също така ще се ангажира да направи всичко възможно за справяне с източниците на напрежение в отношенията със западните си съседи, включително продължаващите твърдения за позволяване на притока на нередовни мигранти .

Важно е тук да се признае, че обвързването на нормализирането с прекъсването на връзките на Беларус в областта на сигурността с Русия е не само сигурен начин за задушаване на диалога, но и ненужно за постигане на основните цели на САЩ в областта на сигурността. Тази цел е да се подпомогне регионалната стабилност чрез предотвратяване на възможността за въоръжена агресия от територията на Беларус. Няма истински, непреодолим интерес на САЩ да натоварят Беларус с цивилизационен избор между Русия и Запада. Налагането на такъв избор е неприемливо за Минск и ако се доведе докрай, рискува да предизвика катастрофален руски отговор.

По отношение на правата на човека, целта не трябва да бъде освобождаването на политическите затворници да бъде обвързвано с конкретни награди, тъй като това само води до увековечаване на неконструктивно взаимно отношение, което нито едната страна не иска. По-скоро Съединените щати трябва да се стремят да ангажират беларуските власти в духа на Хелзинкските споразумения от 1975 г. , където Вашингтон отвори пътища за диалог със Съветите, в които правата на човека бяха една от няколкото „кошници“, а останалите включваха икономическо сътрудничество и въпроси, свързани със сигурността.

Не е добра идея да се обвързва рестартирането на отношенията с Беларус с прекратяване на войната в Украйна, тъй като това не подобрява нито позицията ни с Беларус, нито в преговорите за Украйна. По-скоро Съединените щати имат всички основания да се ангажират с Беларус при свои собствени условия като суверенна държава, която се стреми да подобри отношенията си със Запада. Нито пък е полезно на този етап да се влиза в общ фронт с европейците, които естествено ще поставят свои собствени условия и клаузи.

Сред европейските дипломати все повече се осъзнава, че стратегията за максимален натиск срещу Беларус се е провалила, но лидерите на ЕС остават обвързани от политическата инерция към настоящия подход. Необходими са действия от страна на САЩ, за да се излезе от безизходицата. Успешното споразумение между САЩ и Беларус би направило политиката на ЕС за максимален натиск все по-несъстоятелна и би дало на европейските лидери политическото прикритие, от което се нуждаят, за да преследват собственото си рестартиране.

Администрацията на Тръмп правилно диагностицира, че политиката на САЩ спрямо Европа се нуждае от спешна реформа , а Беларус е може би най-ясният лакмусов тест за способността на САЩ да коригират курса. Установеният подход към Беларус недвусмислено се провали. По-добър курс е узрял за поемане и сделка в този смисъл би отбелязала значително дипломатическо постижение, което може да бъде постигнато сравнително бързо. Всичко, което остава, е политическата воля за продължаване на действията.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата