IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Европейците все още се колебаят да прегърнат напълно електромобилите

Много производители възобновиха инвестициите в двигателите с вътрешно горене

Bloomberg TV Bulgaria

Bloomberg TV Bulgaria

Рамката на търговската сделка между ЕС и САЩ предвижда по-ниски ставки за вноса на европейски автомобили - от 27.% на 15% - като това се разглежда като положително за сектора, но налагането на такси и ограничения като цяло е негативно за всички участници на пазара. Европейските производители може да прехвърлят цената на митата на крайните потребители, или да намалят маржа си на печалба, за да запазят пазарен дял. Това коментира Нестор Несторов, член на УС на Асоциацията на автомобилните производители и техните организирани представители в България, в предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

"Това пък ще води до икономически негатив за тях. Всички знаем колко комплексен е автомобилът сам по себе си като продукт и колко много сектори и браншове обхваща по отношение на доставчици на различни компоненти, по отношение на логистика. Така че и всеки един участник в тази мрежа ще търпи някакви негативи."

Все още се очакват детайлите по споразумението, преди да може да се оценят пълните му ефекти, предуреди Несторов.

САЩ е вторият най-голям пазар на автомобили след Китай - с близо 19-20 млн. продажби на година от общо 70-80 млн. продажби в световен мащаб, напомни Несторов.

"Така че чисто от една страна и имиджово е много важно на всеки производител да бъде там, като един от водещите пазари и икономика, но от друга страна - чисто обемите на продажби са огромни. Всеки един от четири продадени автомобила е в САЩ. Така че това е огромен стимул, особено във времена, като последните три-четири години, на трансформация в нашия сектор, Всеки е съсредоточен върху максимално оптимизиране, максимална продажба и борба за абсолютно всеки процент и за всеки брой автомобил така, че няма как подобен пазар да бъде загърбен. Всеки един производител ще направи максимума да бъде позициониран на американския пазар." 

На другия голям пазар - Китай - през тази година някой европейски производители бележат ръст спрямо предходните години при плъгин хибридите въпреки възхода на китайските електромобили, каза Несторов.

Европейските потребители все още се колебаят да прегърнат напълно електромобилите и много производители възобновиха инвестициите в двигателите с вътрешно горене. 

"Ако фокусът преди 5-6 години беше изцяло в електромобилността, в момента много сериозно се разчита и се гледа на оптимизиране на конвенционалното задвижване - и в паралел от това на хибридното задвижване", каза Несторов.

Продажбите на нови коли през първата половина на годината в Европа спадат, според данните на ACEA. Спадът е около 9% спрямо миналат година, но "обезпокояващото е, че на три от четирите основни пазара този спад е в размер между 5-7 процента спрямо миналата година". 

В България има ръст на продажбите за периода януари-юли - над 5% спрямо миналата година, когато общите годишни продажби бяха около 42 000 - като освен по-голямата активност от клиентите, ръстът се дължи и на нормализиорането на производството и наличностите след Covid, каза Несторов.

"Ако се запази този темп, абсолютно няма да е учудващо за никой, ако видим рекорден в исторически план пазар за нови автомобили в България."

Продажбите в България, съпоставими спрямо населението, са над три пъти по-слаби от тези в Европа, уточни Несторов. В България на хиляда души население в момента се продават по 6,4 нови автомобила на година, а в ЕС - 22 автомобила.

Влизането на България в еврозоната също може да има положителен ефект върху пазара на автомобили - докато българите инвестират спестените си левове в коли и имоти.

"Във второто полугодие очакваме доста силна активност от потребителите на корпоративно ниво, на единични продажби. Така че според мен рекорден пазар за България през 2025 година ще бъде факт." 

И докато на имотния пазар импулсът да се инвестират спестяванията преди въвеждането на еврото да води до все по-високи цени, на пазара на автомобили такъв страх от бъдещо поскъпване няма, каза Несторов.

"Дори може би точно обратното. Предвид нормализирането на производството, предвид и конкуренцията, предложенията от страна на много от марките, специално и в България. Много добри търговски предложения има на пазара и то за налични автомобили, за които не се иска чакане. При избор могат да бъдат взети в рамките на няколко дни.  И това са стимули, които подтикват потребителя към решение и приемане на тази стъпка към нов автомобил." 

Ще успеят ли митата на Тръмп да съживят автомобилопроизводството в САЩ, какви тенденции ще се откроят на автомобилния пазар през тази и следващата година може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата