Китай влезе на европейския пазар и си легна в постлано легло, защото европейските автомобилни производители просто проспаха тази инвазия. Те имаха предимството с развита дилърска, сервизна, инженерна, техническа мрежа, но пропуснаха момента да могат да застанат здраво на краката си и да дадат отпор на китайската инвазия. Китайската инвазия дойде, показва по-добри продукти, по-добри гаранционни условия, купи си дори европейски марки. Китай спечели войната, преди битката да започне. Това каза Илия Левков, председател на Индустриален клъстер "Електромобили", в предаването „Светът е бизнес“ с водещ Ивайло Лаков.
Последствията от китайската електрическа инвазия на европейския автомобилен пазар вече са видими – Volkswagen затваря един от най-модерните си заводи в Китай, BMW и Mercedes предлагат добри продукти, но цената им неконкурентна спрямо китайските алтернатива, китайската Geely придоби Volvo, а марки като Fiat, Fiat, Peugeot, Citroën от Stellantis, които са закъснели най-много с електрификацията, сега са пред отделяне от концерна и фалит, смята Левков.
Той коментира, че тази тенденция ще се задълбочава и ще виждаме все повече фалити на европейските производители и придобивания от китайските концерни.
Според госта сегашната ситуацията с търговската сделка между ЕС и САЩ е аналогична. Макар да са избегнати високите мита, остава ставка в размер на 15% при автомобилите. Германските като Volkswagen, BMW и Mercedes могат се възползват от ниските мита и производствата си в САЩ, но ефектът ще е краткотраен, а дългосрочните ефекти – болезнени.
„Ако се върнем назад във времето, казах, че европейските автомобилни производители много бързо забравиха геополитиката. Докато бяха втренчени в собствените си производства, в своите си продукти, те пропуснаха няколко момента. Първият момент е китайската инвазия, а вторият – загубата на технологии. Създавайки заводи в Китай, те предоставяха технологии, които след това китайските инженери доразвиваха и връщаха обратно в Европа. Аналогичен е случаят сега с Европа и САЩ – предимството на Mercedes и Volkswagen, че имат заводи там, е краткотрайно, защото тези 15%, които трябва да се плащат върху продуктите на европейските производители, натоварват цената и потребителите в САЩ ще трябва да плащат с 15% повече.“
Тези по-високи цени ще се отразят и на вторичния пазар, след като известна част от автомобилите втора ръка в Европа идват от САЩ. Митата ще имат и косвен ефект върху върху българските фирми, които разработват софтуер и хардуер за редица европейски производители.
Левков заяви, че преди години страната ни е могла да се възползва от електрическата революция, след като преди около 10–12 години сме били напреднали разговори с BYD за завод в Брезник. Имало е терен, проект, дори започнат строеж. Но в критичен момент, когато китайската компания е поискала държавна гаранция за доставка на оборудване, преговорите просто са спрели.
„Това не е първата инициатива, която изпускаме в България.“
Подобна ситуация се наблюдава и при стимулите за електромобили у нас – те не плащат такса за паркиране и зона и имат нулев данък, но стимулите се изчерпват с това.
„Много ме боли, че в моята държава българските правителства до дата днешна не си отвориха очите да видят, че това е част от решението да дишаме по-чист въздух.“
Според събеседника вълната на електрификация ще продължава, въпреки моментните ѝ „детски болести“. Той очаква Илон Мъск да направи скоро нов пробив на пазара с по-нисък клас Tesla за под 20 хил. долара, с която да се изправи срещу китайските производители.
„А ето тази конкуренция може напълно да опустоши и довърши европейската автомобилна индустрия.“
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.