IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Изкуственият интелект вече проверява кандидатите за работа, преди хората да ги видят

Агентът задал въпроси, които тя смятала, че човек не би задал, след като е прочел автобиографията ѝ

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Люмиер Родригес включи настройката "отворени за работа" в професионалната социална мрежа LinkedIn, за да покаже, че активно търси работа по договор през април. Тя си мислеше, че ще получи мигновени отговори от работодатели. Затова тя започнала активно да кандидатства за работа. Но вместо да получи отговор от хора, които подбират персонал, тя получавала имейли, обаждания и текстови съобщения от агенти с изкуствен интелект, наречени виртуални подбирачи, които търсели интервюта. До края на юни тя била проверявана по телефона и чрез видео от изкуствен интелект четири пъти, оставяйки я да се чуди: "Къде са всички хора?"

Все по-често кандидатите за работа се натъкват на виртуални рекрутери за проверка, пише The Washington Post. Разговорните агенти, изградени върху големи езикови модели, помагат на фирмите за подбор на персонал и наемащите компании да отговарят на всеки кандидат, да провеждат интервюта денонощно и да намират най-добрия кандидат във все по-големия набор от таланти. Хората, които са били на интервюта с изкуствен интелект, имат смесени отзиви: изненадващо добри или студени и объркващи.

Според Обществото за управление на човешките ресурси (SHRM), все по-голям брой организации използват изкуствен интелект за набиране на персонал, за да автоматизират търсенето на кандидати и да комуникират с тях по време на интервюта. Кандидатите за работа също все по-често се обръщат към изкуствен интелект, за да персонализират бързо своите автобиографии и мотивационни писма, както и да кандидатстват незабавно. LinkedIn заяви, че заявленията за свободни работни места са скочили с 30% през последните две години, отчасти благодарение на изкуствения интелект, като за някои работни места са получени стотици кандидатури в рамките на няколко часа.

"Има голяма вероятност някой ден хората да получат обаждане от изкуствен интелект", каза Никъл Брадфорд, изпълнителен директор на SHRM. "Ще преминем от допускане, че е човешко и изненадано от изкуствения интелект, към допускане, че е изкуствен интелект."

В случаите, когато се използва изкуствен интелект, кандидатите за работа често биват информирани, че може да се свържат с виртуален рекрутер по време на процеса на кандидатстване. Малко след това може да им бъде изпратено текстово съобщение или имейл с допълнителни инструкции, които могат да включват линк към интервюто или заявка за насрочване. Интервютата, провеждани по телефон или видео, могат да продължат от няколко минути до около 20, в зависимост от опита на кандидата и въпросите на наемащата фирма.

Въпросите могат да бъдат както основни, така и по-сложни, като например искане за описание на конкретни сценарии и решения. Агентите могат да прекратят интервюто, ако кандидатът не отговаря на минималните изисквания. Някои позволяват въпроси, въпреки че агентите може да не са в състояние да отговорят на всички тях.

След това агентът предава резюмета или преписи, а понякога и видео или аудио записи, на човешките специалисти по подбор на персонал. Фирмите за подбор на персонал заявиха, че някои от тях имат и индикатори за настроение, които могат да сигнализират за проблеми, например когато кандидатът се разочарова. Фирмите, с които е говорил The Post, казаха, че кандидатите могат да се откажат от интервюта с изкуствен интелект без последствия. Агентите събират информация от обажданията за проверка, за да помогнат на човешките специалисти по подбор на персонал да изберат кои кандидати да преминат към следващата стъпка, съобщиха три компании, които използват ботовете.

Кандидатите за работа казват, че получават информация от агенти, наречени "Рикрутер Джейми", "Робин", „Ейнджъл“ и „Рая“, всички виртуални recruiter-и от различни компании. За мнозина това е първото нещо, а някои използват социалните медии, за да попитат своите мрежи дали тези агенти са истински.

Но фирмите за набиране на персонал казват, че е само въпрос на време, преди обажданията на работодатели с изкуствен интелект да станат норма.

"Най-добрият начин да опишем Angel е 24/7/365 технология, която допълва усилията ни за набиране на персонал“, каза Адам Сампълс, президент на решенията за таланти в Atrium, която използва виртуалния рекрутер, наречен Angel. „Той не взема решения за наемане. Тези решения се оставят на екипа по набиране на персонал."

Някои кандидати, интервюирани от виртуални рекрутери, казват, че агентите са ги прекъсвали, разбирали погрешно или са се чувствали безлични, и са се притеснявали, че отговорите им няма да бъдат точно транскрибирани или оценени.

Джен Глейзър, дизайнер на образователни услуги и жителка на Шарлът, се опитала да заобиколи изкуствения интелект. Но агентът ѝ казал, че е най-добре първо да проведе виртуалното интервю и след това да бъде пренасочена към човек. Процесът ѝ звучал лесно – пет минути с агент. Но тя казва, че преживяването ѝ я е озадачило.

Агентът задал въпроси, които тя смятала, че човек не би задал, след като е прочел автобиографията ѝ. И макар ботът да звучел човешки и да е отзивчив, му липсвала емпатия. След като я попитал за трудовия ѝ опит, ботът я прекъснал по средата на изречението. След това, след като я помолил да повтори отговор, който не разбрал, отговорил: „Няма проблем. Ще ви се обадя отново“ и затворил.

Виртуалният рекрутер на Ниша Каушал сякаш имаше времеви ограничения, прекъсвайки я, когато говореше твърде дълго, и оставяйки без отговор, ако отговорът ѝ беше кратък. Това я караше да се тревожи как изкуственият интелект би обобщил отговорите ѝ и дали човек би я проверил.

„Тъй като изкуственият интелект не е перфектен, кой знае какво е получил“, каза Каушал, специалист по данни от района на залива. „Пишеше, че човек, който подбира персонал, ще се свърже с мен, ако ме хареса, но дали ме филтрира човек или изкуствен интелект?“

Някои виртуални специалисти по подбор на персонал, като например Рая от фирмата за ИТ консултации и подбор на персонал Akraya, оценяват и класират кандидатите по критерии, определени от работодателя. Хората, които подбират персонал, могат да преглеждат ранга, както и обобщения, преписи и видеозаписи, базирани на изкуствен интелект. Рая може също да открие кога кандидатът е разсеян или чете друг екран въз основа на движението на очите. Агенти като Ангел от Atrium и Анна с изкуствен интелект от фирмата за подбор на персонал PSG Global Solutions служат предимно като събирачи на информация, което изисква хора да извършват оценката.

Понякога един агент по подбор може да е по-добър от човек, например в отдела за обслужване на клиенти или сезонни търговски ангажименти, казват някои фирми за подбор на персонал. Набирателите на персонал се притискат към кратки срокове, което може да доведе до прегаряне и по-ниска ефективност.

Виртуален рекрутер „Ана не се уморява“, каза Дейвид Кох, главен директор по трансформация и иновации в PSG.

Кандидатите, които се срещнат с Рая чрез видео интервю, няма да се налага да опростяват отговорите си или да превеждат технически термини, защото изкуственият интелект е обучен по предметна експертиза, каза Амар Панчал, главен изпълнителен директор на Akraya.

Тифни Келър, която ръководи фирма за професионално обучение и коучинг в Алън, Тексас, каза, че е била изненадана от интервюто с AI, но е смятала, че е било добро преживяване.

„Кара те да мислиш с инстинктите си, основани на знанията ти“, каза тя, като добави, че препис на живо ѝ е помогнал да осъзнае думите-пълнежи, които е използвала. „Бях много внимателна, че трябва да съм изпипана и отделих секунда, за да обмисля отговорите си, преди просто да ги изтърся.“

Търсещите работа, поканени на интервю с изкуствен интелект, трябва да са готови да демонстрират своите умения и опит, но също и своята автентичност, каза Джаки Уотрус, анализатор в отдела за човешки ресурси в Gartner. Тези, които се притесняват от измами, трябва да проверят легитимността на агента пред фирмата, която ги наема. Често фирмите споменават бота на уебсайта или в приложението си. Ако се чувствате неудобно да бъдете интервюирани с изкуствен интелект, разберете дали това е необходимо, съветват експертите.

Що се отнася до Родригес, най-лошият ѝ опит е бил с агент с изкуствен интелект, който не е разбрал молбата ѝ да повтори въпроса. Тя е открила, че затварянето на телефона е накарало агента да се обади отново и да повтори въпроса. Тя казва, че оттогава е имала по-добри интервюта с ИИ.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата