IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Руски траулери заплашват жизненоважни подводни кабели в Атлантическия океан

„Мелкарт-2“ лови риба в ледените води на северните океани на света от десетилетия

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Миналата седмица датски военен кораб преследваше руски траулер през Северния Атлантик, след като компанията, която го притежава, беше обвинена в участие в подводни саботажи и операции по наблюдение, ръководени от Москва, пише The Times.

„Мелкарт-2“, траулер от съветска епоха, пристигна в пристанището Клаксвик на Фарьорските острови миналата сряда, за да разтовари улова си от скумрия, след като беше следван отблизо в продължение на няколко мили от HDMS „Кнуд Расмусен“, патрулен кораб на Кралския датски флот.

Фарьорските острови, самоуправляваща се територия в рамките на Кралство Дания, са единственото място в Западна Европа, където руски кораби все още могат да акостират, след като ЕС им забрани достъпа до пристанищата си след пълномащабното нахлуване в Украйна през 2022 г.

Аномалията, резултат от дългогодишно споразумение за риболов между Торсхавн и Москва, е причина за нарастващо безпокойство сред европейските разузнавателни агенции, тъй като предоставя на кораби под руски флаг достъп до критични подводни кабели, които пресичат Атлантика, включително интернет артерии, свързващи Обединеното кралство с Европа.

През последните пет години няколко кабела и тръбопровода в европейски води бяха мистериозно повредени или прекъснати. Разузнавателните агенции подозират Русия за отговорност и нараства убеждението, че Москва може да е ангажирала флотилията си от търговски риболовни кораби за тези саботажни и шпионски операции.

Миналият месец ЕС и Норвегия санкционираха Murman Seafood, компанията, която притежава Melkart-2, и друга руска компания заради твърдения, че техните флотилии са „участвали в и са подкрепяли действия, насочени към намеса в критична инфраструктура“.

„Мелкарт-5“, друг траулер, собственост на Murman Seafood, беше посочен от Европейския съвет като „многократно демонстриращ нетипично поведение, несъвместимо с обичайните му икономически практики и риболовни дейности“.

През януари 2022 г., месец преди Русия да нахлуе в Украйна, корабът е преминал над 140 плавания над подводен оптичен кабел, свързващ норвежка сателитна станция с континента. На следващия ден е установено, че кабелът е прерязан и част от него е била отстранена.

Корабът беше обвинен също, че се е мотаел близо до военноморско учение на НАТО и че многократно се е появявал в близост до критична инфраструктура и военни обекти на Норвегия.

Има и други причини за безпокойство във връзка с компанията. Арнолд Кукушкин, заместник-директор, беше идентифициран в доклад на Центъра „Досиета“ като бивш високопоставен офицер от ФСБ, служил в Мурманск, града в далечния север на Русия, където е централата на Murman Seafood, между 2010 и 2015 г. Докладът свързва Кукушкин с подразделение в разузнавателната служба, специализирано в подводен бой.

Построена в края на 80-те години на миналия век, „Мелкарт-2“ лови риба в ледените води на северните океани на света от десетилетия и е редовен посетител на фарерските пристанища.

Исак Петерсен, капитан на фарьорски траулер, акостирал в Клаксвик, който е ловил риба в същите води като Melkart-2 от няколко години, заяви, че е напълно възможно руският кораб да повреди подводен кабел, ако пожелае.

Той каза, че корабът обикновено лови скумрия и синя путасу, които се ловят на дълбочина около 100-200 метра. Той обаче е оборудван с тралови въжета, които му позволяват да достига дълбочина от около 1000 метра, каза той.

„На някои места подводните кабели са само на 100 метра дълбочина“, каза 50-годишният Петерсен, стоящ на пристанището в Клаксвик след сутрешен риболов. „Има карта с тях, така че знаете точно къде се намират. Ако искате да ги повредите, е лесно.“

Двата комуникационни кабела, които преминават през островите, са Farice-1, който свързва Исландия, Фарьорските острови и Шотландия, и Shefa-2, който свързва Фарьорските острови с Шетландските острови, Оркнейските острови и континенталната част на Шотландия.

През октомври 2022 г. Шефа-2 беше повредена , което доведе до прекъсвания на електрозахранването в Шетландските острови. Причината така и не беше установена, но Джеймс Клевърли, министърът на външните работи, заяви, че не може да изключи руска намеса.

Фарьорските острови доскоро предоставяха на Русия права за риболов във води, споделени между Фарьорските острови и Обединеното кралство. След натиск от Лондон обаче, ново споразумение за рибарство, подписано в края на миналата година, сложи край на това.

Въпреки това Фарьорските острови остават аутсайдер с продължаващото си предоставяне на достъп на руски риболовни кораби, решение, което е остро критикувано от политиците в Дания, която контролира външната политика на островите, но не и търговската им политика.

Причината за продължаването на споразумението за риболов е икономическа. Риболовът представлява повече от 90% от икономиката на Фарьорските острови. Много фарьорци са преследвани от спомена за срива на рибните запаси през 90-те години на миналия век, който доведе до 40% спад на БВП и бързо намаляване на населението.

Споразумението за риболов с Русия позволява на индустрията да остане стабилна, дори когато запасите около фарьорските води са изчерпани, тъй като в замяна на предоставянето на достъп на руски кораби до своите води, фарьорският флот може да лови треска в руското Баренцово море.

Но предвид последните санкции, това може да се промени за плавателните съдове, собственост на санкционираните компании.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата