IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Големите пътнически самолети продължават да се чупят

Безопасността и надежността трябва да са на първо място

Reuters

Reuters

Най-големият търговски пътнически самолет в света, Airbus SE A380, преживя неочаквано възраждане, правейки пълни курсове с пътници, след като глобалното пътуване се възстанови след пандемията. Но поддръжката на остаряващия суперджъмбо в безопасно състояние за полети се превръща във все по-скъпо главоболие за авиокомпаниите.

Две десетилетия след първия си полет, регулаторните бюлетини, нареждащи ремонт, инспекции или подмяна на части за огромния четиримоторен самолет, се натрупват. Докато някои са процедурни, като изискването за навременни проверки на оборудването, други са по-сериозни. 

Повредени аварийни съоръжения, напукани уплътнения и счупена ос на колесника са сред 95-те указания за ремонт за осигуряване на летателна годност за A380, изброени от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз от януари 2020 г.

Това е приблизително два пъти повече от директивите за големите самолети на Boeing Co. за същия период.

При недостига на по-нови и по-икономични самолети, авиокомпаниите, които са се ангажирали с двуетажния A380, нямат друг избор, освен да продължат да го експлоатират. В началото на своето съществуване A380 беше триумф на международното сътрудничество, с 4 милиона части, произведени от 1500 компании по целия свят. Сега, в напреднала възраст, сложността на самолета поставя на изпитание фрагментираните вериги за доставки в авиацията в ерата след Covid.

„A380 е сложен самолет, чиито размери го правят по-труден за поддръжка в сравнение с други самолети“, се казва в изявление на Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз. „За безопасността е много важно да няма стигма, свързана с публикуването на директиви за летателна годност – безопасността трябва да е на първо място.“

Агенцията заяви, че такива директиви, които налагат мерки за осигуряване на безопасността на самолетите, „могат да варират значително по обхват и спешност“. Обемът на директивите за летателна годност за различни самолети „не е добра основа за сравнение“, заяви EASA.

Засегнати пътници
Въпреки това, с капацитет за превоз на 485 или повече пътници, закъсненията, причинени от механични повреди, могат да бъдат скъпи и да създадат поредица от проблеми с графика. Самолет A380 на Qantas Airways Ltd. по флагманската линия Сидни-Лондон се повреди в Сингапур на 7 май поради проблеми с горивоподаващата помпа. Полетът до Лондон беше отложен с повече от 24 часа, а пътниците бяха настанени в хотели.

Това беше вторият случай на проблем с горивоподаващата помпа, който забави полет QF1 в Сингапур, откакто Qantas възобнови експлоатацията на самолетите си A380. Неотдавна пътници на Qantas, които трябваше да отпътуват от Сингапур на 14 юли за Сидни с A380, бяха забавени с дни поради технически проблеми. Плановете за по-ранното им връщане бяха усложнени от повреда на друг A380 на летището в Сидни, след като пасажерски мост се удари в един от двигателите.

Цялата статия може да четете на Bloomberg TV Bulgaria.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата