Само у нас и в Румъния прехвърлянето на автомобил не е чисто административна процедура и изисква повече време и пари.
Нотариусите ще имат електронен достъп до удостоверенията за данъчна оценка и за наследници. Това заяви министърът на електронното управление Валентин Мундров на среща с ръководството на Нотариалната камара - председателя ѝ Луиза Стоева и нейния заместник Красимир Анадолиев.
Министерството на електронното управление се ангажира да подпомогне процеса по премахване на изискваните към момента на хартия документи за удостоверение за данъчна оценка и това за наследници.
“Тези документи трябва да бъдат изцяло дигитализирани и нотариусите трябва да имат електронен достъп до системите, за да се сведе до минимум движението на хартия”, каза Мундров.
По думите му мярката цели да улесни административните процеси за гражданите и бизнеса, като същевременно ограничи риска от злоупотреби и дублиране на данни. Оптимизацията на тези услуги ще допринесе за по-бързо, прозрачно и ефективно обслужване при запазване на висок стандарт на сигурност и проверимост, допълни министърът.
И двете страни бяха категорични, че злоупотребите намаляват драстично, когато документите се проверяват по електронен път.
България е една от малкото държави в ЕС, където нотариусите са задължителни за прехвърлянето на автомобили. В останалата част на Европа процесът е административен и по-бърз, като отнема обикновено един работен ден. Освен това таксите са много по-ниски от българските с нотариус.
Новите регистрационни номера пък се издават от държавни служби или лицензирани фирми в зависимост от държавата.
Нотариус освен в България е необходим и в Румъния, но само при сделки между физически лица. В Полша нотариусите могат да участват, но не е задължително. В съседна Гърция нотариусът е необходим само при сделки с автомобили, застраховани в чужбина.
В другите европейски страни не се изисква нотариална заверка за прехвърляне на собствеността на автомобил. Вместо това процесът се извършва чрез държавни административни органи. В Естония и Дания това става чрез специални онлайн системи, а в Германия - чрез търговски регистри.
Например регистрацията на лек автомобил в Белгия е административна и не изисква нотариус за разлика от България. Основната разлика е задължителният технически преглед преди регистрацията и възможността за онлайн подаване на документи. Ако автомобилът е внесен от друга държава, може да се наложи допълнителна проверка.
При пълна документация регистрацията може да отнеме от няколко часа до няколко дни. Временните номера са валидни 1 месец, а постоянните се получават, след като всички документи са одобрени.
В Белгия регистрацията се извършва в Дирекцията за регистрация на превозни средства (DIV - Dienst Inschrijving Voertuigen) или в някои случаи в общината. Процесът може да се извърши онлайн (например чрез платформата MyDIV) или на място.
След подаване на документите се издават временни (транзитни) номера, а след това и постоянни. За да регистрираш автомобил в Белгия, е необходим договор за продажба.Той не е задължително да е нотариално заверен, освен ако е между физически лица в някои случаи.
Свидетелство за регистрация от предишния собственик (ако колата е била регистрирана в друга държава) също е необходимо.
Преди регистрация на автомобил се изисква и сертификат за преминат технически преглед, документ за самоличност и доказателство за адрес. Това може да бъде някакъв счетоводен документ или договор за наем. Нужно е и доказателство за платени данъци и застраховка “Гражданска отговорност”. /24 часа
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.