IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Защо Lockheed Martin иска да модернизира F-35?

Lockheed Marin отбеляза рязък спад на печалбите си с близо 80%

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

За фискалната 2026 година (FY26), която започва на 1 октомври 2025 г., Министерството на отбраната на Съединените щати (DoD) се е ангажирало да закупи по-малко изтребители Lockheed Martin F-35 Lightning II. Американските военновъздушни сили в момента ще получат само две дузини F-35A, вариантът с конвенционално излитане и кацане, докато ВМС на САЩ и Морската пехота на САЩ също намаляват броя на F-35C, моделите, базирани на самолети. Морската пехота вероятно ще намали и придобиването на изтребителя F-35B с късо излитане и вертикално кацане, пише за The National Interest журналистът Петър Сучиу.

Аерокосмическият гигант Lockheed Marin отбеляза рязък спад на печалбите си с близо 80%, след като компанията обяви загуба преди данъци от 1,6 милиарда долара, „свързана главно с класифицирана програма в сегмента ѝ „Аеронавтика“, съобщи Ройтерс.

Не е нужно много да си детектив, за да се определи, че „секретната програма“ вероятно е свързана със самолети от шесто поколение на Пентагона. Lockheed Martin беше елиминирана от програмата F/A-XX на ВМС на САЩ по-рано през март, а само седмици по-късно ВВС на САЩ обявиха, че Boeing е получила договора за изграждане на F-47 , централният елемент на пилотирания самолет в програмата за въздушно господство от следващо поколение (NGAD).

В телефонен разговор с инвеститорите във вторник, главният изпълнителен директор на Lockheed Martin Джеймс Тайклет призна „критичността“ на класифицираната програма и заяви: „Ще продължим да гарантираме, че всяко предложение за цена на офертата и структура на договора не въвеждат прекомерно голям или неограничен бъдещ риск.“

Освен това, Тайклет отново представи идеята, че модернизиран и подобрен F-35 може да служи като „мост“ от изтребителите от пето към шесто поколение, подчертавайки факта, че Boeing F-47 може да е на повече от десетилетие от влизането си в експлоатация.

Ръководителят на аерокосмическата индустрия твърди, че F-35 може да бъде модернизиран и да влезе в експлоатация много по-рано.

„Ще пренесем голяма част от собствените си научноизследователски и развойни дейности в областта на неограничената употреба (NGAD) върху F-35 и потенциално и върху F-22“, обясни Тайклет . „И ще се стремим да постигнем 80 процента ефективност на шесто поколение, както по отношение на стелт, така и в други аспекти. На 50 процента от цената. На бройка. Всичко е включено в научноизследователската и развойна дейност и еднократните разходи.“

Тайклет добави, че F-35 остава единственият самолет от пето поколение в производство и е доказал своята ефикасност в бойни действия. Може обаче да се твърди, че руският Су-57 (с наименованието на НАТО Felon) се смята, че е в начално нископроизводително производство (ILRP) и че Москва е сключила сделка за продажбата на самолета на Алжир.

Със сигурност не е същото като над 1100-те F-35, които са в експлоатация по целия свят, но Lockheed Martin няма чак такъв монопол, какъвто би предположил главният изпълнителен директор на компанията.

Освен това, Китай представи своите Chengdu J-20 Mighty Dragon и Shenyang J-35. Нито един от тях не е произведен в значителни количества; въпреки това, има и други изтребители от пето поколение на въоръжение.

Също толкова важно е да се отбележи, че F-35 е вторият изтребител от пето поколение на Lockheed Martin, след F-22 Raptor. В резултат на това компанията има значително предимство и би могла да бъде подходяща за преодоляване на разликата с подобрен F-35.

„Наистина кандидатствахме за NGAD“, добави Тайклет. „Всички знаят, че не бяхме избрани, но завойът, който направихме, е такъв, който приемаме изключително сериозно, а именно как да създадем мост с най-добра стойност от днешното пето към шесто поколение?“

Тайклет заяви, че технологиите, разработени за NGAD, могат да бъдат успешно интегрирани във F-35.

„Това е най-изгодният вариант за правителството на САЩ занапред. Това ще бъде единственият, за когото знам, който може да построи този мост, знаете ли, да го наречем пет плюс може би дори десет години“, продължи той.

Въпросът без отговор е какво точно би включвало подобно свръхмащабно подобрение на F-35. Вече е известно, че Lockheed Martin е задържала доставките на Lightning II за повече от година поради проблеми с Technology Refresh-3 (TR-3), основен хардуерно-софтуерен ъпгрейд. Пентагонът спря приемането до миналото лято, след като беше пусната съкратена версия.

И все пак, пускането на финалната версия все още предстои, а самолетите с орязания TR-3 могат да се използват само за тренировки и не са сертифицирани за бойни действия.

„Това е строго класифицирана програма, която може да се опише единствено като революционна възможност за нашите съвместни американски и международни клиенти и следователно трябва да бъде успешно внедрена“, каза Тайклет.

Ако това бъде трета програма, тогава залозите биха могли да бъдат още по-високи за Lockheed Martin. Компанията вече два пъти претърпя неуспех с усилията си за шесто поколение. Вероятно затова има натиск за спасяване на част от усилията със самолет от пето поколение и по-късно.

Или може да е F-55, двумоторната версия на F-35, за която президентът Доналд Тръмп загатна по-рано тази година . Авиационните анализатори отхвърлиха подобна идея, но е възможно тя вече да е в ход.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата