За регламента за защита на личните данни и правата на потребителите - интервю с изпълнителния секретар на Федерацията на потребителите в България - Емил Георгиев.
Каква е целта на регламента за защита на личните данни и какви промени ще настъпят след влизането му в сила от 25 май?
Целта на регламента за защита на личните данни е да предостави по-голям контрол на гражданите върху това какво се случва с тяхната лична информация. Всъщност регламентът не е чак толкова нов. Ново е, че компаниите които работят с лични данни, вече са длъжни да въведат независимата контролна функция - "служител по защита на личните данни". Неговата задача е да съблюдава за надлежната работа с лични данни и да съобщава за възможно изтичане на данни или нарушаване на закона.
Нека да изясним, какво всъщност означава "лични данни"?
Съгласно регламента лични данни биха могла да е всякаква информация, свързана с определен субект – физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано чрез нея. Това означава, че не е необходимо личните данни да представляват непременно единен идентификационен номер или друг вид идентификатор като например ЕГН, номер на лична карта и други. Всяка информация, която може да доведе до идентифицирането на определено физическо лице, представлява лични данни.
Какво означава регламентът за потребителите, ще имат ли по-добро, по-надеждно обслужване?
Както казах регламентът дава по-големи права на потребителите и гарантира по-добре техните интереси. Той им предоставя и едно право, каквото досега не съществуваше за тях, а именно правото да бъдат забравени. По-задълбочен анализ обаче показва, че регламентът може да затрудни обслужването на клиентите. Например, когато някой клиент за първи път посещава някоя компания-оператор на лични данни, тя ще трябва да събира допълнителни документи и съгласия от него. Тоест може да се увеличи времето за обслужване на клиента.
Предлагането на допълнителни услуги и комуникацията от компаниите към клиентите може да се окажат доста по-ограничени поради липса на съгласие от потребителя. В някои ситуации компаниите ще бъдат по-малко гъвкави. Например, ако идентификаторите на обекти и партиди са лични данни то само титулярът или собственикът им ще може да иска информация и да заявява комунални услуги за тях. До момента това може да направи и някой от ползвателите.
С други думи по-голямата грижа за клиентите може да се окаже, че създава някои неудобства за тях. Надявам се да има разбиране сред клиентите и обществото за тези неудобства, макар да си давам сметка, че недоволството на клиентите ще бъде насочено по-скоро към компаниите, отколкото към законодателите.
Какви са вашите наблюдения, компаниите в България ще успеят ли да спазят законоустановените срокове?
Прави впечатление, че много компании, които са администратори на лични данни, напоследък усилено работят по внедряване на регламента. Аз съм член на потребителския съвет към ЧЕЗ България и още в началото на април ние подробно разгледахме какви процеси и мерки са предприели дружествата на ЧЕЗ в България.
На практика те отчетоха пълна готовност за внедряване на организационни и технически мерки за постигане на съответствие с изискванията на регламента. Други компании правят същото, като например: EVN, Eнерго-Про, банковия сектор, телекомуникационните оператори и др.
Напоследък се нароиха и много курсове, които да разясняват регламента и неговото прилагане. Но големият ден остава 25 май, когато законът започва да се прилага. Със сигурност след тази дата ще може да се даде по-конкретна информация за готовността на компаниите, за ползите и недостатъците на регламента.
Ако някой има въпроси, съмнения относно спазването на регламента към кого може да се обърне?
Органът, който и преди следеше и продължава да следи за опазването на личните данни на българските граждани е Комисията за защита на личните данни (КЗЛД). На интернет страницата на комисията има цялата необходима информация. Ние, потребителските организации, също сме на разположение да помагаме с експертиза на потребителите. Смятам, че предстои доста работа за всички нас.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Кевин или Кевин: кой ще оглави Фед през 2026 г.?
Broadcom предизвика разпродажби на технологични акции на Уолстрийт
Законодателите на ЕС обмислят облекчаване на капиталовите правила за покритите облигации
Инфлационните очаквания във Великобритания се охлаждат от двугодишния връх
Руски банкер: Путин има пари да финансира войната в Украйна с години
Камен Илиев: Огромни са рисковете от космическите отпадъци
Варненци се оплакват от липса на контрол в зелена зона
Три китайски зодии привличат добри финанси от 15 до 21 декември
Кашлицата при децата - как да я лекуваме правилно
Кобрата нокаутиран: Пулев сдаде световната титла на Гасиев (+СНИМКА)
Магнитни бури връхлитат Земята в следващите три дни
Самолет се разби в Северна Македония
Мачовете по телевизията днес, 13 декември
Никола Цолов завърши тестовете в Абу Даби
Партизан взе дербито срещу Звезда след драма и обрат
Ливърпул - Брайтън
Челси - Евертън
Барса натупа Везенков и компания у дома
Таро карта за 13 декември, събота
Дневен хороскоп за 13 декември, събота
Протеинова рецепта с пуешко и боб
Бърза рецепта за кисело зеле
7 малки ритуала за съживяване на любовта
Изберете ангелско число и вижте посланието от коледния ангел
Кои са професиите за които работодателите дават тлъсти заплати?
Европол предвижда война между роботи и хора до 2035 г.
Поскъпнали ли са двойно зъболекарските услуги?
ВКС с решение: Eвропрокуратурата правилно е разследвала Портних
Крахът на империята Лукойл
Зеленски между войната, вътрешния натиск и борбата за оцеляване на Украйна
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Разкриха влиянието на Марс върху климата на Земята
НАСА да изпрати хора на Марс възможно най-скоро
Нов вид миниатюрна жаба е открит в Южна Бразилия