IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Индонезия иска да купи турския военен самолет KAAN, трябва ли Франция да се тревожи?

KAAN е двумоторен, всесезонен, многоцелеви стелт изтребител

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

В опит да успокои инвеститорите и анализаторите в областта на отбраната по целия свят, ръководителят на фирмата, която произвежда турския военен самолет KAAN от пето поколение, обяви, че Индонезия продължава с неотдавнашната си покупка на 48 изтребителя.

Според главния изпълнителен директор на Turkish Aerospace, фирмата, която строи KAAN, това е реална поръчка. Освен това, тя представлява значителна промяна от страна на Индонезия, ключова държава от Югоизточна Азия, от западните фирми в отбранителния сектор – по-специално френската Dassault – към турски фирми като Turkish Aerospace .

Към днешна дата е завършен само един прототип на KAAN. В близко бъдеще ще бъдат построени още шест, като първият полет е планиран за януари следващата година. Партньорството ще включва трансфер на аерокосмически технологии и местно сътрудничество в производството.

Интересно е да се отбележи, че продажбата на турски самолети на Индонезия придобива изцяло ново значение след спора между Индонезия и Франция, породен от скептицизма на първата, че изтребителите Rafale на втората си заслужават цената, поискана от Джакарта. Спорът за Rafale произтича от слабото му представяне през първите два дни на краткия индийско-пакистански конфликт през май тази година. Оттогава правителството на Индонезия заявява, че се стреми да проведе одит на покупката от Франция.

В този контекст, индонезийската покупка на KAAN от Турция става още по-важна - особено защото KAAN вероятно ще бъде по-модерен от Dassault Rafale след завършването му.

TAI KAAN, известен в Турция още като „Национален боен самолет“, е водещият турски стелт боен самолет от пето поколение, разработен от Turkish Aerospace Industries (TAI) с техническата подкрепа на BAE Systems.

Проектиран да замени остаряващия флот от изтребители F-16 Fighting Falcon на турските военновъздушни сили и да намали зависимостта от чуждестранни военни технологии, KAAN представлява значителен скок в аерокосмическите амбиции на Турция. Сега, когато Турция изнася самолета, това ще гарантира, че местната ѝ отбранителна индустрия може наистина да се конкурира с други отбранителни фирми като Dassault.

KAAN е двумоторен, всесезонен, многоцелеви стелт изтребител, оптимизиран за въздушно превъзходство, прецизни удари и електронна война. KAAN използва два турбовентилаторни двигателя General Electric F110-GE-129 , което отразява временна зависимост от американските технологии, докато Турция не може да произведе подобни двигатели. Всъщност Анкара разработва местен реактивен двигател чрез TR Motor, с целева интеграция в началото на 2030-те години, за да се постигне пълна стелт и автономност. Освен това се обсъжда съвместно предприятие с Rolls-Royce и турската Kale Group (TAEC), въпреки че все още съществуват въпроси, свързани с интелектуалната собственост.

Дизайнът на KAAN включва ниско радарно напречно сечение чрез усъвършенствани радар-абсорбиращи материали – според съобщенията до десет пъти по-ефективни от стелт покритието на F-35 в някои сценарии, въпреки че това не е потвърдено. Подобно на F-35, той има ъглова конструкция на корпуса и вътрешни отсеци за оръжия, за да се сведе до минимум радарната сигнатура. KAAN може също да поддържа свръхзвуков полет без форсажни горивни камери, подобрявайки горивната ефективност и стелт функцията по време на високоскоростни мисии.

Оборудвани са с турската радарна система MURAD AESA. Очаква се изтребителите KAAN да разполагат с авионика, поддържана от изкуствен интелект, сливане на сензори и дисплей, монтиран на шлема, за подобрена ситуационна осведоменост.

Вътрешните отсеци носят боеприпаси, произведени в Турция, като например далекобойната ракета „въздух-въздух“ „Гьокдоган“ , ракетата „въздух-въздух“ „Боздоган“ и потенциално крилата ракета SOM-J за наземни атаки. KAAN има полезен товар, сравним с този на F-35, носейки общо до 20 000 паунда (9 000 кг), макар че вътрешният капацитет е само около 450 кг (450 кг).

Нещо повече, тази птица е проектирана да контролира усъвършенствани безпилотни летателни апарати като ANKA III и ŞİMŞEK, което повишава оперативната ѝ гъвкавост.

KAAN е наистина впечатляващ. Още от самото начало тя е в позиция да се противопостави на отдавна установени западни системи – особено тези, произведени от Dassault, които традиционно са много по-скъпи. Турция е истинският кон, който трябва да се следи в Близкия изток днес.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата