IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Цените на дизела в Гърция ще се повишат с нова екологична такса

Очаква се компаниите за горива също да понесат тежестта на новите санкции

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Нова екологична такса ще увеличи цените на дизеловото гориво в Гърция с 0,12 евро на литър от 1 януари 2027 г. като част от Системата за търговия с емисии II (СТЕ II) на Европейския съюз, която цели намаляване на въглеродните емисии, пише To Vima.

Развитието беше обявено от Джанис Алигизакис, президент и главен изпълнителен директор на ELIN, както и президент на Асоциацията на гръцките нефтени маркетингови компании, по време на годишното общо събрание на компанията.

В рамките на СТЕ II всички изкопаеми горива, използвани за автомобилен транспорт, отопление и в малки и средни промишлени предприятия, ще се сблъскат с приблизителна цена от 45 евро на кубичен метър поради цената на правата на емисии. Според Алигизакис, въпреки че целта на ЕС за намаляване на потреблението на изкопаеми горива е ясна, мярката представлява непропорционална тежест за гръцките потребители, които вече са изправени пред едни от най-високите данъци и мита върху горивата в ЕС.

Очакваното увеличение на цената на дизеловото гориво със 120 евро на кубичен метър означава допълнителни 0,12 евро на литър на бензиностанцията. Алигизакис се пита дали гръцките потребители - които вече са подложени на значителен финансов натиск - ще могат да поемат допълнителните разходи, които се оценяват на 800 млн. евро годишно. Той също така изрази загриженост относно въздействието върху гръцкия износ и икономиката като цяло.

Очаква се компаниите за горива също да понесат тежестта на новите санкции. Въз основа на Националния план за енергетика и климат на Гърция секторът вероятно ще бъде глобен с 50 млн. евро годишно за това, че не е успял да намали потреблението на изкопаеми горива на пазар, който вече изпитва намаляващо търсене.

Алигизакис подчерта, че въпреки усилията на сектора, структурните ограничения правят почти невъзможно постигането на тези цели без налагане на санкции. Той заяви, че не може да се очаква от дружествата да намалят потреблението си сами, когато това подкопава икономическата им жизнеспособност.

Алигизакис разкритикува политиките на гръцкото правителство, че са несправедливи към сектора на търговията с горива. Той заяви, че властите често третират дружествата за търговия с горива само като посредници или печалбари, като пренебрегват съществената роля, която те играят в икономиката.

Той изтъкна неотдавнашните законодателни подобрения, насочени към ограничаване на незаконните практики на пазара на горива, като заяви, че са били необходими повече от две десетилетия, за да бъде приет смислен закон. Въпреки това той отбеляза, че някои министерства продължават да не желаят да си сътрудничат за подобряване на останалите недостатъци на закона.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата